• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203581
+
-

رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از طلایه‌داران و فعالان حوزه‌های مختلف دفاع‌مقدس تشریح کردند

جوانان امروز،مثل جوانان دفاع مقدس

رهبرمعظم انقلاب: دفاع مقدس نشان داد جوانان می‌توانند همه مشکلات را حل‌کنند

رهبری
جوانان امروز،مثل جوانان دفاع مقدس

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز (چهارشنبه) با هزاران نفر از «طلایه‌داران و پیشکسوتان دفاع‌مقدس و فعالان حوزه‌های مختلف تبیین و روایتگری جنگ تحمیلی» دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تشریح ابعادی از عظمت دفاع‌مقدس و دستاوردهای ایستادن ملت ایران بر سکوی پیروزی آن رویارویی دشوار، حفظ تمامیت ارضی، آشکار شدن توانایی و ظرفیت عظیم ملت ایران، گسترش مرزهای غیرجغرافیایی کشور و رشد و استحکام مفهوم و فرهنگ مقاومت در داخل و در جهان را از نتایج دفاع همگانی ایرانیان درمقابل جبهه قلدران جهانی و صدام خبیث خواندند و تأکید کردند: شکوفایی استعدادها و بروز قدرت و ابتکار جوانان کشور در دفاع‌مقدس، نشان داد جوانان همیشه قادرند همه مسائل کشور را حل کنند.

کارها باید صدبرابر شود
اگر عوامل پیروزی ملت در جنگ تحمیلی به نسل‌های پی‌درپی جوان شناسانده شود، کارهای بزرگ کشور پیش خواهد رفت که در این زمینه خیلی کار شده، اما برای تبیین ظرافت‌ها و جزئیات حیرت‌آور دفاع‌مقدس، کارها باید صدبرابر شود.

4سؤال اساسی
برای تبیین بخش مهمی از عظمت دفاع‌مقدس، باید آن را از 4زاویه اساسی مورد بحث قرار داد. «در جنگ از چه چیزی دفاع شد»، «در مقابل چه کسانی دفاع شد»، «مدافعان چه کسانی بودند» و «نتایج و دستاوردهای این دفاع چه بود».

اهداف اصلی دشمنان
سرکوب و نابودی انقلاب‌اسلامی و جمهوری‌اسلامی و جدا کردن بخش‌هایی از کشور اهداف اصلی دشمنان در جنگ تحمیلی بود. انقلاب کبیر اسلامی، پدیده‌ای بی‌نظیر بود؛ زیرا تا آن موقع انقلابی که حاصل آن حکومتی هم دینی باشد و هم مردمی در دنیا وجود نداشت و قلدران جهانی می‌خواستند این سخن نو، یعنی جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی را از بین ببرند که تاکنون هم همین هدف را دنبال می‌کنند.

دلیل عظمت دفاع‌مقدس
برخلاف جنگ‌های مرزی با هدف جدا کردن بخشی از یک کشور، هدف به‌ راه انداختن جنگ تحمیلی نابود کردن هستی یک کشور، هویت یک ملت و دستاورد جانفشانی‌های آن بود که از این زاویه عظمت دفاع‌مقدس مشخص می‌شود.

همه قدرت‌های جهان در یک جبهه علیه ایران
توجه به ماهیت مهاجمان به ایران برای درک عظمت دفاع‌مقدس ضروری است. همه قدرت‌های مطرح آن روز دنیا یک جبهه شدند و از حمله صدام به ملت ایران حمایت کردند.

کمک‌های استکبار به صدام
آمریکایی‌ها علاوه‌بر کمک‌های اطلاعاتی مستمر، شیوه‌های تاکتیکی نبرد را به متجاوزان آموزش می‌دادند، فرانسوی‌ها هم پیشرفته‌ترین تجهیزات هوایی را به صدام دادند، آلمانی‌ها او را برای تولید سلاح فاجعه‌آفرین شیمیایی تجهیز کردند، بلوک شرق به رهبری شوروی سابق هر امکانات زمینی و هوایی که صدام می‌خواست، در اختیارش گذاشتند و اعراب منطقه هم پول بی‌حساب به او می‌دادند.

تنهایی ملت ایران در نبرد با استکبار
جمهوری اسلامی و ملت ایران در نبرد با «جبهه مستکبران و صدام و کشورهای عربی منطقه» تنها بود. ملت در چنین نبرد نابرابری، بر سکوی پیروزی ایستاد و عظمت و شکوه خود را نشان داد.

یک تفاوت مهم
همه قشرهای ملت در حماسه بی‌نظیر دفاع‌مقدس حضور داشتند. ظاهر این مسئله این بود که مثل هرجای دنیا نیروهای مسلح ایران اعم از سپاه، ارتش و بسیج مشغول دفع تهاجم هستند، اما باطن آن دفاع، با جنگ‌های دیگر کاملا متفاوت بود.

فرماندهی متفاوت امام ره
فرماندهی امام(ره) بر مجموعه دفاع‌مقدس با آن شخصیت الهی، دانش، فکر، پختگی و صفای معنوی ازجمله تفاوت‌های دفاع‌مقدس با جنگ‌های دیگر بود. نفوذ کلام برخاسته از معنویت و نفس گرم امام(ره) تأثیر شگرفی بر جبهه‌ها داشت.

صبغه دینی مدافعان
صبغه دینی مدافعان، از تفاوت‌های دفاع‌مقدس با جنگ‌های دیگر بود. توجه به خداوند و معنویت در جبهه‌ها، پشتیبانی عمومی مردم از رزمندگان و استواری مادران، پدران و همسران شهدا، دفاع‌مقدس را به محراب عبادت تبدیل کرده بود.

خیزش اجتماعی متفاوت
درگیر شدن همه لایه‌های مختلف اجتماعی و تبدیل مساجد، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس به محل خیزش و اعزام نیروها به جبهه از دیگر مظاهر صبغه دینی دفاع‌مقدس بود. دراین بخش‌ها، صدها کار هنری جذاب می‌توان تولید کرد.

حفظ تمامیت‌ارضی ایران
حفظ تمامیت ‌ارضی و جدا نشدن حتی یک وجب از خاک ایران عزیز ازجمله دستاوردهای بی‌نظیر و فراوان ملت و کشور در دفاع‌مقدس بود. آشکار شدن توانمندی‌های عظیم ملت از آثار بسیار مهم دفاع‌مقدس بود.

ایمن‌سازی ایران
ایمن‌سازی ایران، از دیگر نتایج دفاع‌مقدس بود. کشور به واسطه دفاع جانانه همگانی، تاحدزیادی از تهاجم‌های محتمل ایمن شده‌است. بارها گفتند گزینه نظامی روی‌میز است، اما از روی‌میز تکان نخورد؛ چراکه ملت ایران را در جنگ شناخته بودند.

گسترش مرزهای غیرجغرافیایی ایران
گسترش مرزهای غیرجغرافیایی ایران ازجمله مرزهای فکری و معرفتی دستاورد دیگر دفاع‌مقدس بود. بر اثر این موفقیت بسیار مهم، مفهوم جهانی مقاومت شکل گرفت و در فلسطین، سوریه، عراق و مناطق دیگر جا افتاد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید