• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67349
+
-

تحمیل هزینه سربار به قیمت خودرو

رئیس سازمان حمایت: مبنای تعیین قیمت خودروهای پیش‌فروش مشتریان، نرخ حاشیه بازار در زمان تحویل است

خودرو
تحمیل هزینه سربار به قیمت خودرو


مبنای تعیین قیمت خودروهای ثبت‌نامی مشتریان، 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار در زمان تحویل است که در آن هزینه‌هایی مانند سود، هزینه سربار و شماره‌گذاری لحاظ می‌شود.

به‌گزارش همشهری، چندی پیش فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزیر صنعت از تعیین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در سازمان حمایت خبر داد، اما دیروز رئیس این سازمان در گفت‌وگو با همشهری از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی و اعلام کرد: تاکنون کارشناسی قیمت‌گذاری خودرو با سازمان حمایت و اعلام قیمت مصرف‌کننده بر عهده ستاد تنظیم بازار بوده است و اگر قانون تغییر کند ما نیز آن را اجرا خواهیم کرد.

عباس تابش درمورد اینکه قبلا سازمان حمایت، مبنای تعیین نرخ پیش‌فروش خودروسازان را به مشتریان قیمت حاشیه بازار بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرده، اما مکانیسم قیمت‌گذاری 5درصد زیر حاشیه بازار چیست و قیمت‌های حاشیه بازار چگونه تعیین می‌شود؟ گفت: قیمت‌های حاشیه بازار توسط بازار تعیین می‌شود. سازمان حمایت روزانه نرخ 100قلم کالا را با دریافت قیمت‌ از مراجع مختلف رصد کرده و بر این اساس متوسط قیمت این کالاها ازجمله خودرو را  تعیین‌کرده و مبنای قیمت حاشیه بازار قرار می‌گیرد.

او با رد هرگونه تبانی نمایندگی‌های خودروسازان برای افزایش قیمت‌های حاشیه بازار خودرو افزود: قیمت خودرو تابع نظام عرضه و تقاضاست و اکنون شاهد کاهش قیمت خودرو هستیم. اما اینکه سازمان هر‌ ماه به‌خودروسازان قیمت جدیدی برای فروش خودروهای ثبت‌نامی بدهد، شدنی نیست بلکه این سازمان قیمت تمام‌شده خودرو را براساس صورت‌های مالی خودروسازان، محاسبه و به آن هزینه‌های سربار، 5‌درصد سود، عوارض و شماره‌گذاری را اضافه و قیمت نهایی فروش خودرو را استخراج و اعلام می‌کند.

تابش با بیان اینکه سازمان حمایت به‌عنوان مرجع قانونی قیمت‌های قانونی را به ستاد تنظیم بازار برده و این ستاد مصوبات را برای اجرا ابلاغ می‌کند، افزود: اکنون که در تیر‌ماه هستیم، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده اعلام شده و تا 2هفته دیگر صورت‌های مالی حسابرسی شده ارائه می‌شود. با وجود این، سازمان حمایت بر مبنای صورت‌های مالی حسابرسی نشده، بررسی‌های خود را انجام داده و اگر تغییرات در حسابرسی بود آن را اعلام می‌کند.

او با بیان اینکه قیمت تمام‌شده خودرو به‌صورت سالانه استخراج و اعلام می‌شود، گفت: خودروسازان قیمت‌های حاشیه بازار را به‌صورت هفتگی تعیین می‌کنند و قیمت خودروهای پیش‌فروش شده به مشتریان بر مبنای 5درصد زیر نرخ حاشیه بازار زمان تحویل است. او توضیح داد: قیمت‌ کنونی خودرو براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار خوب است اما شیب نزولی قیمت‌ها را شاهد هستیم و امیدواریم که این روند ادامه یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید