• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66988
+
-

توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرهای کم‌جمعیت

در استان اصفهان
توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرهای کم‌جمعیت

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: روستاها و شهرهایی با بافت تاریخی که جمعیت آنها کمتر از ۲۰ هزار نفر است در اولویت صدور مجوز برای تاسیس اقامتگاه‌های بوم‌گردی قرار دارند.
«فریدون الله‌یاری» در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به این‌که واحدهای اقامتی بوم‌گردی جذابیت گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند، اظهار کرد: اولین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان دایر شد و تا امروز ۴۳۰ مجوز برای واحدهای بوم‌گردی در استان صادر شده است.

وی افزود: از تعداد ۴۳۰ واحد بوم‌گردی با عنوان موافقت اصولی بالغ بر ۳۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده است.


توزیع متوازن واحدهای اقامتی 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که سعی می‌شود واحدهای اقامتی بوم‌گردی به صورت متوازن در سطح استان توزیع شود، ابراز کرد: روستاها و شهرهایی با بافت تاریخی که جمعیت آنها زیر ۲۰ هزارنفر است در اولویت صدور مجوز جهت توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. وی افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای توسعه گردشگری در مناطق کمتر برخوردار و همچنین توسعه اکوتوریسم در نظر گرفته شده‌اند تا با معرفی فرهنگ‌های بومی و ظرفیت‌های محلی بتوان گردشگری خلاق را در استان اصفهان تقویت کرد.
الله‌یاری با تاکید بر این‌که منظور از واحدهای اقامتی بوم‌گردی تبدیل شدن خانه‌های تاریخی به مراکز مذکور نیست، تصریح کرد: خانه‌های تاریخی که در شهرها به مراکز بوم‌گردی تغییر کاربری می‌دهند با عنوان اقامتگاه‌های سنتی، هتل‌های سنتی و هتل‌بوتیک‌ها شناخته می‌شوند؛ این درحالی است که خانه‌های تاریخی بزرگ‌تر با ظرفیت اقامتی بیشتر و با بناهای فاخر می‌تواند با عنوان اقامتگاه‌های بوم‌گردی راه‌اندازی شود.


بودجه‌های ناکافی

وی افزود: تعداد بسیاری از بناهای تاریخی در اصفهان وجود دارد که بودجه‌های دولتی کفاف نگهداری و حفاظت آنها را نمی‌دهد و از سوی دیگر بخش خصوصی هم در راستای نیل به اهداف اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کند؛ بنابراین با بهره‌برداری این بناها به عنوان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، می‌توان از متروک و مخروبه شدن این بناها جلوگیری کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که واحدهای اقامتی بوم‌گردی توانسته رضایت گردشگران داخلی و خارجی را جلب کند، اظهار کرد: نظارت بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی مانند سایر واحدهای اقامتی با همکاری مشترک با اداره اماکن نیروی انتظامی، تایید شدن صلاحیت صاحبان آنها و تجهیز بناها انجام می‌شود.
 وی افزود: با افزایش تعداد واحدهای اقامتی بوم‌گردی، «جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی» شکل گرفته است، با تشکل یافتن و نظارت‌های صنفی زیر نظر مستقیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهداف مورد نظر دنبال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید