• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66769
+
-

بازاریابان میدانی چطور راننده جذب می‌کنند؟

جذب خیابانی برای سرویس‌های آنلاین!

جذب خیابانی برای سرویس‌های آنلاین!

نورا عباسی

گوشه‌گوشه شهر پر شده از مردان جوانی که تابلوهای ثبت‌نام تاکسی اینترنتی را در هوا تکان می‌دهند تا شاید نظری را به سمت خود جلب کنند و درآمدی به‌دست بیاورند.
هر روز زیر آفتاب و باران از خانه به سمت محل کارشان در خیابان و میدانی حرکت می‌کنند با این امید که بتوانند چند نفر از رهگذران را به فهرست راننده‌های اسنپ و تپ‌سی اضافه کنند.
علی صالح جزو افرادی است که بعد از بیکاری به‌عنوان نیروی میدانی جذب راننده در اسنپ مشغول  به فعالیت شد. آنطور که خودش می‌گوید: «ساعت کاری من از 8صبح تا 6بعد از ظهر است. شرکت برای ما محلی را مشخص می‌کند و ما در آن نقطه مشغول به‌کار می‌شویم، البته می‌توانیم درخواست تغییر محل بدهیم اما چون در گذر زمان با آن محیط آشنا می‌شویم این کار را نمی‌کنیم».
حقوق نیروهای میدانی این شرکت‌های تاکسی اینترنتی به شکل پورسانتی محاسبه می‌شود؛ یعنی هر قدر راننده بیشتری جذب کنند، دستمزد بیشتری هم به حسابشان واریز می‌شود. از میان تمام ماشین‌ها، جذب تاکسی برای نیروهای میدانی مانند برگ برنده‌ است. صالح در این رابطه با دقت خاصی توضیح می‌دهد: «به ازای هر راننده معمولی 25هزار تومان و درصورت جذب راننده تاکسی 50هزار تومان پورسانت می‌گیریم. هر کدام از راننده‌هایی که جذب می‌کنیم باید یک سفر انجام دهند تا ما پورسانتمان را دریافت کنیم. به‌دلیل اینکه تاکسی‌ها بیشتر مورد اعتماد هستند، جذب آنها برای شرکت‌های تاکسی اینترنتی مهم‌تر است».
اشباع شدن بازار تاکسی‌های اینترنتی در حوزه جذب راننده مشکلی است که بازار صالح را کساد کرده است؛ چرا که دیگر کمتر فرد بیکار و علاقه‌مند به شغل دومی وجود دارد که گزینه ثبت‌نام در اسنپ یا تپ‌سی را امتحان نکرده باشد؛«پارسال وضع کاری ما بهتر بود، چون دوره‌های اول ثبت‌نام بود اما الان که ظرفیت‌ اشباع شده، دیگر کسی نمانده تا بخواهد ثبت‌نام کند.»
کاهش تعداد ثبت‌نامی‌ها رابطه مستقیمی با کاهش درآمد نیروهای میدانی دارد و موجب آب رفتن دریافتی این افراد می‌شود. آنطور که صالح توضیح می‌دهد هم‌اکنون ماهانه نزدیک به یک‌میلیون و 700هزار تومان درآمد دارد که این میزان نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است؛«پارسال زمستان تقریبا روزی 10نفر را ثبت‌نام می‌کردیم، وضع ثبت‌نام‌ها خوب بود و ماهی 3میلیون تومان هم درآمد داشتم اما با توجه به کاهش ثبت‌نامی‌ها درآمدهایمان هم کم شده است.»
وقتی پای صحبت‌های نیروهای میدانی تپ‌سی هم بنشینید، متوجه می‌شوید که این نیروهای جذب راننده هم شرایط مشابهی با شرکت رقیب دارند. محمود صابری که حدود یک سال در این حوزه فعال شده است در مورد شرایط کارش می‌گوید:«من در بازار تهران بازاریاب هستم و از ساعت 5ظهر تا 11:30 شب کنار خیابان برای جذب راننده کار می‌کنم. بعد از اینکه مردم را برای ثبت‌نام راضی کردم، مدارک را چک می‌کنم تا خودرو و راننده اطلاعاتشان با آنچه در کارت خودرو ثبت شده، یکسان باشد. بعد از آنکه ما راننده‌ها را تأیید کردیم، شرکت وارد میدان می‌شود. باقی بررسی‌ها برای تأیید صلاحیت راننده برعهده شرکت است».
درآمد صابری هم در تپ‌سی به شیوه پورسانتی محاسبه می‌شود؛ «هر راننده‌ای که جذب کنیم، اگر آن راننده 5تا 10سفر با تپ‌سی انجام دهد به ما 30هزارتومان پورسانت می‌دهند. به‌صورت میانگین ممکن است در روز 2نفر را جذب کنم و بر این اساس درآمدم در‌ماه به یک‌میلیون و 500هزار‌تومان می‌رسد. در ایده‌آل‌ترین شکل هم نزدیک به 2 تا 5/2 میلیون تومان کاسبی می‌کنم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید