• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68226
+
-

ابتکار برجامی روحانی روی میز مکرون

برجام
ابتکار برجامی روحانی روی میز مکرون


پس از 2 بار نامه‌نگاری رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور کشورمان در 2‌ماه اخیر، این‌بار حسن روحانی دست به ابتکار زد و درباره برجام به همتای فرانسوی‌اش نامه نوشت.

رئیس‌جمهور فرانسه بعد از خروج آمریکا از برجام و به‌خصوص پس از اجرای گام‌های کاهشی ایران که از اردیبهشت امسال آغاز شد، تحرکات متنوعی را در پیش گرفته؛ ازجمله تماس‌های تلفنی مکرر با روحانی، دیدارهای حضوری با ترامپ، اعزام نماینده ویژه به تهران و حتی برنامه‌ریزی برای سفر خود به ایران. با این حال، هیچ‌کدام از این تحولات نتوانسته زمینه‌ساز جلب رضایت ایران از اروپا و بقای برجام شود. شامگاه دوشنبه سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتر از سفر سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی این وزارتخانه به پاریس خبر داد.

عراقچی با عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به پاریس رفته و حامل پیام کتبی حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای امانوئل مکرون همتای فرانسوی‌اش بود.

2هفته قبل امانوئل بن، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه با پیام کتبی مکرون به تهران آمد و با روحانی دیدار کرد. این مقام فرانسوی ‌ماه گذشته هم به‌صورت محرمانه به ایران آمده و نامه‌ای از سوی مکرون به تهران آورده بود.

گفته می‌شود رئیس‌جمهور فرانسه در نامه‌های خود علاوه بر اعلام آمادگی برای نقش‌آفرینی جهت حفظ برجام، پیشنهادها و ایده‌هایی نیز برای بهره‌مندی ایران از منافع برجام ارائه کرده اما این پیشنهادها برای ایران دندانگیر نبوده است.

حالا سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران چند روز مانده به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روزهایی که روابط ایران علاوه بر آمریکا با اروپا هم شکننده است، عازم پاریس شده تا ابتکار عمل تهران برای حفظ برجام روی میز مکرون قرار بگیرد.

در روزهای اخیر به‌دلیل توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس و متقابلا توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران، روابط ایران با کشورهای اروپایی شکرآب شده تا جایی که وزیر خارجه انگلیس از بسته تحریمی این کشور علیه ایران خبر داده بود؛ هرچند در نهایت در جلسه «کبرا»ی لندن، دولت انگلیس تحت‌تأثیر فشارهای حامیان برجام و نیز التهابات تغییر دولت در این کشور عقب‌نشینی کرد و هانت، وزیر خارجه انگلیس در این جلسه به سر‌دادن چند شعار علیه ایران بسنده کرد. شورای‌عالی امنیت ملی ۱۸اردیبهشت سال‌جاری در اعمال حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، دستور توقف برخی اقدامات در توافق برجام ازجمله عدم‌پایبندی به محدودیت اورانیوم غنی‌شده و آب‌سنگین را صادر کرد و بعد از 60روز و ادامه بی‌عملی اروپایی‌ها، گام دوم ایران مبنی بر عبور از درصد غنی‌سازی‌ 3.67 برداشته شد.

ایران از سال‌94 تا اواخر ‌ماه قبل به اذعان 15گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به‌تازگی از ‌دنیا رفت، به‌طور کامل به برجام پایبند بود و پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد درصورت تامین نیازهای ایران توسط اروپا در برجام خواهد ماند.

ایران 2 خواسته با اولویت از اروپا دارد؛ نخست فروش نفت و دیگری تبادلات مالی و بانکی جهت بازگشت پول آن و اروپایی‌ها در یک سال و اند گذشته صرفا واژه‌ای تحت عنوان اینستکس را ایجاد کرده‌اند؛ درحالی‌که این سازوکار هنوز برای تامین نیازهای ایران اقدام عملی نداشته و در حد حرف بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید