• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67722
+
-

انعقاد ۱۱ قرارداد سرمایه‌گذاری در بندرچابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان: این سرمایه‌گذاری‌ها تا پایان سال جاری اجرا خواهند شد

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۱ قرارداد سرمایه‌گذاری در بندرچابهار در حال انعقاد است و تا قبل از پایان سال شاهد اجرایی شدن آن‌ها خواهیم بود. 

 «بهروز آقایی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: متقاضیان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بیشتر شده‌اند و امیدواریم با توجه به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه در این بندر تجار و بازرگانان نیز از مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر استفاده کنند. 

وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی بندر چابهار را به عنوان محل سرمایه‌گذاری خود انتخاب کرده‌اند و در سال‌های اخیر شاهد روند افزایشی سرمایه‌گذاران در این بندر بوده‌ایم. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بندر چابهار به 5/8 میلیون تن در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی، این بندر مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی دارد. 

آقایی با بیان این‌که اقدامات زیادی در حوزه دریایی بندر چابهار انجام شده و این بندر به تجهیزات دریایی مدرنی مجهز شده است، افزود: بندر چابهار از نظر دریایی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، زیرا حلقه اتصال کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای حوزه cis به دریاست. 

وی گفت: افغانستان که یکی از کشورهای همسایه است، ۹۵ درصد کالاهای مورد نیازش را از طریق واردات تامین می‌کند. استفاده از این بندر به عنوان یکی از بنادر اصلی منطقه امن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه انتقال کالاهای این کشور است. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان در سال‌های اخیر اعتبارات ویژه‌ای را برای توسعه بندرچابهار اختصاص داده به طوری که این بندر هم‌اینک دوره رشد و بالندگی را طی می‌کند و برای رونق آن اقداماتی نظیر تامین بار، تسریع در ساخت و سازها، مدیریت عملیات و برنامه‌‌ریزی برای فرآیند رشد با جدیت در حال پیگیری است. 

وی ادامه داد: بعضی از قراردادها به دلیل نوسانات ارزی دچار مشکلاتی شده‌اند؛ بر این اساس سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند، چون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به نوعی شریک تجاری این سازمان هستند. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: مشارکت در فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ساخت ترمینال نفتی و پتروشیمی، ساخت انبار کالاهای خشک، ایجاد مخازن فرآورده‌های نفتی و خوراکی، انبار روباز و محوطه ترمینال و اسکله مسافری دریایی، مراکز رفاهی و خدماتی، محوطه‌های نگهداری لجستیک کانتینر، کارخانه کشتی‌سازی و اوراق کشتی، ایجاد مرکز خدمات‌رسانی به کشتی‌ها (تعمیرات، آذوقه و سوخت‌رسانی) و ایجاد صنایع کوچک پایین‌دستی پتروشیمی از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری کلان چابهار هستند که نیازمند حضور سرمایه و شرکت‌های بزرگ داخلی است. 

وی ساخت سیلوی غلات، خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، صنایع غذایی مرتبط با صنعت شیلات، صنایع محصولات کشاورزی، تولید انرژی، صنایع فلزی و فولاد، پردازش مواد معدنی و کانی، ایجاد پایانه ویژه ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی، ساخت مجتمع‌های تخصصی و سردخانه‌ای به منظور صادرات و واردات کالای فاسدشدنی، خدمات بانکرینگ، ایجاد مرکز توزیع کالای صادراتی به کشورهای همسایه، مجتمع کارگاهی تعمیرات استراتژیک و غیراستراتژیک، جمع‌آوری مواد زائد و تصفیه آب کشتی‌ها، ساخت کارخانه آرد، کارخانجات ملزومات بسته‌بندی و کارخانه خوراک دام و طیور را از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار عنوان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید