• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68915
+
-

مستندات طرح بایوجمی به دادستان ارائه شد

در پی اعلام جرم دادستانی بندرانزلی استان گیلان علیه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی، این مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست گفت: احضاریه‌ای ابلاغ نشده و پرونده این موضوع به تهران ارجاع شده است.
 اخیرا دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرانزلی اعلام کرد که علیه عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و 3تن دیگر شامل قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان، فرشید سهیلی مجری طرح بایوجمی در تالاب انزلی و عبدالرضا کرباسی ناظر طرح بایوجمی به اتهام تخریب محیط‌زیست، تضییع حقوق بیت‌المال و نشر اکاذیب اعلام جرم کرده است.
 عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد که مستندات علمی، گزارش‌های تخصصی مورد نیاز و اسناد اداری لازم جهت رفع ابهامات به دادگاه ارسال شده است. پرونده به‌منظور پیگیری به تهران ارسال شده است. عیسی کلانتری گفت: دادستان انزلی گفته است، روش عمل در تالاب انزلی علمی نیست؛ ما خوشحال می‌شویم، دادستان علمی بودن یا علمی نبودن این روش را بازگو کند. ما بررسی‌هایی را که از طریق دانشگاه‌های شریف، تهران و شیراز انجام شده بود به دادستان ارائه کرده‌ایم.
رئیس سازمان محیط‌زیست در پاسخ به سؤالی درباره احضارش به دادگاه تصریح کرد: چنانچه به دادگاه احضار شوم به دادگاه خواهم رفت. تالاب انزلی به‌دلیل ورود فاضلاب‌های خانگی و کشاورزی 5شهر با افزایش رسوبات و لجن‌ها، کاهش عمق و حجم آب و در نتیجه نابودی تنوع زیستی مواجه است. سازمان حفاظت محیط‌زیست درصدد آن است که از طریق روش «بایوجمی» عمق لجن‌ها را کاهش دهد اما فعالان محیط‌زیست نسبت به خطرات احتمالی این طرح برای سلامت آبزیان و شهروندان این منطقه نگران هستند و معتقدند که ترکیب به کاررفته در روش «بایوجمی» سرطان‌زاست.
گفته می‌شود روش بایوجمی یک روش بیولوژیک تسریع‌یافته است که باعث حذف لجن‌ها از کف تالاب می‌شود. در این روش از دی‌اکسیدتیتانیوم، کلرید نقره، پلی‌ساکارید و کود استفاده می‌شود اما آنچه روش بایوجمی را به موضوع داغ این روزها بدل کرده، دی‌اکسید‌تیتانیوم به کاررفته در این ترکیب است. هم‌اکنون طرح بایوجمی به دستور دادستانی گیلان متوقف شده است چون نگرانی‌ها در مورد سمی و سرطان‌زا بودن دی‌اکسیدتیتانیوم به کاررفته در محلول هنوز برطرف نشده است. مجری و کارفرما گزارش‌های علمی موردنظر را به‌منظور رفع ابهام به دادستانی ارائه داده‌اند و این موضوع در دست بررسی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید