• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67764
+
-

کمبود آب آشامیدنی در زاهدان

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان: با توجه به کمبود جدی آب، برنامه ما این است که هیچ یک از مشترکان آب با قطع مداوم بیش از4 تا 5 ساعت روبه‌رو نشوند

خبر
کمبود آب آشامیدنی در زاهدان

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان گفت: آب آشامیدنی شهر زاهدان با وجود این‌که از 3 منبع تامین می‌شود، در شرایط اوج مصرف در وضعیت موجود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه با کمبود رو‌به‌رو است. 

به گزارش ایرنا «علیرضا قاسمی» افزود: نیاز آبی کلان‌شهر زاهدان در فصول گرم سال و پیک مصرف با وضعیت مشترکان موجود و بدون در نظر گرفتن مناطق جدید الحاقی به میزان ۲۲۰۰ لیتر بر ثانیه است. 

وی گفت: شهرستان زاهدان با بیش از ۳۶ هزار کیلومترمربع وسعت و بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری دارای 1۶۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و ۱۵۴ هزار فقره اشتراک است که از این تعداد ۱۲۹ هزار مشترک آب شیرین و ۲۵ هزار مشترک آب بهداشتی لب‌شور هستند. 

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به کمبود آب آشامیدنی افزود: آب آشامیدنی و مصرفی زاهدان از 3 منبع آب انتقالی از چاه‌نیمه‌های سیستان به زاهدان با حجم ۸۵۰ لیتر بر ثانیه معادل ۷۳ هزار متر مکعب در شبانه‌روز، آب تولیدی آب‌شیرین‌کن با حجم ۳۰۰ لیتر بر ثانیه معادل ۲۶ هزار متر مکعب در شبانه‌روز و آب استحصالی چاه‌های جنوب این شهر با حجم ۵۰ لیتر بر ثانیه معادل۶ هزار متر مکعب در شبانه‌روز تامین می‌شود؛ یعنی در مجموع 1۲۰۰ لیتر بر ثانیه از این 3 منبع به شبکه آب این شهر تزریق می‌شود که در شرایط اوج مصرف در وضعیت موجود در هر ثانیه با ۶۰۰ لیتر کمبود آب رو به‌رو است. 


وضعیت آب بهداشتی 

قاسمی با اشاره به وضعیت آب بهداشتی این شهر گفت: در مناطق فاقد سامانه آب‌رسانی با نیاز آبی ۲۵۰ لیتر بر ثانیه روبه‌رو هستیم که این کمبود ناشی از محدودیت ظرفیت انتقال از منابع چاه‌نیمه‌های سیستان به زاهدان و محدودیت منابع آبی محلی در محدوده شهر است. 

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده کوتاه‌مدت گفت: حفر و تجهیز 5 حلقه چاه و اجرای خطوط جمع‌آوری و شیرین‌سازی به ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست انجام است. 


توزیع عادلانه آب 

قاسمی با بیان این‌که مدیریت توزیع عادلانه آب اصلی‌ترین راهبرد این شرکت است، افزود: برنامه اجرایی مدیریت توزیع در شبکه با توجه به کمبود جدی آب این‌گونه است که هیچ یک از مشترکان آب با قطع مداوم بیش از4 تا 5 ساعت روبه‌رو نشوند. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل و اتمام پروژه اجرایی خط دوم از چاه‌نیمه به زاهدان با کارفرمایی شرکت آب نیرو به ظرفیت انتقال 1۶۸۰ لیتر بر ثانیه راهکار اساسی و مطمئن برای بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی شهروندان از نعمت آب آشامیدنی خواهد بود. 

وی افزود: همچنین در شبکه آب زاهدان برای توزیع بهتر و بهره‌مندی مناطق فاقد شبکه حدود ۸۰۰ کیلومتر عملیات اصلاح و توسعه باید انجام شود که ۱۰۰ کیلومتر آن هدف‌گذاری شده و در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید