• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68427
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q9L7
+
-

گوجه طارم روی دست کشاورزان ماند

مدیر جهاد کشاورزی طارم: صادر نشدن گوجه فرنگی به عراق، افزایش سطح زیر کشت و عرضه بیش از حد محصول باعث کاهش چشمگیر تقاضا شده است

زراعت
گوجه طارم روی دست کشاورزان ماند

با توجه به افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی در بازار طارم، هزینه‌های سرسام آور تولید از کاشت تا برداشت برای کشاورزان و نبود کارخانه‌های فراوری رب گوجه‌فرنگی، سود اصلی گوجه‌فرنگی‌کاران این شهرستان به جیب دلالان و کارخانه‌داران می‌رود.

به گزارش ایرنا، کشاورزی یکی از مشاغلی است که کمترین هزینه را برای دولت دارد و کشاورزان با استفاده از زمین‌های خود و سرمایه‌ای که در اختیار دارند، اقدام به کاشت، داشت و برداشت می‌کنند و ضروری است که در برخی موارد همچون فروش محصول دولت یار و همراه آنها باشد.

فروش محصول برای کشاورزان اهمیت فراوان دارد زیرا اگر این محصول به قیمت خوب به فروش برسد، کشاورزان سود بیشتری کسب و در آینده نیز اقدام به کاشت این محصول می‌کنند. اما اگر کشاورزان از فروش محصولی ناامید شوند، دیگر کاشت آن برای‌شان سودی نخواهد داشت و تولید نکردن آن محصول موجب افزایش بیش از حد قیمتش برای مصرف‌کننده خواهد شد.

کشاورزان طارمی این روزها دل‌هایشان همچون گوجه‌فرنگی خونین و پرغصه است، چراکه خسته از ناملایمات این روزهای بازار، همچون هر سال باید شاهد این اتفاق تلخ باشند که دلالان محصولات آنها را با قیمت ناچیز خریداری می‌کنند و با قیمت چند برابر در بازار می‌فروشند و در نهایت سود اصلی، با وجود قیمت بالای رب‌ گوجه‌فرنگی، در جیب کارخانه‌داران می‌رود.

این قشر زحمتکش جامعه باید در گرمای طاقت‌فرسا عرق بریزند و چشم‌انتظار بمانند که بتوانند حاصل دسترنجشان را به بهای ناچیز به دلالان و کارخانه‌داران بفروشند تا خرج زندگی خود را درآورند و شرمنده خانواده‌شان نشوند.


هزینه‌های بالا

یکی از گوجه‌فرنگی‌کاران طارم گفت: این محصول هم‌اکنون به صورت میانگین به قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار ریال به فروش می‌رسد. این در حالی است که ۵۰ هزار ریال نیز هزینه یک عدد جعبه است و برای یک کارگر هم روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال پرداخت می‌کنیم. در نهایت، با هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل، تولید این محصول مقرون به صرفه نیست.

اکبر حیدری نبود کارخانه رب‌سازی و صنایع تبدیلی را در این منطقه از مشکلات موجود شهرستان عنوان کرد و افزود: از مسئولان انتظار داریم با تنظیم بازار به فکر ما کشاورزان باشند و به ایجاد یک کارخانه رب‌سازی در منطقه اقدام کنند.


دلالان بازار را قبضه کرده‌اند

کشاورز دیگری از حضور واسطه‌ها و قبضه بازار توسط دلالان گلایه کرد و گفت: در فروش گوجه‌فرنگی بیشترین منفعت را دلالان می‌برند. زحماتی که برای کاشت این محصول از اول تا هنگام برداشت می‌کشیم، قابل گفتن نیست. به نوعی زحمت و سختی‌های تولید این محصول را ما می‌کشیم و سود اصلی به جیب دلالان و کارخانه‌داران می‌رود.

بهبود غلامی اظهار کرد: ما که تولید‌کننده این محصول هستیم، برای خرید رب آن باید ۱۵ برابر قیمت فروش گوجه‌فرنگی پول پرداخت کنیم. این عادلانه نیست و با این وضعیت آسیب جدی به کشاورزی و تولید در روستاها وارد خواهد شد.وی ادامه داد: تا چند روز قبل از برداشت گوجه‌فرنگی قیمت آن در بازار برای مصرف‌کننده ۶۰ هزار ریال بود و نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که در عرض چند روز قیمت فروش برای کشاورزان تا این حد پایین آمد.


صادر نشدن گوجه 

مدیر جهاد کشاورزی طارم در خصوص افت قیمت گوجه‌فرنگی در این شهرستان بیان کرد: یکی از دلایل اصلی افت قیمت این محصول در شهرستان طارم صادر نشدن آن به کشور عراق به دلیل نیاز نداشتن و عدم درخواست این کشور است.مجتبی اسکندری افزود: افزایش سطح زیر کشت در سراسر کشور و عرضه بیش از حد آن به بازار به طور مستقیم بر کاهش قیمت این محصول تاثیر گذاشته است.

وی همزمانی برداشت گوجه‌فرنگی طارم با برداشت این محصول را در دشت مغان یکی دیگر از دلایل افت قیمت برشمرد و گفت: ضروری است کارخانه‌های فراوری برای این محصول در شهرستان تاسیس شود. در این زمینه دولت حمایت‌های ویژه‌ای از متقاضیان و سرمایه‌‌گذاران خواهد داشت.


توسعه صنایع تبدیلی

کارشناس سبزی و صیفی‌ سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز اظهار کرد: مهم‏ترین مشکل گوجه‎کاران استان نبود سازماندهی در زمینه قیمت خرید است.

حسن ژاله‌فر با بیان این‌که متوسط عملکرد برداشت این محصول حدود 60 تن است، گفت: امسال قیمت خرید گوجه‎فرنگی پایین است به طوری که برخی از کشاورزان متضرر شده‌اند. قیمت خریداری گوجه‎فرنگی از کشاورز در برخی موارد به صورتی بوده که حتی هزینه‌های کار کشاورز نیز بازنگشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که گوجه‎فرنگی طارم به سایر استان‎ها نیز ارسال می‌شود، توسعه صنایع تبدیلی می‎تواند راهی برای کاهش خسارات اقتصادی کشاورزان باشد.


سطح زیر کشت و میزان برداشت گوجه

شهرستان طارم قطب تولید گوجه فرنگی استان زنجان محسوب می‌شود و مناطق زیادی از این شهرستان هر سال در فصل‌های پاییز و زمستان زیر کشت این محصول می‌روند.برداشت گوجه‌فرنگی اوایل تیرماه امسال در ۲۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان طارم آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۲۶ هزار تن محصول از این زمین‌ها برداشت و در بازار عرضه شود.

طبق گفته کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان طارم، در سال زراعی جاری 3 هزار بهره‌بردار مشغول برداشت محصول گوجه‌فرنگی هستند و از محل فروش این محصول 3۷۸۰ میلیارد ریال نصیب کشاورزان خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید