• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68923
+
-

تابستان‌های گرم تهران چه خاطرات مشترکی را رقم زده‌اند؟

داغ تابستان

داغ تابستان

نورا عباسی


«تابستان امسال، گرم‌تر از پارساله.» می‌توان این جمله را در روزهای گرم تابستان از نگاه هر عابری خواند یا از زبان مسافران تاکسی‌های بدون کولر شنید. انگار هر سال هوا گرم و گرم‌تر می‌شود و خورشید با جدیت بیشتری در ظهرهای تابستان می‌تابد تا ثابت کند که غر زدن از گرمای هوا چندان بیراه هم نیست. در 20سال گذشته تیر و مرداد‌های تهران توانسته‌اند گرمترین روزهای تابستان را در خود جای بدهند و براساس آنچه از آرشیو سازمان هواشناسی به‌دست ‌آمد، تیرماه سال‌های 82و 87و مرداد سال 92با درجه هوای 42/6درجه، خاطره گرم‌ترین روزهای تابستان را برای تهرانی‌ها رقم زده‌اند. براساس این اینفوگرافی تهرانی‌ها در مرداد و تیر 20سال گذشته روزهای گرمی را با دمای حداقل 39درجه سانتی‌گراد تجربه کرده‌اند:





خاطره مشترک قطع آب و برق
قطع آب و برق نخستین خاطره مشترک تابستان‌های شهر تهران است که هر چند در برخی سال‌ها خبری از این خاطره مشترک نبود اما کم نبودند محله‌هایی که ظهرهای تابستان را بدون آب و برق سپری کردند. تابستان سال97 یک نمونه از تابستان‌های داغی بود که به‌دلیل افزایش مصرف، وزارت نیرو تصمیم به اعمال خاموشی منطقه‌ای گرفت. اول مرداد سال گذشته برنامه زمان‌بندی قطع برق منتشر شد تا اهالی محله‌های تهران بدانند در چه روزهایی قرار است حداکثر یک ساعت برق نداشته باشند و با کولر خاموش تابستان خود را سپری کنند. نیروی پلیس آب هم طرح خاصی بود که شرکت آب و فاضلاب منطقه 6تهران برای هشدار به مشترکان پرمصرف در سال 93کلید زد تا از این طریق مشترکان پرمصرف را به رعایت الگوی مصرف دعوت کنند.

خرید کولر در خنک‌ترین نقطه ایران
اردبیل در فصل تابستان پناه مردم گرمازده‌ای بود که از شهرهای دیگر برای مسافرت راهی این استان می‌شدند اما چند سالی‌است که گرمای هوای تابستان بر مردم اردبیل هم نازل شده است. دمای هوا در تیرماه 97 در نقاط شمالی این استان به 40درجه رسید و در کمال تعجب باعث شد تا اهالی اردبیل دست به خرید کولر بزنند.


تابستان‌های خشن
افزایش خشونت در فصل تابستان، تحلیلی است که در سال‌های اخیر با تکیه به اعداد و ارقام شکل واقعیت به‌خود گرفته است. اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور در سال92 با انتشار گزارشی اعلام کرد: «یکی از عمده ارجاعات مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعین نزاع است که در فصل تابستان تعداد آنان افزایش می‌یابد به‌نحوی که 30/5درصد از کل مراجعات نزاع در فصل تابستان92 ثبت شده است، همچنین 611هزار و 809نفر به‌دنبال خسارات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که 186هزار و 617 مورد آن مربوط به تابستان است».


نبرد تاکسی‌های بدون کولر
استفاده راننده های تاکسی از کولر بحثی است که به یک تابستان خاص محدود نمی‌شود و هر سال این موضوع به شکل و شمایلی خاص پایش را به اختلاف میان مسافران و راننده تاکسی‌ها باز می‌کند. سال96 بود که افزایش خودسرانه کرایه‌های تاکسی از سوی برخی راننده‌ها به بهانه استفاده از کولر جنجال‌آفرین شد و در نهایت با موضع‌گیری رسمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که این اقدام را خلاف قانون اعلام کرده بود، تا حدودی از آتش اختلاف‌ها کاسته شد اما هنوز هم این اختلاف در فصل تابستان جان می‌گیرد و تکرار می‌شود.



آب‌بازی در پارک ممنوع

سال90 یک صفحه در فیسبوک به نام «جنگ آب‌پاشی تهران» راه‌افتاد و موجب ایجاد یک حاشیه‌ تابستانی در تهران شد. براساس دعوت این صفحه تعداد قابل‌توجهی از دخترها و پسرهای تهرانی برای تفریح با تفنگ‌های آب‌پاش به پارک آب‌و‌آتش رفتند. این اتفاق چنان حاشیه‌ داغی برای تابستان سال90 ایجاد کرد که حتی پای نیروی انتظامی هم به ماجرا باز شد و با دستگیری چند نفر از شرکت‌کنندگان ماجرا خاتمه یافت. البته سروصدای رسانه‌ای آب‌بازی مدت‌ها ادامه داشت تا جایی که روزنامه گاردین هم در گزارشی مفصل به بررسی این موضوع پرداخته بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید