• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67559
+
-

گونه‌های بومی تالاب میقان به مرحله زادآوری رسیدند

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از احیای گونه‌های بومی تالاب میقان خبر داد. به گزارش فارس، «آتنا فرجی» اظهار کرد: از سال 95 اجرای پروژه احداث بادشکن غیرزنده در مناطق کانون بحرانی فرسایش بادی آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. 

وی تأکید کرد: در این مناطق به علت سرعت بادهای فرساینده و خاک حساس به فرسایش، رشد گونه‌های گیاهی عملا با مشکل مواجه بوده و بنابراین اجرای این پروژه با کاهش سرعت باد در سطح خاک شرایط مناسب‌تری را برای استقرار گیاهان فراهم می‌آورد. فرجی ادامه داد: از جمله پروژه‌های تکمیلی در کنار احداث بادشکن در منطقه کویر میقان اراک، کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط اکولوژیک منطقه، مانند قره داغ و آتریپلکس است که در حال حاضر این گونه‌ها در سطح 82 هکتار و در پناه بادشکن‌ها مستقر شده و با ایجاد شرایط مناسب از قبیل حفظ رطوبت خاک و تثبیت آن باعث بازگشت سایر گونه‌های بومی در این مناطق شده‌اند. 

وی تأکید کرد: بعد از گذشت 3 سال از اجرای پروژه احداث بادشکن غیرزنده در کویر میقان اراک، در حال حاضر خاک این مناطق با استقرار گونه‌های گیاهی کاشته شده در پناه بادشکن‌ها در مقابل فرسایش بادی تثبیت شده و گونه‌های بومی احیا و به مرحله زادآوری رسیده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید