• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6887
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

 

استان‌های برنده سال بی‌آبی

بی‌آبی، سراسر کشور را گرفته و روزهای گرم و سوزان و بدون آب و نیزآینده ترسناک ایرانی‌ها در تابستان پیش روست. البته نه تمام ایرانی‌ها. به گزارش ایسنا، بر اساس آمار ارائه شده، ‌استان‌های بوشهر، گلستان و مازندان، نه تنها در مقایسه با سال گذشته شاهد کمبود بارش نبوده‌اند، که بارش‌های بیشتری را هم تجربه کرده‌اند. بر اساس آمار اعلام شده، بوشهر با ۶۹ میلیمتر بارش در مقایسه با مدت زمان مشابه سال آبی گذشته ۸۱ درصد افزایش بارندگی داشته و استان‌های گلستان و مازندران نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۱۶ و 3 درصد افزایش بارش در کشور را تجربه کردند. خارج از این 3 استان اما شرایط اصلا خوب نیست و 28 استان‌، از اول مهر تا 20 بهمن، شاهد کاهش باران بوده‌اند. بدترین وضعیت را استان سیستان و بلوچستان دارد که کاهش 97 درصدی بارش باران را تجربه کرده؛ این یعنی استان سیستان و بلوچستان تنها شاهد 2 میلی‌متر بارش باران بوده است.

 

97 درصد کاهش بارش باران در سیستان‌وبلوچستان در مقایسه با سال آبی گذشته

 

دجله را نجات دهید

دجله، یکی از کهن‌ترین خاستگاه‌های تمدنی بشری، در حال خشک شدن بوده و میلیون‌ها عراقی را به‌شدت نگران کرده است. انتشار تصاویر تکان‌دهنده از کاهش سطح آب این رودخانه عظیم که در کنار فرات، شرایط مساعد برای رشد نخستین تمدن‌های انسانی را در بین‌النهرین فراهم آورده، به بحث داغ عراقی‌ها در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و مردم با هشتگ‌های #انقذوا_دجله (دجله را نجات دهید) و #دجله از دولت عراق می‌خواهند فکری به حال این رودخانه کند. زندگی میلیون‌ها نفر به‌خصوص در جنوب عراق برای هزاران سال به این رودخانه وابسته بوده است و حالا خشک شدن آن، می‌تواند بحران‌های عظیم انسانی در این منطقه ایجاد کند. مشکل البته از جایی در دوردست‌ها و در شمال شروع شده است؛ ترکیه. همسایه شمالی عراق، مدت‌هاست برنامه سدسازی مفصلی را در سرچشمه‌های رود دجله شروع کرده است.  علاوه بر پروژه‌های بلندپروازانه ترکیه، دولت عراق هم متهم به انجام ندادن اقدامات لازم و جدی برای نجات دجله است. عراق، برنامه جامع و ملی برای مدیریت منابع آب ندارد و به همین‌خاطر از سوی شهروندانش به کم‌کاری در نجات دجله متهم است. بسیاری از کاربران عراقی، با استفاده از همین موضوع، دامنه اعتراض‌ها را به سطحی فراتر برده‌اند و به بهانه وضعیت دجله، انتقادهای تند و تیزی را علیه دولت عراق مطرح کرده‌اند.

 

هیچ شهری در دنیا در سال 2017، به اندازه لندن در اینستاگرام محبوب نبوده است. براساس آمار منتشر شده، هشتگ لندن در سال گذشته، 88.8 میلیون بار توسط کاربران اینستاگرام مورد استفاده قرار گرفت و با فاصله کمی نسبت به نیویورک، بیشترین هشتگ را در میان تمام شهرهای دنیا به‌خود اختصاص داد. پاریس، دوبی، استانبول، میامی، لس‌آنجلس، بارسلونا، مسکو و شیکاگو دیگر شهرهای لیست 10شهر برتر دنیا در این زمینه هستند. منبع: ایسپا

این خبر را به اشتراک بگذارید