• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67767
+
-

کمترین میزان آتش‌سوزی مراتع در استان

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: میزان ‌آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این استان به نسبت کشور بسیار کمتر و مهم‌ترین علت آتش‌سوزی نیز عامل انسانی بوده است. 

 «مسعود ریگی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: توجه به نکاتی کوچک اما پراهمیت از جمله رها کردن آتش و زغال خاموش‌نشده در طبیعت، اطمینان نیافتن از خاموشی کامل آن در کنار رهاسازی شیشه و پلاستیک که مانند ذره‌بین عمل می‌کند و همچنین پرتاب ته‌سیگار می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ را به دنبال داشته باشد.  

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تنش‌زا، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی است که علاوه بر فقیر کردن خاک موجب گسترش دامنه آتش و ایجاد حادثه می‌شود. 

وی با بیان این‌که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری آمادگی کامل برای مهار احتمالی آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها را دارد، گفت: یگان حفاظت این سازمان برای اطفای حریق به تجهیزاتی چون کوله‌پشتی و آب‌پاش مخصوص تجهیز و همچنین 5 دستگاه خودرو پترو فایر در این سازمان مستقر است.  

ریگی گفت: آموزش، آگاه‌سازی، مشارکت دستگاه‌های مختلف و همچنین رعایت نکات ایمنی از سوی مردم راهکارهای مؤثر در پیشگیری و کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی است. 

وی ادامه داد: برگزاری مانور اطفای حریق، برگزاری برنامه‌های آموزشی در صدا و سیما و رسانه‌ها از برنامه‌های مهم آموزشی این سازمان است. 

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: آنچه در حوزه این معاونت مورد توجه بوده ایجاد سند ریسک در حوزه طبیعی این استان است که مواردی چون خشکسالی، آتش‌سوزی، دست‌اندازی‌های مردمی چون تخریب و تصرف منابع طبیعی و ۲۰ مورد ریسکی دیگر گنجانده شده است.

  وی از آماده‌باش کامل نیروهای مجموعه یگان حفاظت منابع طبیعی و سایر کارکنان این سازمان در فصل محتمل آتش‌سوزی خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید