• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68927
+
-

بازار خنک‌کننده‌ها در فصل گرما چگونه است؟

صد‌درصد افزایش قیمت کولرهای آبی

زهرا رستگارمقدم


«کولر عزیزم/ کجا بودم/ دور از تو بودم»؛ این بخش از شعر سهند آدم‌عارف انگار پناه همه گرمازدگی‌های تابستانی است. وسایل خنک‌کننده در تابستان بازارشان داغ است و همین گرمای کلافه‌کننده است که مردم را به این فکر می‌اندازد که چرا نمی‌شود کولر را بغل کرد و هر جا با خود برد و از این باد گرم که مثل سشوار توی صورت گرفته‌شده فرار کرد. اصلا بازار خنک‌کننده‌ها در این فصل چطور است؟

بازار خنک‌کننده‌ها
بستگی دارد تصمیم بگیرید چطور خنک شوید. مثلا پنکه جوابگوی‌ حرارت ایجادشده در بدنتان باشد یا نه؟ اگر پاسختان مثبت است می‌توانید از انواع این وسیله بهره‌مند شوید؛ پنکه رومیزی، بدون پره، سقفی، دیواری، رطوبت‌ساز، مدیا و.... پنکه رطوبت‌ساز. پنکه‌ها از دستی که با یو‌اس‌بی کار می‌کنند تا مدیا و رطوبت‌ساز بین 6هزار تا 11میلیون  تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. مثلا پنکه رومیزی 110هزار تومان و پنکه‌های رطوبت‌ساز و اتومات 11میلیون و 300هزار تومان و پنکه سقفی‌ از جنس چوب در همین حدود قیمت هستند. اما اگر می‌خواهید میلیونی هزینه کنید، شاید پنکه گزینه مناسبی نباشد. مثلا در این مواقع درصورتی که در شهرهای بسیار گرم و رطوبتی نیستید کولر آبی بهترین گزینه است. این کولرها از دستی تا سلولزی و با قدرت بیشتر قیمت‌های متفاوتی دارند؛ مثلا کولر آبی دستیِ پایه‌دار از 570هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و کولرهای آبی دیگر مثل کولر سلولزی پلیمری 6میلیون و 650هزار تومان است. اما چنانچه در جنوب کشور ساکن هستید باید از کولر گازی استفاده کنید. این کولرها از 3میلیون تومان تا 28میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند. با این‌حال پنکه‌های رومیزی پرفروش‌ترین وسایل سرمایشی در این فصل به‌حساب می‌آیند، اما محبوب‌ترین وسیله سرمایشی همچنان کولرهای آبی است و گران‌ترین‌ها به کولر گازی تعلق دارد.

فروش سالانه 750هزار کولر گازی در ایران 
بیشترین سهم مصرف برق در تابستان بین لوازم برقی خانگی به کولرهای گازی اختصاص دارد، درحالی‌که استفاده از کولرگازی در تهران، اصفهان و... ضرورتی ندارد و کولر آبی هم در این مناطق پاسخگوست. سیدمرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، درباره نسبت قیمت کولرهای آبی و گازی و نوسان بازار می‌گوید: «کولر آبی به میزان کافی در کشور تولید و حتی بخشی از آن صادر می‌شود. مشکل درباره کولر گازی است؛ کولرهایی که در شمال و جنوب ایران استفاده می‌شود و البته بنا به تقاضای بازار و مد روز، در مرکز هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. با توجه به اینکه واردات لوازم خانگی مدتی ممنوع شد، کولر گازی نیز در این لیست قرار گرفت. با توجه به اینکه تولید داخلی این کولر کفاف تقاضای بازار را نمی‌دهد و استقبال چندانی از کولر گازی داخلی نمی‌شود، قاچاق این کالا بازارهای ایران را می‌چرخاند؛ یعنی به‌طور متوسط سالانه 750هزار کولر گازی در کشور به فروش می‌رسد که تولید داخل زیر 50هزار کولر است و باقی این کالا به‌صورت قاچاق به بازار تزریق می‌شود. با نامه‌نگاری‌های انجام شده، اجازه ورود قانونی کولر گازی گرفته شد و اکنون ممنوعیتی درباره واردات این کالا وجود ندارد. از این‌رو قیمت این کالا بنا به قیمت دلار افزایش و کاهش پیدا می‌کند. نوسانات بازار بسیار سریع روی این کالا اثرگذار است». 
اما توصیه میری به مصرف‌کنندگان این است که با توجه به اینکه قاچاق کولر گازی در بازار بسیار زیاد است، در خرید این کالا دقت کنند تا چنانچه مشکلی در خرید به‌وجود آمد بتوانند پیگیری کنند. میری معتقد است: «کولر آبی نسبت به سال گذشته صد درصد افزایش قیمت داشته است. البته این وظیفه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است که چنین موضوعی را پیگیری کند تا مشخص شود چنین افزایش قیمتی معقول بوده یا نه. اما اتحادیه بر این باور است که واردات کولر گازی و ظرفشویی که در کشور تولید نمی‌شوند، باید با ارز دولتی باشد تا به راحتی و با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسد».

این خبر را به اشتراک بگذارید