• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67570
+
-

بیابان‌زدایی در اراضی سمنان

با هدف تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از پیشروی بیابان در منطقه حاجی‌آباد و گرمسار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: با هدف تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از پیشروی بیابان، در ۴۰۰ هکتار از اراضی بیابانی منطقه حاجی‌آباد این شهرستان عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است. به گزارش ایرنا، «معصومه منظمی» افزود: بیابان‌زدایی در قالب کاشت گونه‌های سازگار با مناطق بیابانی سمنان مانند تاغ و آرتیپلکس انجام شده و منابع طبیعی کاشت، عملیات مراقبت و آبیاری را تا سازگاری گونه با طبیعت برعهده دارد.

وی پدیده بیابان‌زایی را تهدیدی زیست‌محیطی دانست و اضافه کرد: تولید گرد و غبار ناشی از پدیده بیابان‌زایی علاوه بر تهدیدی جدی برای سلامتی جوامع محلی، تهدیدی برای عرصه تولید و اشتغال به شمار می‌رود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: با توجه به پیامدهای بیابان‌زایی ضرورت دارد کنترل و مهار این پدیده در اولویت قرار بگیرد و همچنین اقدامات این حوزه مستمر باشد.

منظمی اضافه کرد: اقدامات بیابان‌زدایی علاوه بر تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از پیشروی بیابان، بازگشت روح زندگی، تلاش و رونق اقتصادی از جمله کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را به همراه دارد و اجرای عملیات بیابان‌زدایی در منطقه حاجی‌آباد موجب جلوگیری از مهاجرت شده است.


اجرای عملیات بیابان‌زدایی در گرمسار

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با بیان این‌که بذرپاشی و نهال‌کاری از جمله اقدامات موثر برای بیابان‌زدایی است گفت: ۱۶ هزار هکتار از اراضی بیابانی در شهرستان گرمسار به منظور مقابله با پیشروی بیابان با گونه سازگار تاغ جنگل‌کاری شد.

«اسماعیل عرب معصومی» افزود: طبیعت به واسطه عوامل انسانی مانند چرای بی‌رویه دام، بهره‌برداری غیراصولی از معادن، بوته‌کنی و قطع درختان، از حالت پایدار خارج شده که این مسائل موثر در پیشروی بیابان است.
وی بیان کرد: در گذشته‌های نه چندان دور یکی از معضلات اساسی گریبان‌گیر مردم حاشیه کویر شهرها و روستاها، هجوم شن‌های روان به داخل شهرها و اراضی کشاورزی بوده است. به همین دلیل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان با انجام اقدامات موثری از قبیل بذرپاشی و نهال‌کاری توانسته در سال‌های اخیر به حفظ آب و خاک و کاهش گرد و غبار کمک کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید