• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67123
+
-

تنور خاموش گردشگری در بروجرد

بروجرد 176 اثر ثبت‌ ملی دارد و یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران از لحاظ آثار تاریخی است

گردشگری
تنور خاموش گردشگری در بروجرد

فاطمه حافظی | بروجرد - خبرنگار:


بروجرد، با برخورداری از آب و هوای متنوع و چهارفصل و طبیعت زیبا، یکی از شهرستان‌های دارای جاذبه طبیعی در لرستان است. این شهرستان همچنین پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارد و با بهره‌مندی از آثار و اماکن تاریخی از قطب‌های گردشگری استان به شمار می‌رود.

با وجود بهره‌مندی بروجرد از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌شمار، ظرفیت‌های این شهرستان برای اشتغال‌زایی و بهره‌مندی از مواهب صنعت گردشگری به دلیل نبود زیرساخت‌های گردشگری و همچنین عدم اطلاع‌رسانی مطلوب و معرفی این آثار در کشور مغفول مانده است.

این در حالی است که با معرفی درست ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی بروجرد و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، این شهرستان می‌تواند صنعت گردشگری را به یکی از حوزه‌های اشتغال‌زا و درآمدزای خود تبدیل کند. در این میان، سیل فروردین امسال خسارات قابل‌ توجهی به برخی آثار گردشگری این شهرستان وارد کرده که جبران آن نیازمند پیگیری و صرف هزینه است تا بروجرد از جایگاهی که در گردشگری دارد، عقب‌تر نرود.


عدم توسعه گردشگری بروجرد متناسب با ظرفیت‌ها

یک شهروند بروجردی به همشهری می‌گوید: بروجرد به تناسب ظرفیت‌هایش در حوزه گردشگری توسعه پیدا نکرده است و این حوزه در آن چندان رونقی ندارد. «محمد شعبان» می‌افزاید: بروجرد پایتخت مساجد تاریخی لرستان و همچنین دارای خانه‌های تاریخی بی‌شماری است که اگر خوب معرفی شوند و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز برای آنها فراهم شود، در کنار دیگر آثار تاریخی، می‌توانند زمینه جذب گردشگر را فراهم کنند.

وی بیان می‌کند: بیش از 83 بنای تاریخی بروجرد در بافت تاریخی آن قرار دارند که در خطر تخریب هستند. به منظور رونق گردشگری باید ابتدا این اماکن و بناهای تاریخی ساماندهی و بهسازی شوند. این شهروند ادامه می‌دهد: ونایی بروجرد در کنار مناظر دیگر طبیعی و اماکن تاریخی و... ظرفیت‌های خوبی برای گسترش گردشگری هستند که باید رونق این حوزه در سفره بروجردی‌ها احساس شود.


زودبازده بودن سرمایه‌گذاری در گردشگری بروجرد

در این زمینه فرماندار ویژه بروجرد در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در بروجرد زودبازده است و باید در دستور کار متولیان میراث فرهنگی استان قرار گیرد.  «عبدالرحیم رحیمی» می‌افزاید: بروجرد دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در 2 حوزه طبیعی و تاریخی است به گونه‌ای که اگر خوب معرفی شوند شاهد رونق صنعت گردشگری در این شهرستان خواهیم بود.

وی با بیان این‌که مولفه اصلی‌ برای سرمایه‌گذاری در گردشگری ایجاد زیرساخت‌هاست، می‌گوید: زیرساخت‌های گردشگری نظیر اقامتگاه‌ها، مهمانپذیرها، هتل‌ها و راه‌های دسترسی از جمله ملزوماتی هستند که به منظور تقویت گردشگری بروجرد خلأ آنها احساس می‌شود.


لزوم سرمایه‌گذاری

رحیمی بیان می‌کند: اقدامات خوبی به منظور ایجاد روستاهای هدف گردشگری و توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب گردشگر در حال انجام است، اما باید توجه داشت که این شهرستان در همه ابعاد اعم از فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی دارای اثر و پتانسیل است و باید در همه ابعاد سرمایه‌گذاری شود.

وی ادامه می‌دهد: بروجرد، با دارا بودن جاذبه‌های بی‌شمار، قابلیت تبدیل شدن به یک شهر تاریخی را که در فصول مختلف سال پذیر‌ای گردشگر باشد، دارد، منوط به این‌که با فراهم شدن زیرساخت‌ها، بافت‌های قدیمی و فرسوده این شهر احیا شوند.


کمبود زیرساخت‌های اقامتی در بروجرد

این مقام مسئول کمبود زیرساخت‌های اقامتی را در بروجرد از جمله کمبودهای گردشگری در این شهرستان عنوان می‌کند و می‌گوید: هتل‌، مهمانسرا و سوئیت به‌ اندازه کافی در بروجرد وجود ندارد. علاوه بر این، ما در حوزه‌های دیگری نظیر سیستم حمل ‌و ‌نقل عمومی مناسب و راه‌های دسترسی در روستاهای هدف گردشگری و مناطق طبیعی بکر مشکلاتی داریم.

وی اظهار می‌کند: شهرداری بافت‌ تاریخی در بروجرد به عنوان اولین شهر لرستان ایجاد شده است و به نظر می‌رسد، با توجه به این‌که بروجرد یکی از 3 شهر دارای بافت تاریخی در کشور است، باید با اختصاص اعتبارات مورد نیاز - ضمن ساماندهی این بافت - زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری آن فراهم شود.


176  اثر تاریخی در فهرست آثار ملی

شهردار بافت تاریخی و فرهنگی بروجرد نیز به همشهری می‌گوید: بروجرد در زاگرس مرکزی قرار دارد و به سبب قرار گرفتن در چهارمین استان پرآب ایران، دارای آب و هوایی معتدل و جذاب برای گردشگران است.«شهاب ممدوحی» می‌افزاید: بروجرد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی برای توسعه گردشگری دارد، از جمله این‌که با دارا بودن 176 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران از حیث برخورداری از اماکن و آثار تاریخی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این‌که گردشگری تاریخی راهکاری موثر برای احیای بافت‌ قدیمی بروجرد است، بیان می‌کند: احیای بافت‌ تاریخی و ساماندهی آن به دلیل کمبود اعتبارات بسیار کند است در صورتی که در شهرهای دیگر کشور که دارای بافت تاریخی هستند، این کار در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شده است.


حفظ هویت بافت‌ تاریخی برای توسعه گردشگری

ممدوحی اظهار می‌کند: این شهرستان دارای بافتی تاریخی است و برای توسعه گردشگری به دنبال حفظ هویت قدیمی و سنتی با پذیرش کاربری جدید در بافت تاریخی شهر هستیم. وی ادامه می‌دهد: تعریض و یکطرفه کردن معابر، بازسازی خانه‌ها با رعایت معماری بافت تاریخی و تعریف نقشه راه مناسب برای ارائه پروانه ساخت‌ و‌ ساز از جمله کارهایی هستند که باید انجام شوند تا گردشگری این شهرستان روی ریل رونق قرار بگیرد.

شهردار بافت تاریخی و فرهنگی بروجرد با اشاره به این‌که ظرفیت‌های گردشگری بروجرد آن طور که شایسته است، معرفی نشده‌اند، می‌گوید: معرفی درست و دقیق مبدا و مقصد سفرهای گردشگران کار سختی نیست اما در بروجرد مورد توجه قرار نگرفته است. ممدوحی تاکید می‌کند: اینها موارد ریزی هستند که اگر مورد توجه قرار بگیرند، در بلندمدت عواید و فواید فراوانی را برای بروجرد به همراه خواهند داشت.


خسارت سیل فروردین به 30 بنای تاریخی بروجرد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری بروجرد به خسارات سیل اخیر لرستان به آثار تاریخی و گردشگری بروجرد اشاره می‌کند و می‌گوید: این سیل به 30 بنا و اثر تاریخی شهرستان خسارت وارد کرد. «حجت‌الله یارمحمدی» میزان خسارت‌های وارد شده به بناهای تاریخی این شهرستان را 7 میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: شالوده ابنیه تاریخی این شهرستان عمدتا خشت خام است. این ماده در مقابل نفوذ آب بسیار آسیب‌پذیر است و این نقصان از دیرباز در این بناها وجود دارد.

وی اظهار می‌کند: در سیل فروردین امسال مسجد امام‌خمینی(ره)، مسجد جامع، خانه‌های تاریخی از جمله حاتمی، صدرزاده، محمدی، نجارپور و افتخارالاسلام، برخی قلعه‌های تاریخی همچون هزارجریب و حمام‌های سید بحرالعلوم و امام‌‌جمعه آسیب‌ دیدند. گرچه این مساله بر گردشگری استان تاثیری نگذاشته است اما این ابنیه باید ترمیم شوند تا بروجرد از جایگاه خود در حوزه گردشگری عقب‌تر نرود.

این خبر را به اشتراک بگذارید