• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67818
+
-

توصیه‌هایی به حجاج فارس

حج
توصیه‌هایی به حجاج فارس

فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس با اشاره به قرار داشتن در آستانه ایام حج تمتع و اعزام زائران به عربستان مواردی را در خصوص داشتن سفری توام با آرامش به حجاج و همراهان آنان توصیه کرد. 

به گزارش ایسنا، سرهنگ «اسد زراعتگر» گفت: پروازهای حجاج از فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب به سمت فرودگاه جده، از اول مرداد ماه آغاز خواهد شد و تا ششم مرداد ادامه دارد. او گفت: در این بازه زمانی 3۷۴۴ نفر زائر استان‌های فارس، یزد و کهگیلویه و بویراحمد شامل ۲۳ کاروان از فارس، یک کاروان از یزد و یک کاروان از کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵ پرواز از فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز عازم فرودگاه جده می‌شوند. زراعتگر گفت: زائران باید بدانند که هر ایرانی نماد اخلاق نیکو است و در خارج از کشور سفیر انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و باید بهترین و بااخلاق‌ترین مردم باشد.


مجازات نگهداری مواد مخدر 

وی افزود: کشور ایران پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر در جهان است و حفظ این ارزش به عهده تمام مردم این مرز و بوم به‌ویژه مسافران سرزمین وحی است. فرمانده پلیس فرودگاه‌های فارس به بیان نکات امنیتی‌ای که زائران بیت‌الله ‌الحرام باید به آنها توجه داشته باشند پرداخت و گفت: برابر قوانین، حمل و نگهداری مواد مخدر در ایران اسلامی جرم است و در صورت کشف هر گونه مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی و قرص‌های روان‌گردان، ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه برابر ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، آن فرد در مرحله اول از یک تا ۵ سال و در مرحله دوم از ۵ تا ۱۵ سال ممنوع‌الخروج خواهد شد.

زراعتگر ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های موجود، چنانچه پلیس عربستان از مسافری مواد مخدر یا روان‌گردان کشف کند، علاوه بر رفتار بسیار سختگیرانه، اعمال مجازات‌های سنگینی نظیر حبس‌های طولانی‌مدت و اعدام نیز دور از ذهن نیست و تحت هر شرایطی دفاع از فرد امکان‌پذیر نخواهد بود.


ممنوعیت دارویی

وی گفت: علاوه بر موارد یادشده، حمل داروهایی نظیر آمپول پتیدین، آمپول مرفین، قرص و آمپول بوپرنورفین، قرص و آمپول دیازپام، قرص و شربت متادون، قرص هیدرو مرفین، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص و آمپول ترامادول و شربت اکسپکتورانت کدئین نیز در عربستان ممنوع است و در صورت کشف در آن کشور برای آن مجازات در نظر گرفته خواهد شد و توصیه می‌شود از حمل آن خودداری کنند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های فارس در خصوص داروهای گیاهی نیز گفت: برخی گیاهان دارویی از نظر ظاهری شباهت زیادی با مواد مخدر دارند، مانند شیرین‌بیان و این نوع داروهای گیاهی برای پلیس عربستان ناشناخته است و توصیه می‌شود زائران از حمل آن خودداری کنند و داروهای گیاهی آسیاب‌شده نیز همراه نداشته باشند.

زراعتگر این نکته را به زائران بیت‌الله ‌الحرام متذکر شد که حمل داروهای تخصصی و درمانی هیچ ‌گونه منعی ندارد و در صورت داشتن بیماری‌های خاص و نیاز به مصرف داروهای ویژه ضمن مشورت با پزشک سازمان حج و زیارت صرفاً باید در زمان ورود به گیت بازرسی نسخه پزشک را همراه داشته باشند.

وی بیان کرد: علاوه بر اینها حمل اقلامی نظیر مایعات اسیدی مثل آب‌لیمو و آب‌غوره، انواع ترشی، وسایل تیز و برنده مثل کارد و چاقو و انواع قوطی‌های حاوی مواد اشتعال‌زا مثل گاز و فندک برابر قوانین بین‌المللی ممنوع است. لذا از قرار دادن آن داخل وسایل خود و حمل آن به داخل گیت‌های بازرسی خودداری شود.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس همچنین گفت: در خصوص حمل زعفران و طلا هم میزان مجاز ۱۵۰ گرم است و همراه داشتن بیش از آن ممنوعیت قانونی دارد. زراعتگر به زائران توصیه کرد که برای تسهیل در امر بازرسی سعی کنند از حمل تنقلات، شکلات‌های مغزدار و خشکبار مغز نشده خودداری کنند.


مراقب مدارک خود باشید 

وی با بیان این‌که زائران در طول سفر مراقب مدارک و وسایل همراه خود باشند و از پذیرش اشیا و وسایل دیگران که مسئولیت‌آور است امتناع کنند گفت: تحویل وسایل، بار، مدارک و اوراق شناسایی به افراد ناشناس تبعاتی دارد و زائران هوشیار باشند. فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس اضافه کرد: علاوه بر اینها زائران به‌ منظور جلوگیری از مفقود شدن یا سرقت ساک و چمدان خود از قرار دادن بیش از حد وسایل در صندوق عقب خودرو که باعث بازماندن آن می‌شود، خودداری کنند.

زراعتگر این نکته را یادآور شد که اقدامات بازرسی پلیس به‌ منظور صیانت از زائران و پیشگیری از هر گونه موارد سوء در کشور خارجی است. لذا درخواست می‌شود که زائران نهایت همکاری را با پلیس داشته باشند. فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت ترافیکی و مکانی از زائران درخواست می‌شود که مراسم بدرقه و استقبال را در منزل یا اماکن عمومی انجام دهند و حداقل ۴ ساعت قبل از پرواز برای انجام گرفتن تشریفات پروازی در فرودگاه حاضر باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید