• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66918
+
-

پتروشیمی شازند به سوددهی رسید

تعمیرات اساسی این کارخانه امسال از یکم مرداد با تجهیزات بومی آغاز می‌شود

پتروشیمی
پتروشیمی شازند به سوددهی رسید

 
آوا صادق |اراک- خبرنگار:

 
تعمیرات اساسی(اورهال کامل) شرکت پتروشیمی شازند با تجهیزات بومی که در نوع خود اقدامی بی‌سابقه است از یکم مرداد امسال به مدت یک ‌ماه با بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان تجهیزات، به همت نیرو‌های داخلی و تکیه بر توان و تخصص مهندسان وکارگران شرکت انجام می‌شود. مدیر عامل پتروشیمی شازند افزود: با این اقدام از خروج بیش از یک میلیون یورو جلوگیری می‌شود. 

«ابراهیم ولدخانی» در جمع اصحاب رسانه با اشاره به این‌که عملیات تعمیرات اساسی امسال شامل همه قسمت‌های ریز این مجتمع می‌شود که با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد بیان کرد: هدف شرکت آن است که بعد از اورهال، تولید محصولات و مواد اولیه کارخانه‌های کشور را که از خارج تأمین می‌شود آغاز و با این اقدام از واردات و خروج ارز جلوگیری کند.


اجرای طرح جامع پساب

مدیر عامل پتروشیمی شازند با بیان این‌که قصد داریم به تولید محصولاتی در بخش پلیمرها نیز وارد شویم افزود: یکی دیگر از پروژه‌های اساسی و حیاتی این شرکت اجرای طرح جامع پساب است که در این مورد حدود ۱۰ میلیون یورو تعریف شده و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم. برای این موضوع، بهره‌برداری از پساب مهاجران، شازند و حتی اراک درخواست شده است که امیدواریم مسئولان استان در این بخش با پتروشیمی شازند همراهی کنند.

وی اظهار کرد: برای نخستین بار پتروشیمی شازند به رقم بالای ۱۲۰۰ میلیارد تومان سوددهی دست یافته است که این موضوع در عمر شرکت بی‌سابقه بوده. همچنین مصرف خوراک در سال گذشته در این مجتمع 100 درصد افزایش داشته است که این پیشرفت و تحول را مدیون تلاش‌های کارکنان در این شرکت می‌دانم که با صرفه‌جویی و برنامه‌ریزی صحیح توانستند ما را به این جایگاه برسانند.


صرفه‌جویی و کنترل هزینه‌ها

مدیر عامل پتروشیمی شازند ادامه داد: البته صرفه‌جویی و کنترل هزینه‌ها در همه موارد به جز حقوق و هزینه‌های کارگری انجام گرفته است و پرداخت حقوق و مزایای کارگران به صورت معمول انجام می‌گیرد. ولدخانی بیان کرد: عرضه محصولات این شرکت فقط از طریق بورس انجام می‌گیرد و ما در قیمت‌گذاری محصولات هیچ دخالتی نداریم. در این زمینه وظیفه داریم موجودی تولیدی شرکت را به صورت آنلاین به بورس اعلام کنیم. این در حالی است که بخشی از محصولات این شرکت با وجود تحمل زیان به‌ منظور تأمین نیاز کشور تولید می‌شود.

وی گفت: با آن‌که برای اولین بار فروش این شرکت از ۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفت، اما اوایل سال گذشته تا آبان به دلیل کنترل نکردن دقیق و چند نرخی بودن دلار، دلال‌ها توانستند برای خود فعالیت بسیار قوی در بازار ایجاد کنند. دلال‌ها بازار را در خارج از کشور نیز تحت تأثیر قرار داده بودند.


جذب 750 نفر نیرو

مدیر عامل پتروشیمی شازند اظهار کرد: در سال گذشته این شرکت بیش از ۱۰ گرید محصول را تولید و روانه بازار مصرف کرده است. همچنین در سال گذشته ۷۵۰ نفر نیرو از طریق آزمون و بدون توجه به سفارشات افراد مختلف به صورت دائم جذب شده و 200 نفر نیز به صورت موردی و کارگر فصلی در این شرکت فعالیت کرده‌اند. ولدخانی به سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: همه فعالیت‌هایی که تحت نظارت و پایش آنلاین محیط‌ زیست باشد انجام گرفته است.

 وی اضافه کرد: البته این واحد یکی از بزرگ‌ترین واحدهای مصرف‌کننده خوراک مایع است و چنین واحد صنعتی با این ویژگی خواسته یا ناخواسته آلودگی و عوارضی هم برای منطقه دارد، اما آلودگی‌ها در حد استاندارد بوده است و در این زمینه تلاش خود را کرده‌ایم تا ضرر و زیان این شرکت بیشتر از منافع آن برای مردم منطقه نباشد. 

مدیر عامل پتروشیمی شازند تأکید کرد: به دلیل نیاز به حجم بالای آب در صنعت پتروشیمی بهتر است این‌گونه صنایع در کنار دریا ساخته می‌شدند تا آسیب کمتری را متوجه محیط ‌زیست و ذخایر آبی کنند. استقرار پتروشیمی شازند در این منطقه قطعاً منابع آبی زیرزمینی زیادی را تحت تأثیر قرار داده و به حوزه کشاورزی منطقه زیان‌هایی را وارد کرده است.


ایجاد 250 هکتار فضای سبز

مدیر عامل پتروشیمی شازند به ایجاد 250 هکتار فضای سبز با آبیاری قطره‌ای و تحت فشار در این مجموعه اشاره کرد و افزود:حتی یک قطره از پساب این واحد تولیدی از مجتمع خارج نمی‌شود و در داخل تصفیه و در بخش‌های مختلف به خصوص آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. وی بیان کرد: در این مورد در سال گذشته ۱۰هزار هکتار زمین برای ایجاد استخر خریداری شد که این اقدام علاوه برکمک به محیط زیست، در تغذیه آب‌های زیرزمینی روستاهای اطراف تأثیر بسزایی داشته و همچنین درکنترل سیلاب‌های اخیر و جلوگیری از خسارات احتمالی نیز مؤثر بوده است. 

مدیر عامل پتروشیمی شازند ادامه داد: تحریم‌ها برای ما به فرصت تبدیل شد وتوانستیم با دانش و تخصص بومی ۶۵۰ قطعه اساسی در این مجموعه را داخلی‌سازی کنیم. همچنین در سال گذشته 1035 میلیارد تومان مایحتاج مورد نیاز شرکت را از واحدهای صنعتی، تولیدی و اصناف مختلف داخل استان خریداری کرده‌ایم تا بخشی از وظیفه خود را نسبت به استان انجام داده باشیم.


صادرات به 25 کشور

ولدخانی محصولات نهایی شرکت را نزدیک به 2 میلیون تن که به بیش از ۲۵ کشور دنیا صادر می‌شود اعلام کرد و افزود: ممانعت از واردات با تولید گریدهای جدید، استفاده از ظرفیت‌های صنعتی داخلی برای تأمین برخی قطعات و داخلی‌سازی قطعات در مجموعه پتروشیمی از مصادیق کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی است که به‌طور واقعی مورد توجه شرکت پتروشیمی شازند قرار دارد. وی بیان کرد: مجموعه‌های ورزشی و درمانی این شرکت در مهاجران علاوه بر خدمات‌دهی به کارکنان، در اختیار عموم مردم نیز قرار دارد. همچنین ارتباط این واحد با دانشگاه‌های استان و کشور برقرار است و از همه دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان که می‌توانند به این شرکت کمک کنند حمایت می‌کنیم. 

مدیر عامل پتروشیمی شازند با توجه به تولید بنزین در پالایشگاه امام خمینی(ره) و عدم امکان تهیه خوراک از اراک و اصفهان افزود: تأمین خوراک از دیگر پالایشگاه‌های کشور از طریق حمل‌و‌نقل زمینی هم مشکل و هم هزینه‌بر است. 


صادرات ۳۷۰ میلیون دلاری

مدیر عامل پتروشیمی شازند گفت: میزان صادرات این شرکت در ۶ ماه پایانی سال 97 به حدود ۳۷۰ میلیون دلار رسید که بیش از ۸۰ درصد آن به ارز نیمایی تبدیل شد و به کشور بازگشت. البته بقیه این مبلغ برای تأمین مایحتاج اورهال در نظر گرفته شده است.

«ابراهیم ولدخانی» افزود: با وجود فشار ناشی از تحریم‌ها و شرایط سخت در صادرات، اما شرکت پتروشیمی شازند توانسته مشکلات موجود در حوزه صادرات در ترانسفر پول را به شکلی برطرف و در ۱۳ کشور حوزه CIS بازار پیدا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید