• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67343
+
-

ضرب‌الاجل دو ساله روحانی برای مدیران مسکن

رئیس جمهور: با اجرای طرح اقدام ملی در 2 سال باقیمانده از عمر دولت باید گامی مهم در بخش مسکن برداشته شود


رئیس‌جمهور معتقد است باید با اجرای طرح اقدام ملی در 2 سال باقیمانده از عمر دولت، گامی مهم در بخش مسکن برداشته شود و در این مسیر، دولت هم باید از سرمایه‌هایی که در اختیار دارد برای افزایش و تسهیل سرمایه‌گذاری در تولید مسکن استفاده کند.

به گزارش همشهری، طرح اقدام ملی، بزرگ‌ترین برنامه‌ای است که دولت دوازدهم برای ساماندهی حوزه مسکن تدوین کرده و بر اساس آن قرار است تا پایان مأموریت دولت، ضمن تکمیل 500هزار واحد مسکونی باقیمانده از طرح مسکن مهر، 400هزار واحد مسکونی جدید نیز برای گروه‌های هدف ساخته شود. از این 400هزار واحد مسکونی، 200هزار واحد را وزارت راه و شهرسازی با مشارکت بخش خصوصی در شهرهای جدید می‌سازد و شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن نیز هرکدام ساخت 100هزار واحد را تقبل کرده‌اند. این میزان تولید مسکن هرچند می‌تواند از منظر دولت رقم قابل‌توجهی به نظر برسد اما مقایسه آن با 5 میلیون کسری مسکن و نیاز سالانه 900هزار واحدی کشور به تولید مسکن جدید، رقمی محسوب نمی‌شود که بتواند مشکل ساختاری حوزه مسکن را برطرف کند.

 مزید بر این مسئله، گویی آمار و اطلاعات دقیقی از برنامه‌های تدوین‌شده در حوزه مسکن به رئیس‌جمهور داده نمی‌شود و همین مسئله باعث شده انتظارات او از برنامه اقدام ملی، فراتر از ظرفیت‌های این برنامه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی، دیروز در جمع مدیران ارشد بخش مسکن بر ضرورت افزایش هماهنگی و تمرکز میان دستگاه‌های مسئول در بخش مسکن برای پیگیری اجرای طرح‌های دولت تدبیر و امید در این حوزه تأکید کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط در بخش مسکن، در این جلسه گفت: بنیاد مسکن در بخش مسکن روستایی ۲۰۰‌هزار مسکن در سال جاری و ۲۰۰‌هزار مسکن در سال آینده ایجاد می‌کند و وزارت راه و شهرسازی نیز امسال و سال آینده درمجموع ۴۰۰‌هزار مسکن را ایجاد و ۵۰۰‌هزار مسکن مهر را نیز تکمیل خواهد کرد.

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد آمارهای ارائه شده به رئیس‌جمهور در این جلسه، با آمارهایی که قبلا وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن منتشر کرده‌اند اختلاف فاحشی دارد؛ مگر اینکه در همین نشست مقرر شده باشد بنیاد مسکن تا پایان دولت، 400‌هزار واحد مسکن روستایی را علاوه بر تعهدات قبلی تولید کند یا اینکه مأموریت بازسازی واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده نیز که در روال طبیعی فعالیت‌های بنیاد مسکن ساخته می‌شود، به آمار تولید برنامه‌ریزی شده مسکن در طرح اقدام ملی اضافه شده باشد.


بررسی‌ها نشان می‌دهد آمارهای ارائه شده به رئیس‌جمهور در این جلسه، با آمارهایی که قبلاً وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن منتشر کرده‌اند اختلاف فاحشی دارد؛ مگر اینکه در همین نشست مقرر شده باشد بنیاد مسکن تا پایان دولت، 400 هزار واحد مسکن روستایی را علاوه بر تعهدات قبلی تولید کند

  ترافیک طرح‌های مسکنی در وزارت راه
در ماه‌های اخیر وزارت راه بارها از اجرای برنامه‌های مسکنی خبر داده و بزرگ‌ترین آنها را طرح اقدام ملی معرفی کرده است که بر اساس آن مقرر شده نهضت خانه‌سازی در کشور به راه بیفتد. به گزارش همشهری، بازآفرینی شهری از مهم‌ترین سرفصل‌های طرح اقدام ملی دولت دوازدهم برای ساماندهی حوزه مسکن است که بر اساس آن در سال جاری و آینده، 100‌هزار واحد مسکونی با مشارکت شرکت بازآفرینی شهری و توسعه‌گران و بانک‌ها در بافت‌های فرسوده ساخته خواهد شد. رئیس‌جمهور نیز دیروز در جمع مدیران حوزه مسکن بر ضرورت اهتمام بیشتر مسئولان در احیای بافت‌های فرسوده تأکید کرد. در این میان آن‌گونه که وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما، اعلام کرد: در کنار طرح اقدام ملی، دو اقدام دیگر نیز انجام خواهد شد که در یک اقدام مؤسسات اجاره‌داری حرفه‌ای برای ساماندهی بازار مسکن ایجاد می‌شوند و در اقدام دیگر، برنامه ویژه خانه‌دار کردن حقوق‌بگیران و کارمندان دولت اجرایی می‌شود که طرح آن در فرآیند تصویب قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید