• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68843
+
-

تاریخ‌نگاران و سلیقه جوانان

نقد و نظر
تاریخ‌نگاران و سلیقه جوانان


حسن انوشه ـ پژوهشگر تاریخ و ادبیات

درباره اینکه چرا سرانه مطالعه کتاب پایین و میل به مطالعه کم است، بسیار گفته و شنیده شده است. درباره اینکه چه کارهایی می‌توان کرد تا این سرانه و میل به خواندن افزایش یابد هم همین طور. اما بعضی وقت‌ها کسانی هستند که اصل موضوع را در این گفت و شنودها زیر سوال می‌برند. اینکه مثلا برخی کتاب‌ها باب میل جوان‌ها نیست، یا مثلا خواندن تاریخ به چه دردی می‌خورد. چنین اظهارنظرهایی قطعا علمی و براساس مطالعه دقیق و میدانی نیست، با این حال، چنان فراگیر و پرتکرار است که ناچار باید به آنها پاسخ داد.
اطلاع از تاریخ همواره در همه جوامع از عوامل مهم در فرهنگسازی و توسعه اجتماعی است. در واقع اگر فعالیت یا جریانی بدون توجه به تجارب و واقعیت‌های تاریخی انجام شود، انگار ساختمانی بر پایه و پی سست و نااستوار بنا شده است. از سوی دیگر تاریخ و وقایع مربوط به گذشته آنقدر جذاب هست که بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها برای جذب مخاطب بیشتر بخشی از فضای خود را در قالب ستون‌های روزنامه یا برنامه‌های چند‌دقیقه‌ای به رخدادهایی اختصاص می‌دهند که در زمان مشابه چند یا چندین‌سال پیش اتفاق افتاده است.
از سوی دیگر جوانان می‌توانند یکی از پروپاقرص‌ترین مخاطبان موضوعات تاریخی باشند؛ چنان‌که فیلم‌های مربوط به دوران کهن و روزگاران باستان برای آنها جذاب و دیدنی است. به هر روی، هر موضوعی بالاخص موضوعات تاریخی می‌تواند برای همه گروه‌های سنی والبته جوانان جذاب و پرکشش باشد؛ به شرطی که زبان، حجم و توالی این موضوعات به‌گونه‌ای باشد که با ذائقه، سلیقه و حوصله آنان همخوانی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید