• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68565
+
-

پادرمیانی برای نفتکش‌

بعد از سفر ناگهانی عادل عبدالمهدی به تهران؛ بن علوی، وزیر خارجه عمان به ایران سفر کرد

دیپلماسی
پادرمیانی برای نفتکش‌


با بالا‌گرفتن تنش در منطقه، سرو‌کله مقامات عمانی هم پیدا می‌شود. یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان امروز در تهران با وزیر خارجه ایران دیدار می‌کند. عمانی‌ها علاقه زیادی به نقش‌آفرینی بین کشورها برای کاهش تنش دارند و به‌نظر می‌رسد به فکر حل‌و‌فصل تنش بین تهران و لندن هستند.

عمانی‌ها براساس یک تجربه تاریخی و به‌دلیل حمایت ایران از خاندان سلطنتی این کشور برای مقابله با شورشیان در نبرد موسوم به ظفار، یک بدهی تاریخی به ایران دارند و به همین دلیل در تلاش بوده‌اند هر زمان کاری از دستشان بر‌می‌آمده، برای جبران انجام دهند؛ از زمینه‌سازی‌ تبادل زندانیان ایران و آمریکا تا واسطه‌گری برای شروع مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا. اما در یک سال اخیر به‌دلیل نزدیک‌شدن ناگهانی عمانی‌ها به رژیم صهیونیستی، ایران هم از میدان‌دادن به عمان اجتناب کرده است.

عمانی‌ها پس از برجام به بارانداز فروش آب‌سنگین ایران تبدیل شدند و هم‌اکنون حدود 30تن آب‌سنگین در این کشور دپو شده است که ایران پس از تحریم آمریکا امکان فروش آب‌سنگین موجود در عمان را ندارد. ضمن اینکه به‌دلیل کاهش تعهدات برجامی از 18اردیبهشت‌98، انتقال آب‌سنگین به عمان را متوقف کرده است.

از سوی دیگر، پس از توافق هسته‌ای، عمان کانالی برای پس‌انداز درآمد حاصل از فروش نفت ایران شد، اما در یک مقطعی عمانی‌ها در امانت ایران برای هزینه‌های داخلی خود دست بردند و مدت‌ها از پرداخت طلب ایران عاجز بودند.

اواخر سال‌96 پس از سفر جیمز متیس، وزیر دفاع وقت آمریکا به عمان، وزیر خارجه این کشور عازم تهران شد اما ظریف به دلیل کسالت با او ملاقات نکرد. با این حال، 4‌ماه بعد وزیر خارجه به صلاله عمان رفت و با همتای عمانی رایزنی کرد.

30اردیبهشت امسال هم حضور غیرمنتظره یوسف بن‌علوی در فرودگاه مهر‌آباد تهران خبرساز شد چون هواپیمای مقام عمانی در مسیر حرکت به لندن در تهران فرودآمد و طرفین در پاویون فرودگاه با هم ملاقات کردند. آن سفر پس از بالاگرفتن تنش بین ایران و آمریکا و وقوع برخی تحولات علیه نفتکش‌ها در خلیج‌فارس انجام شد و گفته می‌شد بن‌علوی حامل پیامی از سوی مقامات آمریکایی بوده درحالی‌که هم تهران و هم واشنگتن این گمانه را رد کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک چند روز پیش به نقل از وزارت خارجه عمان اعلام کرد که یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه این کشور به‌زودی به تهران سفر می‌کند و در رابطه با تحولات اخیر منطقه با مسئولان ایرانی گفت‌وگو می‌کند.

وزارت خارجه عمان اعلام کرده که این سفر در چارچوب روابط دو‌جانبه و مشورت‌های مستمر بین 2کشور و خصوصا در رابطه با تحولات اخیر منطقه است.

 عمانی‌ها که پیش از این با هدف میانجیگری بین ایران و آمریکا تلاش می‌کردند، این‌بار گویا ماموریتی از سوی انگلیس دارند. تهران و لندن از 2‌ماه قبل درگیر بحران سیاسی بر سر توقیف نفتکش‌ها هستند. انگلیس ابتدا نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق توقیف کرد و مدتی بعد، ایران در یک دوئل دریایی در خلیج‌فارس پیش چشم ناو جنگی انگلیس، یک نفتکش این کشور را به علت ارتکاب تخلفات دریایی توقیف کرد.

پس از این اتفاق، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در سفری از پیش اعلام‌نشده به تهران آمد و با رئیس‌جمهور دیدار کرد که در محافل سیاسی دستور کار این سفر ‌میانجیگری برای کاهش تنش بین تهران و لندن بیان شده است. روز گذشته اعلام شد که کنسولگری هند در بندرعباس توانسته به خدمه هندی کشتی انگلیسی دسترسی کنسولی پیدا کند و دسترسی به اتباع سایر کشورها هم در حال انجام است. همزمان با توقیف کشتی حامل نفت ایران توسط انگلیس، اخباری مبنی بر توقف کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های برزیل به‌دلیل خودداری شرکت‌های برزیلی از سوخت‌رسانی به آنها منتشر شد که در تازه‌ترین اتفاق دیوان عالی برزیل حکم به لزوم سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی داده و دولت برزیل نیز بر اجرای دستور قضایی این کشور به‌رغم تهدیدات تحریمی آمریکا تأکید کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید