• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68931
+
-

صادرات دام ؛ فرصتی که از دست می‌رود

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کرمانشاه از تولید مازاد ۴۰۰ هزار راس دام زنده در استان خبر می‌دهد

اقتصادی
صادرات دام ؛ فرصتی که از دست می‌رود

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:


کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید دام در کشور به شمار می‌رود. یکی از نژادهای دامی تولیدی استان با عنوان گوسفند نژاد «سنجابی» برندی بین‌المللی است که بازار قابل توجهی در کشورهای خارجی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. در گذشته همواره سالانه چند صد هزار راس دام زنده سبک که در برخی از سال‌ها به بیش از 300 هزار راس هم می‌رسید، از کرمانشاه به کشورهای دیگر صادر می‌شد.

این صادرات هم برای کشور ارزآوری داشت و هم رونق خوبی به کارهای تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان داده بود. از اواخر سال 95 صادرات دام زنده در کل کشور و به تبع آن استان کرمانشاه قطع شد و تاکنون با وجود پیگیری‌های انجام شده، این صادرات برقرار نشده است. ممنوعیت صادرات دام زنده به بازارهای صادراتی که چندین سال برای به دست آوردن آنها زحمت کشیده شده، لطمه می‌زند و به دست آوردن مجدد این بازار پرهزینه و زمان‌بر خواهد بود. از سوی دیگر، ممنوعیت صادرات دام زنده که با هدف تنظیم بازار داخلی بوده، تاثیر چندانی بر وضعیت بازار نداشته است، به گونه‌ای که طی چند ماه اخیر شاهد افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز بوده‌ایم. به علاوه دام به شیوه قانونی صادر نمی‌شود اما قاچاق آن از مبادی غیررسمی بسیار رایج شده که پیامدهای خاص خود را دارد. 


تولید مازاد بر نیاز استان 

دبیر اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به وضعیت این استان از نظر تولیدات دامی می‌گوید: در کرمانشاه 97/2 میلیون راس دام سبک و ۲۹۶ هزار راس دام سنگین داریم و میزان تولید گوشت قرمز این استان سالانه به ۳۶ هزار تن در سال می‌رسد که بخشی از آن مازاد بر نیاز کرمانشاه است و امکان صادرات آن وجود دارد. «داریوش پناهی» با بیان این‌که سرانه مصرف گوشت قرمز در استان کرمانشاه حدود ۱۳ کیلوگرم است، ادامه می‌دهد: میزان نیاز استان به گوشت قرمز حدود ۲۶ هزار تن است و با مازاد تولید ۱۰ هزار تنی گوشت قرمز در استان مواجهیم. 

وی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته همواره بخشی از مازاد تولید دام استان به صورت زنده به خارج از کشور صادر می‌شد، می‌افزاید: این میزان در سال ۹۳ بیش از ۱۴۵ هزار راس و در سال ۹۴ نیز ۳۶۴ هزار راس دام زنده بوده است.  دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است که سال ۹۳ استان کرمانشاه ۲۴ درصد و در سال ۹۴ نیز حدود ۳۴ درصد صادرات دام زنده کشور را برعهده داشته است.  وی با بیان این‌که از سال ۹۵ جلو صادرات دام زنده به بهانه تنظیم بازار گرفته شده، می‌گوید: افزایش قیمت گوشت در 3 سال اخیر نشان می‌دهد که ممنوعیت صادرات تاثیر چندانی در این زمینه نداشته است، به علاوه سهم صادرات از میزان تولیدات دامی کشور بسیار کم و حدود 2درصد است. 


پیامدهای ممنوعیت صادرات دام زنده 

پناهی در ادامه با اشاره به پیامدهای ممنوعیت صادرات دام زنده می‌گوید: از دست رفتن بازارهای صادراتی، خروج دام مولد به شیوه غیرقانونی، کاهش درآمدهای گمرک، خروج دام بیمار از کشور و آسیب به برند دام ایران و... از جمله این موارد است. به گفته دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، در حالی که جلوی صادرات دام زنده گرفته شده، هم‌اکنون دام زنده به شیوه غیرقانونی از کشور خارج می‌شود. وی معتقد است قاچاق دام زنده نه‌تنها ارزآوری برای کشور ندارد بلکه هر راس دام فقط حدود 100 هزار تومان سود به همراه دارد. پناهی بر لزوم از سرگیری صادرات دام زنده تاکید دارد و می‌گوید: صادرات دام زنده رونق صنعت دامداری استان را به همراه خواهد داشت. 


از دست رفتن بازارهای هدف

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه هم خواستار پیگیری مسئولان برای رفع ممانعت از صادرات دام زنده و راه‌اندازی مجدد آن شد. «حیدر ریزه‌وندی» با اشاره به ممنوعیت صادرات دام زنده از سال 95 می‌گوید: یکی از مهم‌ترین این مشکلات از دست رفتن بازارهای هدف در کشورهای مقصد صادراتی است. 

وی ادامه می‌دهد: در گذشته کویت، قطر، بحرین، امارات و برخی دیگر از کشورها خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس مقصد اصلی صادرات دام زنده از استان کرمانشاه بودند.  رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه می‌افزاید: در گذشته که صادرات رونق داشت، صنعت دامپروری هم پویایی بیشتری داشت و اکنون هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان با مشکلات زیادی مواجهند. 


تولید مازاد ۴۰۰ هزار راس دام   

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کرمانشاه از تولید مازاد ۴۰۰ هزار راس دام زنده در این استان خبر می‌دهد. «بهرام خانی» می‌گوید: این دام مازاد در استان‌های دیگر کشور هم بازار فروش دارد، اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و قطر نیز برای گوسفند تولید کرمانشاه، به‌ویژه گوسفند نژاد سنجابی، درخواست بسیار زیاد است. وی معتقد است می‌توان از سرگیری صادرات دام زنده را در 2 فصل بهار و پاییز که با مازاد تولید دام مواجهیم انجام داد تا بازار نیز از دام زنده سبک خالی نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید