• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67674
+
-

سد «چم‌شیر» ۱۴ هزار شغل ایجاد می‌کند

اخبار استان
سد «چم‌شیر» ۱۴ هزار شغل ایجاد می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد در حال ساخت چم‌شیر ظرفیت ایجاد ۱۴ هزار شغل در بخش‌های کشاورزی و صنعت استان را دارد. 

به گزارش ایرنا، «علی داودی مهر» در نشست بررسی شرایط همکاری آب و نیرو در طرح‌های سد چم‌شیر و تعیین تکلیف محل آبگیر در بدنه سد اظهار کرد: مطالعات سد آبریز با حجم تنظیمی بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال با هدف تامین آب حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین‌دست دشت دهدشت، اشتغال‌زایی مستقیم و تامین کسری آب آشامیدنی و صنعتی مناطق پایین‌دست به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: در سال جاری، مناقصه بخش‌هایی از احداث جاده و تونل دسترس به محور و محل تجهیز کارگاه برگزار و عملیات اجرایی این طرح‌ها آغاز خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عملیات اجرایی سد چم‌شیر در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و برنامه‌‌ریزی شده است که هرچه سریع‌تر برای اتمام ساخت بدنه، آغاز فرایند آبگیری و ذخیره‌سازی سیلاب‌ها در آینده اقدام شود.

داودی مهر افزود: میزان سهم تخصیص استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان‌های گچساران و باشت از حجم مخزن در بخش صنعت و کشاورزی ۱۲۵ میلیون متر مکعب است. وی گفت: با برداشت این میزان تخصیص آب کشاورزی حدود 8 هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد کشاورزی این شهرستان‌ها و همچنین آب صنعت به‌ویژه صنایع بزرگی مثل نفت به صورت پایدار تامین می‌شود که 3 تراز از بدنه برای نصب آبگیر‌ها مورد توافق قرار گرفته است.

نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت نیز در این نشست گفت: سد چم‌شیر ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در حوزه‌های کشاورزی و صنعت دارد. «غلامرضا تاج‌گردون» از مسئولان امور آب خواست با شتاب‌بخشی به این طرح و با ذخیره سیلاب‌ها ضمن توسعه اقتصادی برای جلوگیری از خسارات‌های ناشی از سیلاب‌ها در منطقه تلاش کنند.

سد مخزنی چم‌شیر از جمله ظرفیت‌های ذخیره‌سازی، تنظیم و کنترل آب شناسایی‌شده در حوضه آبریز رودخانه زهره است. آب ذخیره‌شده در این مخزن می‌تواند در دشت‌های پایاب (لیراوی و حیات داود) و همچنین تأمین حقابه‌ها و دشت‌های زیدون، هندیجان و سردشت در خوزستان مورد بهره‌برداری کشاورزی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید