• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66959
+
-

۷۰ رشته صنایع دستی در قم

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به وجود ۷۰ رشته صنایع دستی در این استان گفت: حدود 4760 هنرمند صنایع دستی در قم در رشته‌های مختلف صنایع دستی مشغول فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا، «شاهین ایل‌بیگی‌پور» در جلسه تعامل میراث فرهنگی قم با بخشداری، شوراها و دهیاران بخش سلفچگان این استان افزود: سیاست سازمان میراث فرهنگی، ایجاد واحدهای بوم‌گردی ارزان قیمتی است که در این زمینه گام‌های بسیار خوبی برداشته  شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه بوم‌گردی در استان اظهار کرد: در بوم‌گردی، گردشگران با آداب و رسوم، غذاهای محلی، موسیقی و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا می‌شوند و در فعالیت‌های روزمره آنان مشارکت می‌کنند.
ایل بیگی میراث فرهنگی را بیانگر فرهنگ و تمدن یک ملت و منطقه دانست و اظهار کرد: آب‌انبارها، کاروان‌سراها، خانه‌های تاریخی، بقاع متبرکه و امامزدگان از جمله آثار تاریخی و تمدنی است که به دست ما رسیده و ما باید به بهترین نحو آن را به آیندگان تحویل دهیم که در این راستا همه مردم و مسئولان وظایفی بر عهده دارند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با تأکید بر توجه به ضرورت حفظ میراث فرهنگی اضافه کرد: برای صیانت از این میراث کهنسال تعامل و همکاری بخشداران، شوراها و دهیاران استان ضروری است.
وی با اشاره به افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی هنرمندان صنایع دستی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال گفت: این تسهیلات با سود 4 درصد و با دوره بازپرداخت ۵ ساله است که متقاضیان مشاغل خانگی بخش صنایع دستی در مناطق روستایی می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

معاون میراث فرهنگی قم ادامه داد: مرمت و احیای آثار تاریخی که دارای مالکیت خصوصی است بر اساس تفاهم‌نامه مشارکتی در عملیات مرمت، تأمین مصالح، تهیه طرح مرمت و تأمین نیروی انسانی تا بهره‌برداری از این اثر و احیای آن امکان مشارکت میراث فرهنگی وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش میراث فرهنگی قم برای ثبت میراث معنوی و ناملموس استان گفت: آداب و رسوم مناطق مختلف از جمله آثار معنوی است که امکان ثبت آنها در فهرست آثار ناملموس وجود دارد. به همین دلیل همکاری دهیاران برای شناسایی و معرفی این میراث برای پیگیری ثبت آنها ضروری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید