• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69117
+
-

روحانی در دیدار وزیر خارجه عمان تأکید کرد

ایستادگی ایران مقابل تخلفات در تنگه هرمز

دولت
ایستادگی ایران مقابل تخلفات در تنگه هرمز


رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه عمان با بیان اینکه ایران و عمان مسئولیت اصلی تأمین امنیت در منطقه تنگه هرمز را بر عهده دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می‌کند تا دریای عمان، خلیج‌فارس و تنگه هرمز مسیری امن و مطمئن برای کشتیرانی آزاد بین‌المللی باشد. حسن روحانی تأکید کرد: حضور نیروهای خارجی نه‌تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان که روز شنبه و در پی افزایش تنش میان ایران و انگلیس در پی توقیف نفتکش‌ها به تهران آمده است، قبل از دیدار با روحانی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان ملاقات و گفت‌‌وگو کرده بود. مسئولان 2کشوری که در 2سوی تنگه هرمز قرار دارند، در این ملاقات درباره امنیت این تنگه استراتژیک گفت‌وگو کرده‌اند.رئیس‌جمهور روابط ایران و عمان را همواره دوستانه و رو به توسعه خواند و تصریح کرد: باید با افزایش رفت‌وآمدها و رایزنی‌ها در راستای گسترش همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران - مسقط در بخش‌های مختلف به‌ویژه انرژی و تجاری تلاش کنیم.

حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار ‌یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان با بیان اینکه ایران و عمان همواره برای حل‌و‌فصل مسائل و مشکلات منطقه، گام‌های مثبتی در کنار هم برداشته‌اند، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به توسعه مناسبات و همکاری‌ها با عمان در سطوح مختلف و در راستای منافع متقابل 2ملت است.رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق غیرقانونی بوده و هیچ سودی هم برای آنها نداشته و قطعا متضرر خواهند شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت در برابر تخلف و هرگونه تخطی از مقررات که امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر بیندازد، خواهد ایستاد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز همه مسائل منطقه به نوعی به یکدیگر پیوند خورده‌اند، تصریح کرد: اگر خواستار پیشرفت و توسعه منطقه هستیم، باید همگان برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در سراسر منطقه تلاش کنند. در روزهای گذشته ادعا شده بود وزیر خارجه عمان با پیشنهاد آزادی کشتی توقیف‌شده ایرانی پس از آزادی نفتکش انگلیسی، به ایران آمده است. انگلیس 3هفته قبل نفتکش ایرانی گریس‌1 را به اتهام نقض تحریم اتحادیه اروپا علیه سوریه در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. در پی این اقدام، ایران نیز 10روز پیش نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو را به‌دلیل نقض قوانین دریانوردی در تنگه هرمز توقیف و به جزیره خارک منتقل کرد. پیشنهاد دیگری که ادعا شده بود بن‌علوی حامل آن از طرف آمریکاست، لغو تحریم‌ها در برابر به‌رسمیت‌شناختن طرح معامله قرن آمریکا بود که دیروز رئیس‌جمهور ایران با سخنان خود ادعای چنین پیشنهادی را منتفی کرد. روحانی تجاوز رژیم صهیونیستی، کشتار و آواره‌کردن مردم فلسطین از دیگر موضوعات حائز اهمیت در منطقه برشمرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های ناپخته و خطرناک برای آینده فلسطین تحت عنوان معامله قرن، نگران‌کننده است.

تبریک روحانی به جانسون
حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک انتخاب بوریس جانسون به‌عنوان نخست‌وزیر پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی،  ابراز امیدواری کرد که در دوران نخست‌وزیری وی،  مناسبات تهران- لندن در ابعاد مختلف دو جانبه و چند جانبه توسعه یابد. تبریک رئیس‌جمهور ایران به نخست‌وزیر جدید انگلیس در حالی است که روابط دو کشور به‌دلیل توقیف نفتکش حاوی نفت ایران در جبل الطارق توسط انگلیس و عمل متقابل ایران در توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز طی هفته‌های گذشته تنش‌آلود شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید