• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67488
+
-

روایتی از زندگی یک آبدارچی

فیلم کوتاه «نوازنده» ساخته هنرمندان البرزی، روایت زندگی یک آبدارچی آموزشگاه موسیقی است که آرزوی نواختن ‌سازی با نام «کنترباس» را دارد

هنر هفتم
روایتی از زندگی یک آبدارچی

زهرا اشرف‌زاده  | البرز - خبرنگار


این روزها فیلم کوتاه 19دقیقه‌ای «نوازنده» به کارگردانی «محسن مهری‌دروی» کارگردان و نویسنده البرزی مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته و آماده اکران شده است. مهری‌دروی که سال گذشته فیلم «زندگی لزج» را ساخت و موفق به کسب جوایز مختلف داخلی و خارجی شد، در دومین اثر خود یک سوژه اجتماعی را به تصویر کشیده است. «نوازنده» روایت زندگی یک آبدارچی آموزشگاه موسیقی است که آرزوی نواختن ‌سازی با نام «کنترباس» را دارد، اما فیزیک مناسبی برای انجام این کار ندارد. فیلم‌نامه این فیلم به صورت مشترک توسط «محسن مهری‌دروی» و «محمد تفرشی» به نگارش درآمده است که هر 2 از هنرمندان شناخته‌شده استان هستند. فیلم نوازنده هفته آینده در کرج اکران می‌شود و آماده حضور در جشنواره‌های مختلف خواهد شد. 


تحصیل در رشته گرافیک؛ فعالیت در سینما

نویسنده فیلم نوازنده با اشاره به رزومه کاری خود می‌گوید: رشته تحصیلی من گرافیک است، اما بازیگری و کارگردانی را در کلاس‌های آموزشی که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد استان برگزار می‌شد شروع کردم. پس از گذراندن دوره جامع فیلمسازی و ساخت فیلم کوتاه، در جشنواره فیلم صد موفق به دریافت جایزه شدم. این موضوع جرقه‌ای شد تا به صورت حرفه‌ای نویسندگی و فیلم‌سازی را دنبال کنم و بعد از گذراندن چند دوره جامع فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی در حوزه هنری و انجمن سینمای جوان و با کسب تجربه در زمینه بازیگری در تئاتر و فیلم کوتاه، اکنون مشغول این کار هستم.  «محمد تفرشی» می‌افزاید: بعد از همکاری و انجام چند کار به تهیه‌کنندگی «محمدحسن مرتضوی» به پیشنهاد وی برای تولید فیلمی کوتاه آماده شدیم. بعد از چند جلسه، فیلم‌نامه به نگارش درآمد و آماده ساخت شدیم و فیلم نوازنده وارد مراحل پیش‌تولید شد.

وی در پاسخ به این‌که ایده ساخت فیلم نوازنده چطور به ذهنتان رسید و چه شد که تصمیم به ساخت آن گرفتید می‌گوید: قبل از این فیلم ما چند فیلم‌نامه داشتیم، اما خیلی رغبتی به ساخت آن نداشتیم تا این‌که اتفاقی باعث شد ایده این فیلم به ذهنمان برسد، اما هیچ داستانی برایش نداشتیم. این شد که تصمیم گرفتیم داستانی حول محور همان ایده طراحی کنیم که ماحصل کار برایمان راضی‌کننده بود. 
وی ادامه می‌دهد: بکر بودن موضوع هم برای ما اهمیت داشت و تا جایی که می‌دانستم کسی سراغ چنین موضوعی نرفته بود. 


سختی انتخاب بازیگر

تفرشی با اشاره به این‌که انتخاب بازیگر یکی از سخت‌ترین مراحل کار ما بود اضافه می‌کند: توجه به موضوع خاص فیلم، پیدا کردن کاراکتر اصلی فیلم، چه از نظر بازی چه از نظر فیزیک، بسیار برایمان مهم بود. همچنین با توجه به این‌که 2 بازیگر علاوه بر بازی باید نوازنده هم می‌بودند، کار را بسیار دشوار‌تر کرده بود؛ از طرفی ما سواد موسیقی نداشتیم و باید یک مشاور و موزیسین کنار ما قرار می‌گرفت. نویسنده فیلم نوازنده می‌گوید: سیاست کاری ما بر این اساس که فیلم‌نامه‌ای بومی اما جهان‌شمول داشته باشیم تا بتوانیم در جشنواره‌های بین‌المللی هم حضور داشته باشیم. در فیلم نوازنده هم هر چه در توان داشتیم به کار گرفتیم تا فیلمی شایسته با استانداردهای سینمایی و عوامل سینمایی و حرفه‌ای تولید کنیم.


 فیلمی با موضوع اجتماعی 

کارگردان فیلم نوازنده با اشاره به فیلم جدید خود می‌افزاید: ساخت فیلم نوازنده 24 اسفند سال 97 شروع شد و 4 روز فیلم‌برداری آن به طول انجامید، اما قبل از آن حدود 2 ماه پیش‌تولید کار زمان برد. 
«محسن مهری‌دروی» ادامه می‌دهد: فیلم‌برداری در کرج انجام شد و اداره ارشاد و تئاتر شهر از جمله لوکیشن‌های ما بودند. عوامل فیلم نیز بیشتر بومی استان هستند. من و آقای تفرشی که کرجی هستیم، «پرویز کاظم‌لو» مدیر تولید سختکوش البرزی است و «محمدحسین مرتضوی» تهیه‌کننده جوان کار که به‌تازگی فعالیت خود را در صداوسیمای البرز شروع کرده نیز کرجی است و در این فیلم کمک بسیاری به ما کرد و شاید اگر نبود، فیلم ساخته نمی‌شد. 

مهری‌دروی با اشاره به تفاوت فیلم نوازنده با فیلم قبلی خود زندگی لزج می‌گوید: زندگی لزج معناگرا، سوررئال و مبتنی بر قصه نبود، اما فیلم جدید قصه و داستان دارد و یک موضوع اجتماعی را روایت می‌کند.
کارگردان فیلم نوازنده با بیان این‌که فیلم نوازنده هفته آینده در کرج به صورت خصوصی اکران خواهد شد می‌افزاید: هدف ما از ساخت فیلم حضور موفق در جشنواره‌های مختلف است تا نماینده خوبی برای استان چه در جشنواره‌های خارجی و چه خارجی باشیم.


موفقیت‌های قبلی  

«محسن مهری‌دروی» کارگردان فیلم نوازنده که نویسنده مشترک کار هم بوده، با اشاره به موفقیت‌های فیلم قبلی خود و این‌که باعث شده به ادامه کار در این حرفه امیدوار باشد، می‌گوید: «زندگی لزج» روایتی از زندگی عجیب یک نفر است که با بیانی تجربی ساخته شد و در چند جشنواره داخلی و خارجی از جمله شصت و یکمین جشنواره منطقه‌ای اردبیل، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، شانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه تیرانا، نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه ازمیر، دهمین جشنواره دانشجویی واتراسپرایت انگلستان، ششمین جشنواره فیلم کوتاه چنای هندوستان، دومین جشنواره فیلم مستقل قبرس، پانزدهمین جشنواره فیلم‌های آسیایی آمریکایی هاوستون آمریکا، چهارمین جشنواره فیلم کوتاه آرت اسلوب آمریکا، بیست و یکمین جشنواره فیلم مریلند آمریکا، نهمین جشنواره فیلم کوتاه فیگاری ایتالیا حضور داشته است و حتی کاندید جایزه هم بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید