• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68458
+
-

۲۵ جنگل دست‌کاشت در خراسان رضوی

خبر
۲۵ جنگل دست‌کاشت در خراسان رضوی

۲۵ جنگل دست‌کاشت به منظور گسترش فضای سبز، مقابله با فرسایش خاک، کاهش نقاط بحرانی در معرض وزش فرساینده باد و نیز جلوگیری از گسترش بیابان تاکنون در حاشیه شهرهای استان خراسان رضوی ایجاد شده است. به گزارش ایرنا، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در این خصوص گفت: تاکنون گستره‌ای ۹۳۷ هکتاری در این استان زیر پوشش جنگل دست‌کاشت بیابانی قرار گرفته است و بر این اساس هم‌اکنون خراسان رضوی بیشترین میزان جنگل بیابانی کشور را در مقایسه با دیگر استان‌ها دارد. «علیرضا صحرایی» میزان متوسط سالانه فرسایش خاک را در خراسان رضوی ۱۵ تن ذکر کرد و افزود: ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت سبب مهار ۱۵ کانون دچار بحران فرسایش بادی در سطح محیط ‌زیست طبیعی این استان شده است. 

وی تصریح کرد: به این ترتیب ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت بیابانی با توجه به شرایط آب‌وهوایی خراسان رضوی از جمله اقدامات موثری است که با هدف افزایش فضای سبز و جلوگیری از گسترش بیابان در دست اجرا قرار دارد. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی دیگر هدف ایجاد جنگل دست‌کاشت را حفاظت خاک در برابر فرسایش بادی ذکر کرد و ادامه داد: نخستین عملیات ایجاد جنگل دست‌کاشت در خراسان رضوی سال ۱۳۴۴ در شهرستان سبزوار آغاز شد و از آن زمان تاکنون به‌کارگیری این شیوه در استان تداوم یافته است. صحرایی یادآور شد: گرچه نگهداری از جنگل‌های دست‌کاشت در حاشیه شهرها به شهرداری‌ها و پیمانکاران واگذار شده است، اما با نظارت موثر و مستمر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرگونه قصور در این بخش با فوریت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در چارچوب مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت با چنین مواردی برخورد جدی می‌شود. 

وی گفت: با توجه به وجود عرصه‌‌های بیابانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی و لزوم ایجاد جنگل‌های طبیعی و گونه‌های گیاهی قابل بهره‌برداری در این بخش، سالانه یک میلیون اصله نهال توسط نهالستان‌های مجاز در خراسان رضوی تولید می‌شود. گونه‌های قابل بهره‌برداری در جنگل‌های دست‌کاشت شامل پسته، سماق، بادام، عناب و همچنین گیاهان دارویی است. 8 میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از کل مساحت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتاری خراسان رضوی عرصه منابع طبیعی و تحت نظارت و حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. همچنین یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار از گستره عرصه‌های منابع طبیعی این استان با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره‌بردار به صورت مشارکتی مورد حفاظت و صیانت قرار دارد. 

خراسان رضوی منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود زیرا ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از گستره این استان مناطق بیابانی متاثر از کانون‌های فرسایش بادی است. این مساحت حدود ۳۰ درصد از کل وسعت خراسان رضوی را شامل می‌شود. وسعت مراتع خراسان رضوی 6 میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل مساحت این استان است. مساحت جنگل‌های خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه‌زارها، درختچه‌ها و جنگل‌های دست‌کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی 8/5 درصد از وسعت استان را شامل می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید