• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67554
+
-

روستاییان کارآفرین تسهیلات اشتغال می‌گیرند

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: توزیع شهرستانی تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری بر اساس شاخص‌های جمعیت روستایی صورت گرفته است

اشتغال
روستاییان کارآفرین تسهیلات اشتغال می‌گیرند

آوا صادق | اراک- خبرنگار:


کارآفرینی از عوامل مهم در برنامه‌ریزی است تا از این طریق جامعه به سوی توسعه هدایت شود، البته دولتمردان باید شرایط کارآفرینی برای توسعه را در همه مناطق و به خصوص روستاها فراهم کنند.

دولت باید برای روستاها که کانون بسیار مناسب مولد با تکیه بر ایجاد شغل و درآمد است راهبردهای توسعه‌محور ارائه دهد، زیرا فقط از این طریق می‌توان جلوی مهاجرت بی‌رویه به شهرها و پدیده حاشیه نشینی را گرفت و به رفاه و عمران روستایی کمک کرد. توجه به کارآفرینی روستایی و فراهم کردن بستر توسعه از سوی دولت با توجه به مشکلات موجود مانند نبود فرصت‌های شغلی، بیکاری، نبود امکانات معمولی و همچنین فقر روستایی می‌تواند در بهبود وضعیت روستاییان تأثیر بسزایی بگذارد و از مهاجرت آنها به شهرها که خود عامل آسیب است جلوگیری کند. طرح اشتغال روستایی و عشایری از برنامه‌های اولویت‌دار دولت است که از بهمن سال 96 با هدف ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی به اجرا درآمده است. 


ضرورت هدف‌گذاری توسعه همه جانبه در روستاها

سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با اشاره به این‌که روستاها از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید مواد حیاتی و رفع نیازهای اساسی هر جامعه به شمار می‌روند می‌گوید: توجه به رشد و توسعه همه جانبه و متوازن روستاها باید در برنامه‌ها و سیاست‌های دولت قرار گیرد و با اتخاذ روش‌های علمی و قانونی گام‌های بلندی در این زمینه برداشت. «حجت‌الله کاظمی» بیان می‌کند: استان مرکزی با دارا بودن ظرفیت‌های گسترده کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری می‌تواند به نحو مطلوب طرح بهبود تولید و توسعه اشتغال پایدار در دشت‌ها و مناطق روستایی را به اجرا درآورد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به جایگاه روستا و روستانشینان در پویایی اقتصادکشور، از قبیل تولید 90 درصد محصولات کشاورزی،کمک به رشد اقتصادی وکنترل نرخ تورم می‌توان با حمایت و ارائه تسهیلات و ایجاد اشتغال از مهاجرت به شهرها جلوگیری کرد.

 کاظمی می افزاید: افزایش نرخ اشتغال و نقش اساسی آنها درتولیدکالاهای اساسی و استراتژیک نیز با حمایت و ارائه تسهیلات و کمک به کارآفرینی از این ظرفیت‌ها برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی، حفظ محیط زیست و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و همچنین جلوگیری از مهاجرت به شهرها استفاده برد. وی ادامه می‌دهد: در این زمینه باید از مسائل مربوط به روستاهای استان که از اهمیت بسیار زیادی در موارد فوق برخوردارهستند، شناخت دقیق و کارشناسانه داشته باشیم، زیرا بسیاری از مشکلات و مسائل مانند فقر، نابرابری امکانات روستایی و شهری و بیکاری ریشه در مناطق روستایی دارد.

  وی می‌گوید: با توجه به این‌که بیشتر متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از وضع مالی خوبی برخوردار نیستند و این قشر مشکلات زیادی برای ضمانت‌های بانکی دارند باید بانک‌ها و دولت راهکاری برای رفع این مشکلات اتخاذ کنند تا توسعه، کارآفرینی و اشتغال در روستاها شکل بگیرد.


 نظارت بر پرداخت تسهیلات 

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اهمیت راهبردهای نظارتی بر پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در استان می‌گوید: به منظور کاهش انحرافات در اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. «نگین براتی» بیان می‌کند: در این زمینه توزیع شهرستانی تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری بر اساس شاخص‌های جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و تعداد بیکاران شهرستان صورت گرفته است.  وی ادامه می‌دهد: همراهی و تعامل دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید موجب شده این استان تاکنون در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی کارنامه موفقی داشته باشد.


موفقیت استان در جذب تسهیلات اشتغال روستایی

مدیر سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره این‌که توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از برنامه‌های دولت در زمینه ایجاد اشتغال است می‌گوید: رویکرد اصلی در منابع تسهیلاتی وزارت جهاد کشاورزی حرکت از روش‌های سنتی به سمت کسب و کارهای نوین کشاورزی است. «حمیدرضا کتان فروش» بیان می‌کند: در این زمینه 9 رسته فعالیت در روستاها مشخص شده که به طور مستقیم در رابطه با بخش کشاورزی است و یکی از رسته فعالیت‌های بخش صنعت و 3 رسته فعالیت بخش خدمات هم در ارتباط با بخش کشاورزی دیده شده است. 

وی ادامه می‌دهد: جذب تسهیلات در استان مرکزی بالا بوده است که مهم‌ترین علت آن شرایط مناسب این تسهیلات با شرایط طرح‌های بخش کشاورزی و روستایی به لحاظ نرخ سود، دوران مشارکت و بازپرداخت و تسهیل شرایط مناسب‌تر در اخذ وثایق و ضمانت‌نامه‌ها بوده است. مدیر سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌افزاید: با وجود این‌که قانون‌گذار در تضامین و وثایق انعطاف خوبی داشته و در دستورالعمل‌ها ذکر شده است، اما هنوز بخشی از طرح‌های متقاضیان به دلیل نداشتن تضامین و وثایق برگشت داده می‌شوند که شاید نحوه ارزیابی در وثایق در بانک‌های عامل این مشکل را انعطاف دهد. 

مدیر سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه می‌کند: در برخی از موارد حداکثر تا 50 درصد از ارزش وثایق بخش کشاورزی مورد پذیرش بانک‌ها قرار می‌گیرد که اگر این ضریب افزایش یابد مشکل قابل توجهی از متقاضیان این بخش حل می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی بیان می‌کند: در زمینه اجرای این طرح بانک‌ها اجازه داشتند خانه‌های روستایی، اراضی کشاورزی یا محل اجرای طرح و در شرایط ویژه وثایقی که کشاورزان ارائه می‌دادند را بپذیرند که این اقدام نیز جای قدردانی از بانک‌های عامل را دارد.
کتان فروش می‌گوید: عملکرد این استان در اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری قابل قبول و خوب است، اما برای این‌که در ادامه مسیر این امور بهتر پیش رود باید نقاط ضعف مانند ضعف در اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف نیز شناسایی و برطرف شود.


اختصاص اعتبار اشتغال پایدار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی می‌افزاید: 50 درصد از 280 میلیارد تومان اعتبار اشتغال پایدار روستایی و عشایری تخصیص یافته به استان مرکزی تاکنون جذب شده و نیم دیگر آن باقی ‌مانده است.

«محمدتقی آبایی» با اشاره به این‌که در رابطه با تسهیلات روستایی مبلغ 312 میلیارد و 600 میلیون تومان به استان ابلاغ شد که اصولاً باید به‌ طور کامل تخصیص یابد بیان می‌کند: از این رقم 91 میلیارد تومان مربوط به 3 دستگاه حمایتی از جمله کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و 221 میلیارد تومان نیز مربوط به سایر اقشار است.

وی ادامه می‌دهد: تا به امروز 280 میلیارد تومان به استان تخصیص پیدا کرده که از این رقم 70 میلیارد تومان مربوط به دستگاه‌های حمایتی و 210 میلیاردتومان مربوط به سایر اقشار است. این در حالی است که 32 میلیارد تومان هنوز به استان تخصیص پیدا نکرده که باید بانک‌های عامل پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید