• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67606
+
-

۹۲۸ یزدی از تحصیل بازمانده‌اند

معاون پژوهش و برنامه‌‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش یزد گفت: ۹۲۸ نفر بازمانده از تحصیل در استان وجود دارند که اسامی آنها با کد ملی، آدرس و تلفن در اداره کل ثبت احوال ثبت شده و قابل پیگیری است.
به گزارش ایرنا، علیرضا مصباح‌فر در نشست شورای آموزش و پرورش استان افزود: ۵۳۵ نفر از این تعداد، پسر و بقیه دختر هستند.

وی ضمن گلایه از این‌که در برخی از رسانه‌ها تعداد بازماندگان از تحصیل را 4 هزار و ۷۴۵ نفر عنوان کرده بودند گفت: بازمانده از تحصیل، ترک تحصیل کرده و بی‌سواد؛ هر کدام معنی خاص خود را دارند. بازمانده از تحصیل فردی است که کد ملی‌اش در هیچ مدرسه‌ای ثبت نشده و در هیچ کجای کشور ثبت‌نام نکرده است.
مصباح‌فر افزود: کد ملی افرادی که در استان یزد سکونت داشته و یا متولد شده‌اند، در ثبت احوال جزو آمار استان یزد بوده و در صورت عدم ثبت‌نام در مدارس جهت پیگیری به آموزش و پرورش اعلام می‌شود و اگر کسی در یزد ساکن نباشد اما آدرس خود را تغییر ندهد، باز هم جزو آمار استان یزد محاسبه خواهد شد، بنابراین ضمن گلایه از افردی که در خبری اشتباه عنوان کرده بودند استان یزد بیشترین درصد بازمانده از تحصیل را دارد اعلام می‌کنیم این تعداد ۹۲۸ نفر بوده است.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ضمن گلایه از این‌که برخی از افراد این آمار را در کنار آمار قبولی کنکور یزدی‌ها و رتبه اول بیست و چندساله کشور درج کرده بودند گفت: برخی افراد موفقیت‌ها را به عمد تخریب می‌کنند. بهتر است آماری که اعلام می‌شود براساس مستندات و صحیح باشد و با استفاده درست از واژگان درج شود.
رئیس شورای موسسان مدارس غیردولتی استان یزد هم در این نشست گفت: بیش از ۳۰ درصد دانش‌آموزان استان یزد در مدارس غیردولتی به تحصیل مشغول هستند. سید محسن هاشمی افزود: در مدارس غیردولتی استان یزد بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۳ هزار و ۲۶۰ نفر نیز در این مدارس اشتغال دارند.

وی ادامه داد: در دوره پیش‌دبستانی ۳۶۸ مدرسه با یک هزار و ۸۰۰ اشتغال و ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در استان فعالیت دارند. رئیس شورای موسسان مدارس غیردولتی استان یزد اظهار کرد: متاسفانه علی رغم این تعداد اشتغال‌زایی که توسط مدارس غیردولتی انجام شده، اما این مدارس نمی‌توانند از وام اشتغال‌زایی استفاده کنند. این موضوع در سند تحول نیز درج شده و در راستای حمایت از بخش خصوصی ذکر شده است.
هاشمی ادامه داد: مدارس غیردولتی در استان یزد به دلیل تورم افسار گسیخته‌ای که سال گذشته به وجود آمد حال و روز خوبی ندارند. در سال گذشته ۸ مدرسه غیردولتی تعطیل شد. اگر تدبیری اندیشیده نشود، در سال جاری ۱۷ مدرسه غیردولتی دیگر تعطیل خواهد شد.

وی افزود: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ تعداد ۲۷۸ مدرسه غیردولتی در استان یزد دایر بود که در مقاطع دبستان و دبیرستان دوره اول و دوم به دانش‌آموزان خدمت‌رسانی می‌کرد.
وی یادآور شد: اگر مدارس غیردولتی تعطیل شود، این تعداد دانش‌آموز به مدارس دولتی می‌آیند و اگر کمکی حداقل در رابطه با تسهیلات کم‌بهره صورت نگیرد، تعدادی دیگر از مدارس غیردولتی استان یزد در سال جاری تعطیل خواهد شد. این درحالی است که وام اشتغال در استان‌های کرمان و فارس به این مدارس اعطا شد، ولی در استان یزد این اتفاق نیفتاد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد هم گفت: پروژه مهر در راستای آماده‌سازی مدارس استان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آغاز شده و تا ۱۵ مهر ماه سال جاری ادامه دارد.
عباسعلی دانافر افزود: پروژه مهر از ۱۵ تیر آغاز شده و در ۷ کارگروه سازماندهی، تعمیر و تجهیز، توجیه و تبلیغ، تایید صلاحیت، نظارت و ارزیابی، بهداشت و سلامت و کارگروه فرهنگی فعالیت خواهد کرد.
وی ادامه داد: پروژه مهر نماد مدیریت، برنامه‌‌ریزی و ساماندهی مراکز آموزشی در مدارس است و برای افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌ها اجرا می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید