ضعفهای گردشگری کردستان از زبان یک راننده تاکسی
محمدتوفیق مشیرپناهی /سنندج - خبرنگار
حضور گردشگران خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و اتریش در کردستان، لزوم فراهمسازی برخی خدمات و امکانات اولیه ویژه گردشگران خارجی را بیش از پیش برجسته ساخته است. حضور روزافزون گردشگران در کردستان مایه خرسندی است، اما با توجه به ظرفیتهایی که این استان در حوزه گردشگری دارد، قطعا نباید به این میزان حضور گردشگران اکتفا کرد و ضروری است مسئولان استان با سرمایهگذاریهای کلان به این صنعت عظیم بیش از پیش توجه نشان دهند.
برای رونق صنعت گردشگری، اولین کاری که میتواند کارساز باشد، راهاندازی تاکسیهای گردشگری با رانندههایی آشنا به زبان انگلیسی است. این مهم در کمتر استانی اجرایی و به ضرورت آن توجه شده است.
سودجویی از توریستها در نبود سرویس ویژه گردشگری
خبات رسولی، 50 ساله و بازنشسته فرهنگی، یکی از رانندههای غیررسمی است که با امکانات شخصی و بدون چشمداشت در این حوزه فعالیت میکند. او که با ظاهر بسیار ساده در جمع دیگر رانندگان در انتظار بازگشت 2 مسافر ایتالیاییاش است، با فوق دیپلم نظام قدیم به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد و بیش از 8 سال به صورت غیررسمی و با امکانات شخصی راننده گردشگران خارجی شده است. وی در این حوزه با توجه به دلسوزیهایی که در معرفی جاذبههای نادیده این استان به خرج داده موجب آمدن مسافران خارجی بسیاری به این استان شده و در میان توریستهای خارجی که با او حتی یکبار برخورد داشتهاند، محبوبیت خاصی دارد. او میگوید: نبود تاکسی ویژه گردشگران از ضعفهای بزرگ صنعت گردشگری در استان است. رسولی ضمن تاکید بر لزوم رسیدگی مسئولان به وضع رفاهی، بهداشتی و تفریحی گردشگران خارجی اظهار میکند: گردشگران خارجی وقتی به مراکز گردشگری کشوری با چند هزار سال تمدن میآیند، قطعا باید از خدمات اولیه شایستهای بهرهمند شوند. وی با اشاره به فعالیتهای در حد توانش برای ایجاد خاطرهای زیبا و ماندنی از استان کردستان در ذهن توریستها میافزاید: وجود رانندههای باسواد و مسلط به مراکز و اماکن گردشگری استان و آشنا به زبان انگلیسی برای سرویسدهی به گردشگران خارجی ضروری است و این عرصه باید ساماندهی شود. این راننده گردشگران خارجی، برخی مشکلات ساده اما تاثیرگذار چون نبود سرویس رانندگان ویژه گردشگری را موجب صدمه به بدنه صنعت گردشگری استان میداند و یادآور میشود: اگر رانندگان ویژه گردشگران از سوی سازمانهای ذیربط به گردشگران معرفی شوند، قطعا به رونق گردشگری استان میانجامد و از بروز اتفاقاتی که برخی سودجویان میتوانند برای گردشگران خارجی ایجاد کنند، جلوگیری میشود.وی ادامه میدهد: اگر سرویسهای راهنما و رانندگان گردشگران ساماندهی شوند، در آشنا کردن توریستها با بسیاری از جاذبههای استان کردستان، که بعضا از نگاهها دور مانده و یا گردشگران از آنها بیخبرند، موثر است و موجب رونق بیش از پیش گردشگری در این استان میشود.
ضرورت ساماندهی راهنمایان گردشگری در کردستان
این راننده گردشگران خارجی همچنین با اشاره به غنای کردستان و ایران در زمینههای مختلف گردشگری میگوید: امروزه کشورهایی که از منابع طبیعی بیبهرهاند، با صنعت گردشگری توانستهاند به اقتصادی شکوفا دست یابند. وی میافزاید: در استان ما، با وجود آنکه سرشار از جاذبهها و مراکز تاریخی، فرهنگی، مذهبی و غیره است، صنعت گردشگری مورد بیمهری قرار گرفته. رسولی ادامه میدهد: بیش از 90 درصد گردشگران خارجی مراکز گردشگری استان کردستان را محدود به پالنگان و مناطق اورامانات میدانند، در حالی که کردستان دارای مراکز و جاذبههای بیشماری از قروه و بیجار گرفته تا دیواندره و سقز و مریوان است. این راننده گردشگران خارجی تصریح میکند: ناآشنایی گردشگران با مناطق گردشگری کردستان بر اهمیت ساماندهی اکیپها و سرویسهای آگاه و آشنا با مجموعه جاذبهها گردشگری استان و مسلط به زبان انگلیسی میافزاید. رسولی ضمن مخاطب قرار دادن مسئولان و جلب توجه آنها به سودجوییهای برخی از رانندگان از توریستها اظهار میکند: گردشگران به خاطر نبود رانندههای ویژه گردشگران برای ماشین گرفتن به ترمینالها میآیند. در آنجا هم رانندهها با زبان انگلیسی و جاذبهها گردشگری آشنا نیستند و برخی هم فقط به فکر منافع مالی خود هستند. مسئولان میراث فرهنگی استان در کمترین اقدام میتوانند ضمن هماهنگی با سرویسهای مسافرتی، اداره پلیس و هتلهای گردشگرپذیر برای ارائه خدمات به گردشگران خارجی، افراد آگاه و آشنا به جاذبهها و زبان انگلیسی را معرفی کنند.