• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66900
+
-

ارومیه در تسخیر زباله‌های پلاستیکی

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه: روزانه 500 هزار کیسه پلاستیکی در ارومیه تولید می‌شود

‌زیست بوم
ارومیه در تسخیر زباله‌های پلاستیکی

شهروندان ارومیه‌ای روزانه ۵۰۰ هزار زباله پلاستیکی روانه سطل زباله می‌کنند و این آمار با توجه به رهاسازی بسیاری از کیسه‌های پلاستیکی در محیط‌های اطراف شهر، پارک‌ها و... با افزایش هم روبه‌رو خواهد شد. 

به‌رغم خطرهایی که این زباله‌های تجزیه‌نشدنی برای محیط زیست دارند و هزینه‌هایی که به بار می‌آورند رفته‌رفته فرهنگ استفاده از آن بیشتر و رایج‌تر می‌شود و هیچ عزمی برای کاهش آن مشاهده نمی‌شود. 

به گزارش تسنیم، پلاستیک‌ها ساختار سبکی دارند ولی وقتی به زباله تبدیل می‌شوند تجزیه آن‌ها بین 300 تا 500 سال طول می‌کشد. 2 راه بازیافت و زباله‌سوزی وجود دارد که می‌توان در ساخت دوباره اقلام پلاستیکی یا ایجاد محصولات مفیدی اعم از ایزوگام و قیر از آن‌ها استفاده کرد، اما در زمینه کیسه‌های پلاستیکی، بازیافت توجیه اقتصادی ندارد، چون باید هزار کیسه پلاستیکی جمع‌آوری شود تا به یک کیلوگرم برسد و هزینه جمع‌آوری و بازیافت کیسه‌های پلاستیکی و تولید کیسه‌ها و محصولات جدید، مقرون به صرفه نیست. 


 روش دفن زباله پاسخ‌گوی زباله‌های ارومیه نیست

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با بیان این‌که میزان تولید زباله در آذربایجان غربی به‌ویژه ارومیه 5/2 برابر استانداردهای جهانی است، اظهار می‌کند: روزانه به ‌طور میانگین 500 تن زباله در ارومیه تولید می‌شود که با فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدأ و سلسله اقدامات فرهنگسراهای شهرداری و دفاتر تسهیلگری ارومیه امکان کاهش آن تا یک‌‌سوم وجود دارد. 

«احد یوسفی» می‌افزاید: علاوه بر این تولید کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر و سازگار با محیط‌ زیست نیز باید در دستور کار متولیان انجام این‌کار قرار گیرد و برای این امر همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ایده‌های آن‌ها ضروری است. 

وی با بیان این‌که روش‌های سنتی همچون دفن زباله دیگر پاسخ‌گوی میزان زباله تولیدشده در ارومیه نیست اظهار می‌کند: روزانه 500 هزار کیسه پلاستیکی از سوی خانواده‌های ارومیه به محل دفن زباله (سایت نازلو) ارسال می‌شود. این کیسه‌ها و تجزیه آن‌ها قرن‌ها به طول می‌انجامد. از سوی دیگر زندگی جانوران به‌ویژه آبزیان و پرندگان را به مخاطره می‌اندازد. 

یوسفی تأکید می‌کند: از مهم‌ترین راه‌های کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی فرهنگ‌سازی و آگاه کردن شهروندان از خطرهای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است. این مسئولْ فرهنگ‌سازی در مقوله کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ضروری می‌داند و می‌گوید: امروزه همه خانواده‌ها کم ‌و بیش از خطر پلاستیک آگاه هستند ولی در این برهه نیازمند آن هستیم که امر فرهنگ‌سازی کاهش زباله‌های پلاستیکی بیش ‌از پیش مورد توجه قرار گیرد. 

وی تأکید می‌کند: کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین مناسبی برای کیسه‌های پلاستیکی است که خانواده‌های ارومیه هنگام خرید می‌توانند از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند. در این زمینه سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه اقدام به تولید کیسه‌های پارچه‌ای کرده که به زودی این کیسه‌ها در غرفه‌های تفکیک پسماند خشک و فرهنگسراها در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید