• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67736
+
-

سنگی که شکست؛ سکوتی که نشکست

پیش‌بینی می‌شود با حاکم شدن امنیت در منطقه با جمع‌آوری تکه‌سنگ‌ها ظرف ۱۰ روز آینده، آرامگاه خواجوی کرمانی بازگشایی شود

در شهر
سنگی که شکست؛ سکوتی که نشکست

سنگ ناایمنی که در نوروز ۹۸ خود را نمایان کرده بود با انفجار از سر دروازه قرآن شیراز برداشته شد، اما آرامگاه خواجوی کرمانی که از ابتدای رویت سنگ در ماه‌های اخیر به دلیل لزوم حفظ ایمنی شهروندان و گردشگران تعطیل شده بود، هنوز بازگشایی نشده است.

به گزارش ایرنا، این سنگ ناایمن سال‌های سال مشرف به دروازه قرآن و آرامگاه این شاعر بلندآوازه بود که ۱۵ تیر ماه ۹۸ با 2 انفجار خرد شد و از این محل دل کند و سرنگون شد، اما مشخص نیست بعد از گذشت بیش از 2 هفته از این ماجرا، چرا هنوز آرامگاه خواجوی کرمانی که مقصد گردشگران داخلی و خارجی است، بازگشایی نشده است.


بی‌ارتباط با شهردار منطقه 3

برای اطلاع از دلیل تعطیل بودن آرامگاه خواجوی کرمانی پس از انفجار سنگ ناایمن، با شهردار منطقه 3 شیراز تماس برقرار شد و «فرود بذرافشان» در این باره گفت: بازگشایی آرامگاه خواجوی کرمانی در حیطه وظایف سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز است و تعطیلی این مکان در حال حاضر ارتباطی با شهرداری منطقه 3 ندارد. شهردار منطقه 3 شیراز معتقد است که خطر سنگ ناایمن به طور کامل برطرف شده، اما این مقام مسئول از علت بازگشایی نشدن آرامگاه این شاعر بلندآوازه اظهار بی‌اطلاعی کرد.


خطر همچنان هست

اما سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز نظر دیگری دارد و گفت: سنگ ناایمنی که ۱۵ تیر ماه امسال در محل دروازه قرآن منفجر شد در ارتفاع زیادی قرار داشت و این سنگ حدود ۶۰ - ۷۰ تنی بعد از انفجار به ابعاد کوچک‌تری تبدیل شد که بسیاری از این تکه‌سنگ‌های خردشده در دامنه کوه و در شیارهای میان سنگ‌ها متوقف شده و باقی مانده است.

«شهزاد رونق‌زاده» ادامه داد: کارکنان شهرداری در حال جمع‌آوری تکه‌سنگ‌های باقی‌مانده در دامنه کوه مشرف به دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی هستند تا خطراتی که ممکن است شهروندان و گردشگران این محل را تهدید کند برطرف شود. 

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز بیان کرد: بعد از جمع‌آوری تکه‌سنگ‌های باقی‌مانده در دامنه کوه، آرامگاه خواجوی کرمانی بازگشایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خطر دیگری در این محل وجود دارد که مانع از بازگشایی آرامگاه خواجوی کرمانی بعد از گذشت بیش از 2 هفته از انفجار سنگ شده است گفت: بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفته است خطر جدیدی در این محل وجود ندارد و دلیل بازگشایی نشدن مقبره این شاعر بلندآوازه ایرانی تنها وجود بقایای سنگ منفجرشده است و دلیل دیگری جز این مساله ندارد.  رونق‌زاده اعلام کرد که تأخیر ایجاد شده در بازگشایی آرامگاه خواجو تنها برای اطمینان از ایمنی کامل این محل است.


وعده 10 روزه بازگشایی

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز افزود: پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۰ روز آینده آرامگاه خواجوی کرمانی بازگشایی شود تا گردشگران داخلی و خارجی از این محل بازدید کنند. 

«علیرضا نثاری» مدیر کل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز، نیز پیش‌تر وعده ایمن‌سازی محل دروازه قرآن از وجود سنگ ناایمن در ۱۰ روز بعد را داد، اما این وعده ۶۰ روز طول کشید.


گردشگری؛ چشم به راه بازگشایی آرامگاه خواجو

 نام دروازه قرآن شیراز یادآور سیل ویرانگر پنجم فروردین ۹۸ است، اما پس از این رخداد، بار دیگر نام این دروازه با سنگ ناایمن پیوند خورد؛ همان سنگی که آرامگاه خواجوی کرمانی را در مجاور دروازه قرآن تعطیل کرد؛ تعطیلی‌ای که هفته‌ها بعد از انفجار نیز ادامه دارد. بر اساس آنچه برخی کارشناسان پیش‌تر گفته‌اند، سقوط این سنگ عظیم از بالای دروازه قرآن شیراز موردی محتمل و حتی یک شوک ناشی از زلزله‌ای با ریشتر کم هم قادر بود این سنگ ۶۰ تنی را از بالای کوه بر سر دروازه قرآن شیراز و آرامگاه خواجوی کرمانی فرود آورد و فاجعه دیگری به این کلان‌شهر تحمیل کند.

تصاویر این سنگ در ایام نوروز ۹۸ و تنها چند روز پس از سیل ویرانگر ۵ فروردین به‌سرعت بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و سبب شد که مسئولان امر برای رفع این مشکل به تکاپو بیفتند و رصد وضعیت این منطقه در دستور کار استانداری فارس، نیروهای متخصص ارگان‌های مختلف و مدیریت شهری قرار گیرد.

جلسه مدیریت بحران استانداری فارس در فروردین ماه ۹۸ در این زمینه تشکیل و اعلام شد که سریعاً نسبت به ایمن‌سازی این منطقه با رعایت همه مسائل ایمنی، کاربری‌های پایین‌دست و ایجاد محدودیت عبوری با اخذ مشاور ذی‌صلاح در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود.

 این سنگ ناایمن بعد از چندین بار اعلام عمومی و غیررسمی سرانجام عصر ۱۵ تیر ۹۸ با 2 انفجار خرد و سرنگون شد و حال این انتظار از سوی مردم و فعالین فرهنگی این استان و ایران وجود دارد که سریعاً آرامگاه خواجوی دیار کریمان میزبان گردشگران داخلی و خارجی در شیراز باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید