• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67481
+
-

نوجوانان فوتبالیست در گیر و دار کمبود‌ها

نبود زمین چمن مناسب و بی‌توجهی به استعدادیابی از مشکلات نوجوانان فوتبالیست تیم« البرز» در شهر جدید هشتگرد است

مستطیل سبز
نوجوانان فوتبالیست در گیر و دار کمبود‌ها

راضیه شعبانی  | البرز- خبرنگار


باشگاه فوتبال البرز شهرجدید هشتگرد از سال ۸۷ کار خود را در تمامی رده‌های سنی در استان البرز آغاز کرده و از سال ۹۱ تاکنون هر سال به عنوان نماینده استان در یکی از رده‌ها در مسابقات کشوری حضور داشته است. بازیکنان رده پایه این باشگاه که در ابتدای فصل لیگ استان را با برد پشت سر گذاشتند، از دغدغه‌های خود برای فعالیت در عرصه فوتبال می‌گویند.


بهره‌گیری از بازیکنان بومی 

یکی از فوتبالیست‌های نوجوان تیم فوتبال البرز شهرجدید هشتگرد که متولد سال ٨۰ است، با اشاره به این‌که بازیکنان خوبی در این تیم فعالیت می‌کنند، می‌گوید: بیشتر بازیکنان تیم سال‌هاست که به صورت حرفه‌ای در تیم‌های پایتخت بازی کرده‌اند و با تشکیل این تیم به سمت استان جذب شدند.
«یاسین چالاک» با اشاره به این‌که تیم‌های پایه در کشور نیازمند توجه هستند، ادامه می‌دهد: متاسفانه فوتبال در رده پایه در کشور ما با مشکلات بسیاری روبه‌روست که این مشکلات در استان به مرور بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود.
این بازیکن که از 10سالگی فعالیت خود را در رشته فوتبال شروع کرده است، می‌افزاید: نزدیکی البرز به پایتخت هم از دیگر مشکلاتی است که همواره باعث می‌شود ظرفیت و توانمندی بازیکنان البرزی نادیده گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: ما همواره در فعالیت‌های فوتبالی استان از جمله در تیم گل ریحان در فصل گذشته شاهد نادیده گرفته شدن فوتبالیست‌های البرزی بودیم که انتظار داریم در فصل جدید به این موضوع به صورت جدی توجه شود تا در آینده با حضور بازیکنان البرزی در تیم ‌ملی روبه‌رو باشیم.


وضع نا مناسب  زمین‌های چمن البرز

دیگر بازیکن نوجوان تیم البرز شهرجدید هشتگرد که از 7سالگی فوتبال بازی می‌کند، می‌گوید: ما همواره برای قهرمانی در استان و پیشرفت به سمت جلو بازی می‌کنیم که برخی عوامل مانع این موضوع می‌شوند.
«امیر ابراهیمی» همچنین با بیان این‌که امکانات در فوتبال حرف اول را می‌زند، ادامه می‌دهد: درواقع وجود زمین چمن مناسب برای ورزش مهمی همچون فوتبال از مهم‌ترین امکانات برای فعالیت ورزشکاران و بازیکنان به شمار می‌رود.
وی می‌افزاید: با وجود روند کنونی حتی شاهد تمرین تیم‌های لیگ یک و لیگ 2 رده بزرگسالان استان در پایتخت هستیم که این امر خود گویای شرایط نامناسب زمین‌های استان است.

این نوجوان فوتبالیست البرزی اضافه می‌کند: از مسئولان انتظار داریم اگر از این موضوع اطلاع دارند که وقت بیشتری برای آن بگذارند و اگر هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، ضرورت دارد تا از زمین‌های استان و شرایط نامناسب آنها بازدید کنند تا در آینده با رفع مشکلات و تدابیری که مسئولان به رفع آنها می‌اندیشند با مسابقات بیشتر و با کیفیت بالاتری روبه‌رو باشیم.
وی می‌افزاید: اکنون که تیم‌های استان به صورت جدی خود را باور دارند، در صورت توجه به آنها و تامین شرایط استاندارد برای تمرین تیم‌ها، آینده خوبی برای بازیکنان استان در کشور خواهیم داشت.
بی‌توجهی به استعدادیابی 
مدافع آخر این تیم که 17 سال سن دارد و از 11سالگی فوتبال را شروع کرده است، می‌گوید: بیشتر بازیکنان این تیم از جمله خود من تا پیش از این در تیم‌های باشگاه‌های پایتخت بازی می‌کردیم، اما با امکانات محدودی که برای ما البرزی‌ها فراهم شد این روزها با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در استان تمرین و فعالیت می‌کنیم.
«مهدی بیانی‌راد» اضافه می‌کند: ما در سنین پایین با استعدادیابی‌هایی که در پایتخت انجام شد توانستیم به تیم‌ها جذب شده و فعالیت کنیم، اما البرز به جذب و پرورش استعدادهای جدید و کنونی هیچ توجهی ندارد، در‌صورتی که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه که به رده پایه هم مربوط می‌شود، حضور نداشتن استعدادیاب‌های تیم‌ملی در بازی‌هاست که همین امر می‌تواند آسیب جدی به آینده فوتبال و بازیکنان البرزی وارد کند.

بیانی‌راد می‌افزاید: با این اقداماتی که مسئولان ورزشی و به‌ویژه فوتبالی استان دارند، با جذب و فعالیت استعدادها و بازیکنان البرزی در تیم‌های پایتخت و سقوط تیم‌های البرزی روبه‌رو می‌شویم.
وی ادامه می‌دهد: اکنون که ما و سایر بازیکنان البرزی با انگیزه به صورت منظم و حرفه‌ای با کمترین دستمزد تمرین می‌کنیم، انتظار داریم مسئولان استان قدر استعدادهای البرز را بیشتر بدانند و به‌راحتی آنها را به استان‌های دیگر منتقل نکنند.


مشکلات فعالیت تیم‌ها

مربی تیم البرز شهرجدید هشتگرد می‌گوید: بیشتر شاگردانم در این تیم از بازیکنان فنی و کاربلد در رده سنی خود در استان و حتی کشور هستند، اما ما برای ادامه فعالیت‌های خود با مشکلات بسیاری از جمله هزینه بالای زمین چمن‌های استان روبه‌رو هستیم.
«علی قیچی‌وند» ادامه می‌دهد: باوجود این‌که زمین‌های چمن استان از شرایط مناسبی برخوردار نیستند، اما هزینه بالایی برای اجاره آنها حتی برای یک جلسه در نظر گرفته شده است که برخی اوقات هم تامین این هزینه‌ها اذیت‌کننده می‌شود.
وی می‌افزاید: با توجه به این‌که در فصل تابستان هستیم و مدارس فوتبال در این فصل فعالیت بیشتری دارند و سئانس‌های زمین‌ها را اجاره می‌کنند، باشگاه‌ها برای تمرین‌های خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند که انتظار داریم با تدابیری که مسئولان برای هزینه‌های باشگاه‌داری مدیران می‌اندیشند، این موضوع هم حل شده و مانع از دلسردی مربیان البرزی برای ادامه فعالیت شود.
 

راضیه شعبانی


هیات فوتبال البرز با گذر از پیچ‌وخم بسیار حالا چند ماهی است که سکاندار جدید خود را شناخته است و اکنون اعضای هیات با کمک اهالی فوتبال برای رفع مشکلات بسیاری گام برداشته‌اند تا تیم‌های استان در رده‌های مختلف بتوانند در شرایط خوبی به فعالیت خود ادامه دهند.
به گزارش همشهری، رئیس هیات فوتبال البرز با بیان این‌که این هیات و در کل جامعه فوتبالی استان از شرایط مطلوبی برخوردار است می‌گوید: با توجه به وعده‌هایی که داده بودیم در کادر هیات فوتبال سعی کردیم از جوانان و تحصیل‌کرده‌های بیشتری استفاده کنیم که این امر تا حد بسیاری محقق شده است.
«منصور بیکوردی» با اشاره به این‌که مسابقات لیگ برتر استان به صورت زنده از صداوسیما پخش خواهد شد، می‌افزاید: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با صداوسیما بسته شده است، هر هفته یکی از مسابقات لیگ برتر استان به صورت زنده پخش خواهد شد.

رئیس هیات فوتبال البرز همچنین درباره زمین‌های چمن استان می‌گوید: برخی از زمین‌های استان در اختیار اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیات فوتبال نیستند، اما درباره 5 زمین چمنی که در ورزشگاه انقلاب و مجموعه شریعتی است، تمامی استاندارد‌ها رعایت شده است و سعی می‌کنیم به صورت استاندارد از زمین‌ها بهره‌برداری شود.
وی اضافه می‌کند: با توجه به شرایط موجود حتی تیم گل ریحان برخلاف سال‌های گذشته، از امسال تمامی تمرین‌ها و فعالیت‌های خود را در البرز انجام می‌دهد و بازی‌های دوستانه نیز در زمین‌های ورزشگاه انقلاب انجام می‌شوند.
بیکوردی می‌افزاید: برای اجاره این زمین‌ها نیز برای این‌که فشار بیش از حد به زمین‌ها وارد نشود، سئانس‌هایی برای باشگاه‌ها و مدارس فوتبال طبق هزینه‌ای که فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان تعیین کرده‌اند، درنظر گرفته شده است که آنها می‌توانند از این سئانس‌ها استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید