• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67796
+
-

خطر مگس مدیترانه‌ای برای باغداری کرمان

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان: آفت مگس مدیترانه‌ای در بسیاری از شهرهای استان وجود دارد و می‌تواند هر بار تا ۳۰۰ تخم بگذارد

کشاورزی
خطر مگس مدیترانه‌ای برای باغداری کرمان

استان کرمان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور با دارا بودن ۲۴ درصد باغ‌های کشور و تولید سالانه 3 میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در بخش کشاورزی، اکنون به جولانگاه مگس مدیترانه‌ای تبدیل شده است. 

به گزارش ایرنا، هرچند ردیابی و اقدامات کارشناسی مسئولان جهاد کشاورزی استان با همراهی و همکاری کشاورزان تا حدود زیادی از پیشروی مگس مدیترانه‌ای در استان جلوگیری کرده است، هنوز خطر هجوم این آفت وجود دارد و حالا می‌توان گفت وزوز مرگبار مگس میوه‌خوار مدیترانه‌ای گوش کشاورزان و باغداران کرمان را می‌آزارد و به تهدیدی جدید و جدی برای بخش کشاورزی کرمان تبدیل شده است.  

وجود خشکسالی‌ها، تغییرات اقلیم، بحران آب، آفات متعدد و حالا مگس مدیترانه‌ای دست به دست هم داده تا کشاورزی را در دیار کویری کرمان به خطر بیندازد. 

در حالی که تدابیر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی همچنان کشاورزی و حیات را در این آب و خاک حفظ کرده است. 


ردیابی مگس مدیترانه‌ای در کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به این که، این آفت سال جاری در شهرستان‌های کرمان، رابر و بم رؤیت شده است، گفت: ردیابی این آفت از طریق نصب تله‌های جلب‌کننده فرمونی (تری مدلور)، تغذیه‌ای (سراتراپ) و تله‌های زرد چسبنده در حال انجام است. 

با مشاهده خسارت آفت روی میوه، مشخصات کامل آن باغ و تعداد درختان موجود در تمامی شهرستان‌های استان هم ثبت می‌شود. 

«ناصر طاهری» افزود: برای آگاهی کشاورزان و اطلاع‌رسانی به موقع در زمینه شناسایی و کنترل آفت به صورت گروهی و انفرادی آموزش داده می‌شوند.

 ارسال پیام کوتاه، بروشور و نصب بنر از دیگر اقدامات انجام‌شده برای کنترل آفت است؛ همچنین از کشاورزان خواسته شده برای کنترل آفت اقدام به برداشت به موقع میوه‌ها یا برداشت زودهنگام و نیز جمع‌آوری و انهدام میوه‌های آلوده کنند. 


طرح کنترل این آفت 

طاهری گفت: مدیریت حفظ نباتات استان نسبت به تهیه طرح کنترل این آفت اقدام کرده که براساس آن، چنانچه کشاورزان نسبت به خرید پروتئین هیدرولیزات از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی اقدام کنند، به‌اندازه یک‌سوم میزان خریده شده به صورت رایگان دریافت خواهند کرد. 

طاهری آفت مگس مدیترانه‌ای را خطرناک دانست و گفت: این آفت قادر است به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند. 

وی گفت: مگس مدیترانه‌ای به محض تغییر رنگ میوه‌ها و رسیده شدن، جذب میوه می‌شود که لارو حشره پس از گذشت یک هفته از تخم‌گذاری روی سطح میوه وارد آن می‌شود و موجب له‌شدگی، گندیدگی یا ریزش میوه می‌شود. 

این کارشناس تاکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه‌ای وجود ندارد؛ بنابراین برای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود. 

وی به شرایط اقلیمی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: آفت مگس مدیترانه‌ای توانایی تولید 4 تا 5 نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادرند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه خسارت وارد کنند. 


توانایی از بین بردن صد درصدی انواع محصولات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: اگر هر میوه بین ۵۰ تا ۲۵۰ گرم وزن داشته باشد، هر جفت مگس مدیترانه‌ای می‌تواند ۵۰ تا ۲۰۰ تن میوه را از بین ببرد. 

وی تاکید کرد: رفتار متغیر این آفت، دامنه میزبانی آن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین در طول فصل رسیدن میوه‌های مختلف از جمله مرکبات و خرما می‌تواند به تمام محصولات استان خسارت وارد کند. 

طاهری افزود: این آفات از سال ۹۶ از طریق منطقه جنوب کرمان وارد استان شد و در مناطقی از گلباف، ماهان، چترود و راور دیده شد. مگس مدیترانه‌ای در سایر مناطق استان در حال ردیابی است. 

وی به کشاورزان توصیه کرد که با توجه به راهنمایی‌های کارشناسان گیاه‌پزشکی و کشاورزی برای کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای تلاش کنند. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: در صورت کنترل نشدن مگس مدیترانه‌ای این آفت توانایی از بین بردن ۱۰۰درصد انواع محصولات را دارد. 


تمام میوه‌های استان می‌توانند میزبان این آفت باشند

طاهری با بیان این‌که زمان رسیدن میوه‌های مختلف در استان از اردیبهشت تا دی و اواخر بهمن است، گفت: تمام میوه‌های موجود در استان می‌توانند میزبان این آفت باشند؛ بنابراین نیاز است کشاورزان با نظر کارشناسان گیاه‌پزشکی نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند. 

طاهری از کشاورزان خواست میوه‌های مشکوک و آلوده را وارد باغ نکنند. میوه‌های آلوده را برداشت و نسبت به امحای آن‌ها از طریق سوزاندن یا دفن کردن در عمق خاک اقدام کنند.  وی به کشاورزان توصیه کرد: میوه‌های مناطق آلوده را قبل از تغییر رنگ و رسیده شدن کامل از درخت جدا کنند. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: شفیره آفت در عمق چند سانتی‌متری عمق خاک به سر می‌برد؛ لذا توصیه می‌شود کشاورزان مبارزه را از طریق شخم و هنگام خواب زمستانه اجرا کنند تا شفیره آفت در عمق خاک از بین برود. 

وی سطح آلودگی باغ‌های استان کرمان غیر از جنوب استان را حدود 3 تا 4 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به برداشت میوه‌ها و آلودگی استان‌های همجوار، احتمال آلوده شدن باغ‌های تمام استان وجود دارد. 

طاهری افزود: برای کنترل آفت از مؤسسات تحقیقاتی و علمی، استانداری، سازمان برنامه‌وبودجه و پدافند غیرعامل برای تأمین اعتبار و مبارزه با آفت دعوت شده است. 

وی با بیان این‌که آفت مگس مدیترانه‌ای از خطرناک‌ترین آفات کشاورزی در دنیاست، گفت: این آفت برای اولین بار در شهریور ۹۷ در استان و در مناطق گلباف و ماهان رؤیت شد. 

طاهری افزود: مگس مدیترانه‌ای سال قبل بیشتر روی انجیر و هلو خود را نشان داد و امسال اگر پیشگیری نشود دامنه میزبانی بیشتری خواهد داشت. 

وی به کشاورزان توصیه کرد: با شبکه مراقبت جهاد کشاورزی همکاری و باغ‌های خود را به صورت ویژه پایش کنند. 


لارو مگس مدیترانه‌ای 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: پیش‌بینی می‌شود اگر تمام بهره‌برداران با کارشناسان تحقیقات و جهاد کشاورزی همکاری کنند می‌توان ظرف چند سال این آفت را از بین برد. 

 «هادی زهدی» افزود: طبق شواهد موجود آفت مگس مدیترانه‌ای در بسیاری از شهرهای استان وجود دارد و می‌تواند چند بار در سال رشد کند و هر بار ۱۰۰ تا ۳۰۰ تخم بگذارد. 

وی گفت: لارو مگس مدیترانه‌ای از میوه رسیده درختان استفاده می‌کند؛ لذا تعداد میزبانان در استان کرمان به حدی است که می‌تواند از اول تا آخر فصل زراعی خودش را تأمین کند. 

زهدی گفت: میزبانان این آفت در بیشتر شهرستان‌های استان کرمان وجود دارند؛ لذا دامنه میزبانی وسیع و قدرت تولید مثل بالا در راستای مبارزه با این آفات می‌تواند خطرآفرین باشد. 


درخواست جهاد کشاورزی از کشاورزان 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان با اشاره به این‌که آفت مگس مدیترانه‌ای در شهرستان کرمان مشاهده شده است، گفت: این آفت تهدید جدی برای بخش کشاورزی کرمان به شمار می‌رود. 

 «احمد مسعودی» از کشاورزان و بهره‌برداران خواست چنانچه میوه‌ها در سال زراعی دارای ریزش شدید شدند و هنگام استفاده میوه، لهیدگی و کرم‌های زیادی مشاهده کردند، فوراً به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند و گزارش دهند.

  وی ادامه داد: باید میوه‌های خراب حتماً سوزانده یا در عمق بیش از ۵۰ سانتی‌متری دفن شوند و از انتقال میوه توسط دلالان به خارج از آن منطقه جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید