• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67725
+
-

شرایط مالی نامناسب شهرداری جاسک

فرماندار بندرلنگه: رسیدگی به وضعیت پرداخت سنوات بازنشستگان شهرداری به عهده اداره تأمین اجتماعی بندرلنگه است که باید به‌زودی حل شود

جامعه
شرایط مالی نامناسب شهرداری جاسک

کاظم گلخنی | خبرنگار:

بی‌توجهی به وضعیت بیمه و سنوات بازنشستگی کارکنان و کارمندان برخی ادارات و نهادها در استان هرمزگان بسیاری از بازنشستگان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. 

مسئولان، ضعف مالی شهرداری و کاهش بودجه را مهم‌ترین دلیل بروز چنین مشکلاتی عنوان کرده‌اند. در همین ارتباط یکی از بازنشستگان شهرداری بندرلنگه به همشهری گفت: نزدیک یک‌ سال از بازنشستگی تعدادی از کارمندان شهرداری می‌گذرد و با وجود پیگیری‌های فروان، هنوز صندوق بازنشستگی شهرداری به اعضای خود سنوات بازنشستگی پرداخت نکرده است. 

یکی دیگر از کارمندان شهرداری بندرلنگه نیز به عدم پرداخت حقوق کارمندان شاغل در شهرداری اشاره و بیان کرد: مشکل عدم پرداخت مختص صندوق بازنشستگی نیست و چندین ماه است برخی کارگران شاغل در شهرداری نیز حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده‌اند. 


مسئولیت اداره تامین اجتماعی

فرماندار بندر لنگه به همشهری گفت: مسئولیت مستقیم این موضوع به عهده شهرداری نیست. رسیدگی به این وضعیت به عهده اداره تامین اجتماعی بندرلنگه است و باید جلساتی برای رفع این مشکل بین صندوق بازنشستگی شهرداری و اداره تامین اجتماعی برگزار شود. 

 «علی نیکویی» با تشکر از پیگیری روزنامه همشهری برای رفع مشکلات شهروندان غرب استان افزود: بازنشستگی آینده نه‌چندان دور همه ماست. ما موظفیم برای دغدغه‌های معاش و حقوق شهروندان تلاش کنیم. نقش رسانه‌ها و جراید در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است. 

در همین رابطه رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نظارت مداوم اداره کار بندرلنگه بر مشکلات مالی و حقوقی کارگران و عملکرد کارفرمایان، گفت: تاکنون بین یک تا ۲ ماه حقوق کارگران شهرداری بندرلنگه به تاخیر افتاده است که به‌ نظر می‌رسد این تاخیر طولانی‌تر نخواهد شد. 

 «عباس رمضانی» افزود: عده‌ای از بازنشستگان شهرداری سال گذشته خواهان دریافت سنوات بازنشستگی خود بودند که همگی سنوات خود را دریافت کردند اما افرادی که امسال شکایت کرده‌اند به‌ دلیل مشکلات مالی شهرداری موفق به دریافت سنوات نشده‌‌اند و قرار است پرداخت سنوات بازنشستگی آن‌ها به صورت تقسیط انجام شود. 


کاهش ارزش ‌افزوده شهرداری‌ها

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بندرلنگه افزود: در سال‌های گذشته شرایط مالی شهرداری‌ها و دهیاری‌های غرب استان با دریافت ۳ درصد ارزش افزوده از شرکت‌های نفت غرب استان مناسب بود اما این روند با اعتراض دیگر مناطق استان متوقف شد و این سهم ۳ درصدی بین همه شهرداری و دهیاری‌های استان تقسیم می‌شود. به گفته وی همین عامل باعث ضعف مالی شهرداری‌ها در غرب استان شده است. 


کاهش یا افزایش سهم ارزش‌افزوده شهرداری‌ها؟ 

نکته جالب این‌که چندی پیش مدیر کل امور مالیاتی استان به رسانه‌ها گفت: توزیع بودجه ارزش ‌افزوده بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان رشد چشمگیری نسبت به میزان مشابه سال گذشته داشته است. 

 «شاکررضا مریدی» افزود: در سال 96 حدود 356 میلیارد و 397 میلیون تومان ارزش‌ افزوده بین 37 شهرداری و 1097 دهیاری در استان توزیع شد. در سال ‌97 توزیع عوارض ارزش افزوده رشد 56 درصدی را نسبت به سال 96 نشان می‌دهد. 

مریدی میزان توزیع عوارض ارزش افزوده را به نسبت 30 درصد روستاها و 70 درصد شهرها براساس سرانه جمعیتی آخرین سرشماری رسمی اعلام کرد. 

وی بیان کرد: افزایش توزیع عوارض ارزش‌ افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که تنها نقدینگی تزریق‌شده به این نهادهاست، باعث افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی و... می‌شود. 


150 نفر از کارکنان بیمه نشده‌اند

با وجود گفته‌های مدیر کل امور مالیاتی، شرایط نامساعد مالی شهرداری‌ها در غرب و شرق استان وضعیت رضایت‌بخشی را نشان نمی‌دهد. نظیر این مشکل در شرق استان به نحوی دیگر دامن کارگران شهرداری در غرب استان را نیز گرفته است و بیش از ۱۵۰ نفر از پرسنل شهرداری جاسک در غرب استان هرمزگان با داشتن سوابق کاری بعضاً بیش از ۱۵ سال هنوز بیمه نشده‌اند. 

 «محمود آشفته»، شهردار جاسک، در این‌باره بیان کرد: جذب این کارگران در سالیان گذشته به صورت غیرقانونی صورت گرفته اما اخراج آن‌ها نیز عملی نیست چون شهرداری به این افراد نیاز دارد. 

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر جاسک به همشهری گفت: تنها راه‌حل این مشکل، برون‌سپاری این افراد از طریق شرکت‌های پیمانکار تحت مدیریت شهرداری جاسک است. «حسین روشنی» افزود: این روند در حال انجام است و در صورت موافقت استاندار، همه کارگران به عنوان نیروی استخدامی شرکت‌های پیمانی استخدام و بیمه 
خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید