• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67535
+
-

مشتریان جهانی انگور فارس

پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷۵ هزار تن محصول از تاکستان‌های بوانات برداشت شود

کشاورزی
مشتریان جهانی انگور فارس

استان فارس رتبه نخست تولید انگور کشور را دارد، تا جایی که انگور را از دیرباز به نام زرین شیراز می‌شناخته‌اند. 

با آغاز فصل برداشت انگور در فارس خوشه‌های پربار این میوه بهشتی در پیشخان میوه‌فروشی‌ها و در سبد خانواده‌ها خودنمایی می‌کند. عمده شهرستان‌های تولید‌کننده انگور در فارس آباده، اقلید، استهبان، بوانات، پاسارگاد، جهرم، خرم‌بید، داراب، سپیدان، شیراز، فیروزآباد، کازرون، کوار، نی‌ریز و ممسنی هستند. انگور در این مناطق به شکل دیم و آبی و با رقم‌های کشمشی، بیدانه، عسکری، رطبی، ریش‌بابا و یاقوتی تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان فارس ۱۴ درصد سطح زیر‌کشت و ۱۵ درصد تولیدات باغبانی کشور را به خود اختصاص داده که سهم تاکستان‌ها در این میان چشمگیر است. ۴۰۷ هزار هکتار از اراضی استان فارس زیر کشت محصولاتی باغی رفته و سالانه 2/3 میلیون تن از این محصولات در فارس تولید می‌شود.


بوانات؛ مقام اول در تولید انگور آبی

نام شهرستان بوانات با انگور همراه است. بوانات از جمله مناطق شاخص در تولید انگور در فارس است. هر سال برداشت انگور از حدود 5 هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷۵ هزار تن محصول از تاکستان‌های این شهرستان برداشت شود. بوانات مقام نخست تولید انگور آبی فارس را دارد و برداشت این محصول تا نیمه مهر ادامه دارد.

بیش از ۱۲۰ هزار تن انگور آبی در سال‌های گذشته در این شهرستان برداشت شده است و در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و سرمای بهاره، میزان برداشت از ۲۵ تن به ۱۵ تن در هر هکتار کاهش یافته است. خلیلی، سیاه، بی‌دانه، ریش‌سفید سیاه، سیاه‌گردی، بش، بتک، خوانساری، استهباناتی، سیاه کشمیری و یاقوتی از مهم‌ترین ارقام انگور در بوانات است که علاوه بر مصرف داخلی به استان‌های همجوار و شمالی کشور صادر می‌شود.


جهرم و تولید انگور یاقوتی

جهرم نیز رتبه دوم را در تولید انگور فارس دارد و از جمله مناطق شاخص در تولید این محصول است. انگور جهرم یک محصول نوبرانه در استان فارس قلمداد می‌شود و معمولاً در آغاز فصل به بازار می‌آید. سطح زیر کشت انگور در جهرم حدود 3300 هکتار است که محصولی معادل ۲۲ هزار تن را روانه بازار می‌کند. در سال‌های اخیر، به دلیل کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب بهره‌برداران جهرمی به‌خصوص در بخش سیمکان در جهت تغییر الگوی کشت و به لحاظ نیاز آبی کمتر مبادرت به احداث باغ انگور کرده‌اند.

متوسط عملکرد انگور در این شهرستان ۱۲ تن در هکتار است.جهرم دومین مقام سطح زیر کشت انگور یاقوتی در استان فارس را دارا است. ارقام انگور کشت‌شده در جهرم شامل یاقوتی، عسکری، شیرازی، ریش‌بابا، رطبی و خلیلی است. هر هکتار انگور با توجه به صنایع جانبی از جمله تولید سبدهای میوه و کارگاه‌های تولید کشمش و شیره انگور برای ۶ نفر مستقیم و برای ۲۰ نفر هم غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد. شرایط اقلیمی جهرم به گونه‌ای است که رقم یاقوتی از انتهای دهه اول ماه خرداد برداشت می‌شود و تا پایان خرداد ماه ادامه می‌یابد.


صادرات انگور از کازرون

کازرون و منطقه بوان هم از جمله مناطق شاخص در تولید انگور در فارس است. انگور این منطقه از استان علاوه بر فروش در بازار داخلی به لحاظ کیفیت بالا به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس بارگیری و صادر می‌شود. سطح زیرکشت انگور در کازرون حدود ۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۱۷ هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.

از هر هکتار باغ انگور در کازرون ۲ تن محصول برداشت می‌شود. این میزان تولید علاوه بر عرضه در بازارهای فارس به استان‌های همجوار و به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم فرستاده می‌شود. در کازرون در 2 فصل انگور برداشت می‌شود که زمان برداشت مناطق گرمسیری از اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه و در مناطق سردسیری از اوایل شهریور ماه تا پایان مهرماه است. حدود ۳۰ نوع انگور در این شهرستان تولید می‌شود که مهم‌ترین آنها عسکری، ریش بابا، کماشی، سمرقندی و رطبی است.


دشمن زیاری ممسنی و تاکستان‌های پربار

منطقه دشمن زیاری شهرستان ممسنی نیز از مناطق شاخص استان در برداشت انگور است. هر سال در این منطقه از 5 هزار هکتار از تاکستان‌ها انگور و غوره برداشت می‌شود.انگور فارس به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و مازاد انگور تولیدی فارس نیز به استان‌های تهران، یزد، کرمان و البرز صادر می‌شود. 

«مجیدرضا پاکاری» مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس، از آغاز برداشت انگور در برخی از مناطق این استان از جمله شهرستان‌های قیر و کارزین و جهرم خبر داد و بیان کرد: در استان فارس افزون بر ۶۳ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد و تاکستان‌های این استان سالانه بیش از ۷۶۵ تن انگور تولید می‌کند.

وی با بیان این‌که فارس رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید انگور را در کشور دارد گفت: برداشت انگور هر سال از اواسط خرداد و در مناطق گرمسیری آغاز می‌شود و تا مهر ماه ادامه
 دارد.  پاکاری با معرفی برخی از گونه‌های انگور گفت: اولین رقم انگوری که برداشت می‌شود یاقوتی زودرس و بیشترین میزان تولید انگور در فارس مربوط به شهرستان‌های شمالی این استان است.


جای خالی صنایع تبدیلی

با وجود اهمیت و ارتباط تنگاتنگ صنعت و کشاورزی، در ایران و به‌ویژه در استان‌هایی همانند فارس که در بخش کشاورزی و تولید برخی محصولات خاص به عنوان قطب مطرح هستند، ارتباط مطلوبی بین صنعت و کشاورزی وجود ندارد و در این زمینه غفلت شده است.

این در حالی است که بخش عمده اقتصاد استان فارس به کشاورزی و محصولات باغی وابسته است و هر تلاشی در بهبود وضعیت درآمدی کشاورزی شود در اقتصاد استان تأثیر مثبتی خواهد داشت. فارس یکی از قطب‌های تولید انگور است، اما در فصل برداشت محصول، واسطه‌ها در نبود زیرساخت‌های صنایع تبدیلی، با خرید این محصولات، سود سرشاری کسب می‌کنند و در اغلب موارد تاکداران ناراضی به باغ‌های خود بازمی‌گردند. 

کشاورزان با بازارهای هدف داخلی و خارجی آشنایی ندارند و از طرف دیگر، برای جبران هزینه‌های سربار تولید و معیشت خود به‌ناچار محصول خود را به واسطه‌ها می‌فروشند. این موضوع ضرورت برنامه‌‌ریزی بیشتر و بهتر و بازاریابی محصولات برای افزایش درآمد را گوشزد می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید