• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67538
+
-

وعده پایان رنج کم‌آبی

با احداث و تجهیز 2 حلقه چاه در صدرا، مشکلات کمبود آب در این شهر جدید‌التاسیس برطرف خواهد شد

این سو و آن سوی استان
وعده پایان رنج کم‌آبی

ساکنان بخش‌هایی از جنوب شیراز، طی هفته‌های گذشته، بارها فشار بسیار کم و حتی بی‌آبی داشتند و اهالی شهر جدید صدرا اولین ماه فصل تابستان را با رنج بی‌آبی به انتها رساندند. مسئولان شرکت آبفای شیراز ضمن پذیرش وجود مشکل، تا پایان هفته پیش رو وعده رفع آن را دادند.

به گزارش ایسنا، از اوایل اردیبهشت امسال، ساکنان شهر جدید صدرا و بخشی از شیراز با مشکل کم‌آبی و قطع موقت آب روبه‌رو بودند و طی یک ماه گذشته در بعضی نقاط فقط 3 – 4 روز در هفته آب کافی داشتند.


اقدامات انجام شده

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز در این خصوص گفت: با احداث و تجهیز 2 حلقه چاه و همچنین افتتاح مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی در صدرا مشکلات کمبود آب در این شهر جدید‌التاسیس برطرف خواهد شد.

 «بهرام زاهدی» بیان کرد: برای رفع مشکل کم‌آبی در شهر جدید صدرا شرکت آبفای شیراز تاکنون از بخش خصوصی 2 حلقه چاه اجاره و تجهیز و اکنون وارد مدار شده است که کمک شایانی به وضعیت کم‌آبی و قطع پی‌درپی آب در صدرا کرده است. 2 حلقه چاه دیگر در فاز 2 صدرا احداث و تجهیز شده است که نیاز به ۶ کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال دارد و تا هفته آینده وارد مدار خواهد شد. 

وی با اشاره به خط دوم آب‌رسانی سد دورودزن به شیراز نیز گفت: این خط لوله از سمت دوکوهک و صدرا می‌گذرد که در سفر وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به شیراز مقرر شد که آب از طریق خط دوم آب‌رسانی دورودزن تا مهر ماه به دوکوهک و تا بهمن ماه به معالی‌آباد انتقال داده شود و مشکل آب صدرا برای درازمدت برطرف خواهد شد. 


رفع کامل مشکلات

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز همچنین از آماده شدن یک مخرن ۱۵ هزار متر مکعبی در صدرا برای بهره‌برداری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اقدامات گفته‌شده، مشکل کم‌آبی شیراز و صدرا به طور کامل برطرف و وضعیت پایدار شود. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر اگر ساکنان صدرا در منازل خود مجهز به منبع ذخیره آب باشند، دیگر مشکلی نخواهند داشت خاطرنشان کرد: با این اقدامات مردم می‌توانند مصرف آب خود را مدیریت کنند.

زاهدی ادامه داد: در حال حاضر، نحوه آب‌رسانی به صدرا به این صورت است که شب‌ها مخازن موجود در صدرا آبگیری و در طول روز توزیع می‌شود تا اهالی صدرا با افت فشار آب مواجه نباشند. مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز با اشاره به این‌که آب شهر جدید صدرا تنها از طریق سفره‌های آب زیرزمینی و چاه تامین می‌شود گفت: در حال حاضر، ۲۰ حلقه چاه برای آب‌رسانی در صدرا وجود دارد که منابع آبی آن تنها از این طریق تامین می‌شود. زاهدی با بیان این‌که تمام این ۲۰ حلقه چاه مجهز و در حال استفاده‌اند افزود: تولید آب در صدرا به حدود ۳۰ هزار متر مکعب در روز است. 


چالش افزایش جمعیت

وی با تاکید بر این‌که در شیراز و شهر جدید صدرا مشکل آب وجود ندارد تصریح کرد: در صدرا آب به صورت طبیعی به تمام شهروندان می‌رسد. زاهدی یکی از علت‌های ناگهانی کمبود آب در صدرا را افزایش جمعیت عنوان و اعلام کرد: در سال گذشته، اکثر واحدهای مسکن‌ مهر در صدرا خالی از سکنه و ۲۵ درصد قبض‌های ما در مسکن مهر صفر بوده است. 

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۲۰ لیتر بر ثانیه چاه‌های آب صدرا آب‌دهی داشتند. این رقم امسال به ۱۲ لیتر بر ثانیه رسیده است و با کاهش ۸ لیتر بر ثانیه‌ای آبدهی چاه‌های صدرا مواجه شده‌ایم. مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز با اشاره به افزایش دمای صدرا نسبت به سال گذشته گفت: پیک دمای هوای صدرا در سال گذشته ۳۶ درجه بوده است و امسال این شهر دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد داشته است. 

زاهدی ادامه داد: در شهر صدرا با افزایش جمعیت نسبت به سنوات گذشته، افزایش دمای هوا و کاهش آب‌دهی چاه‌ها باعث ایجاد تنش و کمبود آب شد. وی یکی دیگر از علل کمبود آب در صدرا را تصادف یکی از شهروندان با تیر برق که منجر به قطع برق ۶ حلقه چاه در اوایل تیر ماه شد، عنوان کرد که اکنون مشکل آن برطرف شده است.

زاهدی همچنین گفت: ورود کولر‌های آبی به چرخه با مصرف میانگین ۳۵۰ لیتر آب در شبانه‌روز یکی دیگر از دلایل کمبود آب بود. مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز گفت: ۱۵ هزار واحد مسکن مهر در صدرا وجود دارد که برای هیچ کدام از آنها منبع ذخیره پیش‌بینی نشده است. 

زاهدی با اشاره به این‌که طبق قانون بایستی تمامی منازل مسکونی مجهز به منبع ذخیره آب باشند گفت: در فصل گرما باید در این منبع‌ها آب ذخیره و با پمپ هدایت شوند. وی ادامه داد: هیچ کدام از واحدهای مسکن مهر‌ منبع ذخیره آب ندارند و در زمانی که با تانکر آب‌رسانی می‌شود، این افراد با مشکل مواجه می‌شوند و در شرایط اضطراری هم نمی‌توان به آنها کمک کرد. 

زاهدی تاکید کرد: تمامی منازل مسکونی باید مخزن ذخیره آب زمینی و پمپ داشته باشند تا در شرایط اضطراری بتوان به آنها آب‌رسانی کرد. وی در خصوص باغ‌شهر‌های صدرا گفت: ما متولی آب‌رسانی شهری هستیم. اگر در باغ‌شهرها آب به طور غیرمجاز از طریق چاه مصرف می‌شود، به دستگاه‌های دیگر مربوط می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز در خصوص تصفیه‌خانه فاضلاب شرق صدرا گفت: این تصفیه‌خانه که مشکلات فاضلاب صدرا را به طور کل برطرف خواهد کرد، ۵۰ درصد فرایند تملیک انجام شده و بودجه آن در ردیف بودجه ملی قرار گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید