• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66974
+
-

بازار بی‌قانون رهن و اجاره

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد : اکنون تعیین اجاره‌بها و قیمت خرید و فروش ملک یا زمین براساس تورم صورت می‌گیرد که منطقی نیست

مسکن
بازار بی‌قانون رهن و اجاره

  قیمت اقلام مختلف و کالاهای اساسی زندگی مردم یک سالی است که دچار نوسان شده و روز به روز شاهد یک قیمت جدید و بعضا شوکه‌کننده در برخی اقلام هستیم.

به گزارش فارس، البته مسئولان درصدد کاهش قیمت‌ها و متعادل کردن بازار هستند.
 به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که یک سازوکار مشخص به جای نرخ تورم یا توافق بین موجر و مستاجر یا خریدار و فروشند ملک یا زمین در معاملات مسکن وارد شود تا کمی از سردرگمی‌های مردم در زمینه دغدغه اصلی و همیشگی‌شان که همان خانه است کاسته شود.

«محمد رئیسی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد در این باره گفت: بعد از ماه رمضان امسال قیمت زمین برای خرید و فروش در شهرکرد کاهش داشته است.

وی افزود: یکی از عادت‌های نامناسب برخی از این است که وقتی کالایی گران می‌شود بیشتر برای خرید آن تمایل نشان می‌دهند و زمانی که ارزان می‌شود دیگر نمی‌خرند، در حال حاضر برای زمین و ملک هم همین وضعیت پیش آمده است.
وی عنوان کرد: در بحث اجاره‌بها چون پای اشخاص حقیقی به میان می‌آید قیمت‌ها توافقی است و هرکس هر قیمتی که بخواهد اعلام می‌کند، مسئله دیگر دست مشاوران املاک یا قانون نیست، بلکه توافقی بین مستاجر و موجر است.


محدوده قیمت مشخصی برای اجاره‌بها وجود ندارد

رئیسی با بیان این‌که قیمت مشخصی برای اجاره‌بها وجود ندارد، ادامه داد: بیشترین رشد اجاره‌بها در شهرکرد مربوط به خیابان‌های کاشانی، ورزش، شریعتی و محله‌هایی است که به ایستگاه اتوبوس نزدیک‌تر هستند، البته واحدهای مسکن مهر منظریه نیز به نوبه خود افزایش قیمت داشته‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد تاکید کرد: انتظار می‌رود نهادهایی همچون دادستانی، شهرداری شهرکرد و سازمان نظام مهندسی ساختمان در تعریف سازوکاری جهت تعیین اجاره‌بها و خرید و فروش ملک و زمین ورود کنند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر برای نقل و انتقال زمین یا ملک به شهرداری شهرکرد مراجعه شود یک قیمت مشخص برای آن تعریف شده است، سیستم خرید و فروش و اجاره‌بها نیز باید به همین شکل براساس منطقه‌بندی تعیین شود.


تعیین اجاره‌بها براساس نرخ تورم

رئیسی عنوان کرد: در حال حاضر تعیین اجاره‌بها و قیمت خرید و فروش ملک یا زمین براساس تورم صورت می‌گیرد که منطقی نیست.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد تاکید کرد: اگر سازوکاری برای خرید و فروش زمین و ملک تعیین شود، به‌عنوان مشاوران املاک از آن استقبال می‌کنیم و خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم.


افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در استان

«عبدالرضا علیمحمدی»، دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد نیز طی روزهای گذشته ضمن تایید افزایش قیمت مسکن، گفت: قیمت مسکن در این استان بی‌رویه افزایش پیدا کرده لذا  برای جلوگیری از این روند،تصمیماتی در این خصوص گرفته شده و اقدامات لازم انجام می‌شود.


خانه‌های فرسوده و اجاره‌بهای لاکچری

علاوه بر مرکز استان در شهرستان بروجن نیز، مدتی است بازار مسکن ملتهب شده و مستاجرها روزهای سختی را پیش روی خود می‌بینند. قیمت‌های اجاره‌بها به دلخواه صاحب‌‌خانه‌ها تعیین می‌شود و هیچ نظارت دقیقی بر روی این قیمت‌ها نیست. به نظر می‌رسد برخی از موجران با هر قیمتی بخواهند خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند و مستاجر حق دفاع از حقوق خود را ندارد.
یکی از مستاجران این شهرستان با گلایه از وضعیت نامطلوب اجاره‌ها، بیان کرد: در همه جای شهر اجاره خانه بسیار گران است و برخی بنگاه‌ها برای بالا بردن نرخ با یکدیگر هماهنگ می‌کنند، وگرنه تورم آنقدر بالا نیست که قیمت خانه تا این اندازه افزایش پیدا کند.

حسینی با اشاره به عدم نظارت بر قیمت‌های سرسام‌آور حوزه مسکن، اظهار کرد: وضعیت طوری شده که صاحبخانه‌ها خانه‌های به‌شدت فرسوده را با هر قیمتی که بخواهند اجاره می‌دهند، هیچ مبنایی برای تعیین قیمت وجود ندارد و کاملا سلیقه‌ای است، به‌طوری‌که در شهرستان کوچکی مثل بروجن، قیمت‌های اجاره خانه به شدت عجیب است.
حسینی خاطرنشان کرد: بعضا دیده می‌شود یک خانه ۶۰ متری را با مبالغ گزافی، بدون هیچ امکانات خاصی اجاره می‌دهند. قیمت‌ها به نسبت شهرهای استان مجاور و حتی مرکز استان خودمان هم بالاتر است و نظارت دقیقی در این حوزه وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به حقوق مستاجر بیان کرد: روند بازار مسکن نباید به این شکل ادامه یابد، مسئولان اجرایی باید دست سودجویان را از این حوزه کوتاه کنند و قوانین خاصی را برای اجاره‌بها تنظیم کنند تا حق مستاجر ضایع نشود.


اجاره‌ها فقط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است

رئیس اتحادیه املاک شهرستان بروجن با طرح این ادعا که اجاره‌ها نهایتا 20 درصد افزایش داشته‌، خاطرنشان کرد: در کل کشور افزایش اجاره‌خانه داشته‌ایم و این افزایش تنها برای شهرستان بروجن نبوده است بلکه در کشور ۲۰ درصد افزایش اجاره‌خانه 
داشته‌ایم. 
«امین صابریان» با اشاره به کمبود ملک در این شهرستان، ادامه داد: در سال‌های اخیر در شهرستان بروجن ساخت‌و‌ساز کمتر شده و مردم هم در تورم با پس‌اندازشان شروع به خریدن ملک کردند و این باعث کاهش ملک در شهرستان شد.


   آب و هوای مساعد، عامل مهاجرت به بروجن

 رئیس اتحادیه املاک شهرستان بروجن با اشاره به مهاجرت‌ها از اطراف به شهرستان بروجن، بیان کرد: به‌خاطر آب‌ و هوای مطلوب شهرستان بروجن از استان‌های اطراف و به‌خصوص اهواز مهاجرت داشته‌ایم و این افراد هم اقدام به اجاره‌ی خانه‌ها کرده‌اند. دلیل دوم گرانی هم کاهش ملک است.

وی در پایان با اشاره به وضعیت نابسامان مسکن، گفت: باید در شهرستان ساخت‌و‌ساز شکل گیرد و این مسئله، یاری بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری را می‌طلبد. با شروع ساخت و سازها قیمت یکباره ریزش خواهد کرد و ملک به اندازه‌ کافی وجود خواهد داشت.

صابریان در پایان خاطرنشان کرد: هر ماه ۶ تا ۷ مشاور املاک توسط بازرسان سرکشی خواهند شد و اگر تخلفی باشد، تذکر و گزارش خواهیم داد.

در استان چهارمحال و بختیاری که رکورد آمار بیکاری در کشور را زده است و امکاناتش در برخی از حوزه‌ها نیمی از امکانات دیگر استان‌ها نیست، افزایش ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌خانه‌ها ضربه‌ سنگینی به اجاره نشین‌ها است که باید مسئولان فکری به حال این افزایش چشمگیر بکنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید