• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69144
+
-

اولین قهرمانی یک تیم بالای 20 سال ایران در جهان

موفقیت والیبال جوانان ایران دستاوردی تاریخی بود اما صدا و سیما به دلایلی نامعلوم لذت تماشای آن را از مردم ایران دریغ کرد

اولین قهرمانی یک تیم بالای 20 سال ایران در جهان

تیم ملی والیبال زیر 21سال ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان در منامه بحرین گل کاشت و عنوان نخست را به‌دست آورد. پس از کسب عنوان پنجمی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال2019، نوبت به افتخارآفرینی تیم زیر 21سال کشورمان رسید. ملی‌پوشان جوان کشورمان با ارائه بازی‌هایی درخور توجه توانستند حریفان نامدار خود را یکی پس از دیگری به زانو درآورده و به مقام قهرمانی رقابت‌های والیبال زیر 21سال جهان دست پیدا کنند. ستارگان جوان ایران در بازی نهایی و در جدالی نفسگیر توانستند با نتیجه 3 بر 2 ایتالیا را شکست دهند؛ مسابقه‌ای که باوجود تقاضاهای بسیار، از تلویزیون پخش نشد تا هواداران ورزش و والیبال پس از بالا و پایین‌کردن شبکه‌های مختلف تلویزیونی، سراغ فضای مجازی بروند و مسابقه را از آنجا دنبال کنند، اما موضوع عدم‌پخش مستقیم بازی بر گردن میزبان و کارشکنی‌شان انداخته شد. درست یا غلط، این موضعی بوده که صدا‌و‌سیما معمولا در بسیاری از موارد که موفق به پخش زنده مسابقه‌ای نمی‌شود، اتخاذ می‌کند. از سوی دیگر، محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای‌ وزارت ورزش و جوانان و نایب‌رئیس کنفدراسیون والیبال آسیا درخصوص پخش‌نشدن مسابقه از تلویزیون ایران گفته است، شرکتی که با فدراسیون جهانی قرارداد پخش داشته، اعلام کرده است‌ به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند با ایران قراردادی ببندد. البته امکان پخش اینترنتی فراهم بوده، اما گویا تصاویر کیفیت لازم برای پخش را نداشته است. با وجود این، سؤال این است که چرا صداوسیما در بازی فینال به فکر پخش زنده افتاده و چرا از ابتدای این رقابت‌ها، برنامه‌ای برای پوشش زنده آن وجود نداشته است؟ شاید اگر زودتر تلاش‌ها برای پخش زنده بازی‌های والیبال زیر 21سال جهان شروع می‌شد، مردم می‌توانستند دیدار نهایی مقابل ایتالیا را به‌صورت زنده تماشا کنند. اصلا مگر چند سال یک‌بار چنین افتخاری برای ورزش ایران به‌دست می‌آید که اینقدر آن را سرسری می‌گیرند؟ مگر همین والیبال بزرگسالان در همه ساعات شبانه‌روز مستقیم پخش نشد؟ تحریم‌ها روی پخش مسابقات فوتبال تأثیر ندارد و فقط روی تیم ملی والیبال جوانان اثر می‌گذارد؟ بازی سوپرجام فوتبال هلند مشمول تحریم‌ها نبود؟ اگر این مسابقه را می‌دزدیم، چرا بازی‌های والیبال جوانان را ندزدیدیم؟

نکته جالب دیگر این بود که برخی رسانه‌های بحرینی هم سعی کردند قهرمانی ایران در این مسابقات را پوشش ندهند و تعدادی از سایت‌ها و حتی خبرگزاری رسمی بحرین، قهرمانی ما را سانسور کردند! با این حال، در شبی که ایرانی‌ها نتوانستند افتخارآفرینی جوانان کشور را ببینند، والیبال ایران به افتخاری تاریخی دست یافت. پیش از این تنها تیم ملی والیبال زیر 19سال کشورمان موفق به کسب قهرمانی در رقابت‌های جهانی شده بود، اما در رده سنی زیر 21سال، ایران فقط یک عنوان سومی را در سال2007 در کارنامه خود داشت. تا پیش از قهرمانی ایران در مسابقات والیبال زیر 19سال قهرمانی جهان در بحرین در سال2017، هیچ تیم ایرانی نتوانسته بود در رده جهانی عنوان قهرمانی را به‌دست آورد. حالا دومین قهرمانی تیمی در جهان هم به‌نام والیبال به‌ثبت رسیده و برای اولین بار یک تیم بالای 20 سال ایران در جهان رنگ قهرمانی را دیده است.

پس از این موفقیت بزرگ که شنبه‌شب به‌دست آمد، سؤالی درخصوص خدمت وظیفه قهرمانان زیر 21سال والیبال کشور مطرح شد. خبرگزاری فارس به نقل از سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح نوشت: «برابر مجوزی که از مقام معظم رهبری اخذ شد، تمام ورزشکارانی که مدال المپیک، جهانی و آسیایی کسب کنند، از انجام خدمت سربازی معاف هستند، اما شرط معافیت این است که فرد در زمان مسابقات به سن مشمولیت رسیده باشد. لذا جوانان والیبالیست ایران در مسابقاتی که قهرمان‌ جهان شدند اگر سن‌شان 18سال و یک روز باشد، از انجام خدمت سربازی معاف هستند. اگر به این سن نرسیده باشند، قانون اجازه نمی‌دهد که حکم معافیت برای آنها صادر شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید