• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6825
+
-

بودجه شهرداری جوابگوی تکمیل خطوط 6 و 7مترو نیست

برای تکمیل صددرصدی خطوط 6و 7متروی تهران به حدود 5هزار میلیارد تومان نیازمندیم که با این روند تخصیص بودجه برای متروی تهران، امکان تکمیل این خطوط وجود ندارد. علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با انتقاد از کاهش سهم متروی کلانشهرها در بودجه سال 97، به شهرنوشت گفت: در پی کاهش 50درصدی اعتبارات مستقیم دولت به متروی همه کلانشهرها، تا سال 96سهم شهر تهران از این بودجه 108میلیارد تومان بوده که در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال 97به 65میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است. طبق قانون حمایت از سامانه‌های ریلی درون‌شهری که مصوب سال 1383است، دولت موظف شده تا 50درصد از هزینه‌های ساخت و توسعه حمل‌ونقل ریلی را در کلانشهرها تقبل کند اما متأسفانه هیچگاه این قانون در دوره‌های مختلف و به‌طور کامل توسط دولت‌ها به عرصه اجرا در نیامده است. به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، بودجه مصوب شورای شهر تهران در سال 96، 2هزار و 300میلیارد تومان است اما بودجه‌ای که همان سال و توسط دولت در مجلس تصویب شد، 108میلیارد تومان است. این در حالی است که دولت باید مبلغی حداقل معادل مبلغ تصویب شده در شورای شهر را مصوب کرده و در اختیار ما قرار می‌داد اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه در بودجه مصوب مجلس مبلغ بسیار ناچیزی به نسبت بودجه مصوب در شورای شهر تهران دیده شد. او تأکید کرد: اگر دولت و نمایندگان مردم در مجلس با این روند ادامه دهند، پرونده تکمیل قطار شهری کلانشهرها و به‌خصوص تهران به‌عنوان پایتخت کشور به این‌زودی بسته نخواهد شد. امام ضمن بیان اینکه کاهش اعتبارات دولت به متروی کلانشهرها روی روند تکمیل خط 6و 7مترو تأثیرگذار خواهد بود، گفت: برای تکمیل صددرصدی خطوط 6و 7به حدود 5هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم اما با توجه به رقم ناچیز بودجه تخصیصی دولت و درصورتی که حمایت کافی از سوی نمایندگان مردم در مجلس صورت نپذیرد، طبیعتا تنها با سهم شهرداری تهران نمی‌توان روند تکمیل این خطوط را طی کرد. امام درباره اینکه اگر بودجه لازم تأمین شود، از نظر فنی و اجرایی آمادگی تکمیل خطوط 6و 7را تا پایان سال 97 داریم، گفت: با وجود آمادگی ما برای تکمیل خطوط 6 و 7،شرایط نشان می‌دهد که تأمین بودجه مورد نیاز نه از سمت دولت (باتوجه به میزان بودجه تخصیص‌یافته به این حوزه) و نه از سمت شهرداری تهران (با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای) امکان‌پذیر نخواهد بود؛ در نتیجه بعید می‌دانم بتوانیم تکمیل این خطوط را در سال 97به‌طور کامل به اتمام برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید