• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66701
+
-

بورس وارد دوره استراحت شد

شاخص کل بورس تهران دیروز 2.8درصد کاهش یافت

بورس
بورس وارد دوره استراحت شد


شاخص کل بورس تهران دیروز با یک افت سنگین معادل 2.8 درصد کاهش یافت. با وجود نگرانی سهامداران در مورد دامنه دار شدن نزول بورس، تحلیلگران بر این باورند که صحبت از دوره نزول برای بورس زود است و بازار وارد یک دوره استراحت شده است.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران پس از یک دوره صعود مداوم از 15اسفند پارسال، دیروز وارد یک خط نزولی شد و بالغ بر 7هزار واحد کاهش یافت. اکنون پرسش این است که دلیل نزول بورس چیست و آیا دوره صعود بورس به پایان رسیده است؟ تحلیلگران بر این باورند که نزول روز گذشته بورس نوعی استراحت برای صعود دنباله‌دار شاخص است و اگر اجرای سامانه نامک در مبادلات دیروز هم در نزول بورس تأثیر زیادی داشت اما به‌زودی بازار سهام به تعادل خواهد رسید و شاخص به روند رو به رشدش تا سقف 350هزار واحد ادامه خواهد داد.

بازار وارد اصلاح شده است

در همین رابطه محسن عباسی، کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: برای اینکه بتوانیم شاخص را به درستی تحلیل کنیم باید از طریق تحلیل بین بازاری وضعیت بازار‌ها را با هم مقایسه کنیم.

او افزود: اگر بخواهیم تفسیر درستی از بازار سهام داشته باشیم باید ببینیم که حجم معاملات چقدر است؛ چرا که لازمه نزول دامنه‌دار بورس، کاهش حجم معاملات و خروج پول از بازار سهام است درحالی‌که در مبادلات روز گذشته 1900میلیارد تومان معامله در بازار سهام انجام شده است بنابراین در شرایط فعلی صحبت از نزول دامنه دار یا سقوط بورس زود است. او با بیان اینکه شاخص بورس در سال‌جاری تا سقف 350هزار واحد رشد خواهد کرد گفت: در شرایط کنونی هیچ بازاری مشابه بازار سهام جذابیت ندارد و اگر قرار باشد سهامداران دارایی هایشان را در بورس بفروشند بازار جایگزینی پیدا نخواهند کرد.

عباسی با بیان اینکه بازار سهام در بلندمدت در چشم‌انداز 3 تا 4 ساله به 850 هزار واحد هم خواهد رسید ادامه داد: گذشته از آنکه نزول روز گذشته بازار سهام هیجانی بود می‌توان گفت فروش‌های روز گذشته بورس برای خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر بود. او همچنین به اثر اجرای سامانه نامک در بورس اشاره کرد و گفت: اجرای سامانه نامک در شرایط فعلی یک مقدار کج‌سلیقگی بود و این موضوع هم از عواملی بود که به نزول بورس در مبادلات دیروز دامن زد. او افزود: اینکه گفته می‌شود بازار تحت‌تأثیر کاهش قیمت دلار کاهش یافته است آدرس غلط دادن به بازار است گفت: دیروز ما یک هیجان منفی در بازار داشتیم و این طبیعی است. مطمئن باشید در روز‌های آینده از شدت نزول بازار کاسته خواهد شد و بازار به تعادل خواهد رسید.

عوامل تأثیرگذار بر آینده بورس
عباسی درباره عواملی که بازار را در روز‌های آینده تحت‌تأثیر قرار خواهند داد گفت: به لحاظ بنیادی به‌زودی گزارش‌های 3 ماهه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود عملکرد شرکت‌ها در این گزارش‌ها بهتر از دوره‌های قبل باشد چرا که سال قبل درآمد شرکت‌ها با نرخ دلار 7هزار تومانی انجام می‌شد اما هم‌اکنون قیمت دلار در سامانه نیما در حدود 11هزار و600 تومان است و شرکت‌های بیشتری می‌توانند با این ارقام جدید درآمد شناسایی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از اوایل هفته بعد گزارش 3 ماهه شرکت‌ها منتشر می‌شود تأکید کرد: شرکت‌هایی که با پوشش خوب سود روبه‌رو بوده‌اند خیلی توجیه ندارد که قیمت سهامش کاهش یابد؛ بنابراین می‌توان گفت، بازار چند روز دیگر نزول خواهد کرد و بعد از آن با پایان دوره اصلاح بازار به تعادل خواهد رسید.

اثر دلار

نیما آزادی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره به همشهری گفت: هم‌اکنون تنها عامل مؤثر و اثر‌گذار بر بازار سرمایه پارامتر دلار است و دلیل فشار فروش سنگین بازار امروز نزول قابل توجه قیمت دلار بود.

او با بیان اینکه بازار نگران آن است که مبادا با کاهش قیمت دلار سیاست‌های انقباضی اجرا شود گفت: اگر تحت‌تأثیر نزول قیمت دلار سیاست‌های انقباضی اجرا شود نرخ فروش شرکت‌ها تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت؛ در نتیجه بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که با فروش سهام شرکت‌ها سود شناسایی کنند.

او توضیح داد: واقعیت این است که بعد از افزایش قیمت دلار از 3تا4هزار تومان تا قیمت‌های کنونی نرخ‌های فروش شرکت‌ها هم تغییرکرد و اکنون ما شاهد تثبیت قیمت تمام‌شده و فروش شرکت‌ها هستیم در نتیجه از اینجا به بعد بازار نگران این است که بعد از نرخ‌گذاری بر کالا و خدمات نکند با افت قیمت دلار تغییری در درآمد شرکت‌ها ایجاد شود. به گفته او، از اینجا به بعد دیگر قرار نیست در مقدار فروش یا بهای تمام‌شده نرخ‌ها تغییری ایجاد شود در نتیجه چشم‌انداز شاخص بورس کاملا وابسته به قیمت دلاردر آینده است.

آزادی درباره پیش‌بینی آینده بازار سهام گفت: پیش‌بینی آینده بازار سهام خیلی به نرخ دلار وابسته است. اگر ما بتوانیم چشم‌اندازی از قیمت دلار ترسیم کنیم راحت‌تر می‌توانیم آینده بازار را پیش‌بینی کنیم.

سناریوی‌های آینده شاخص
این کارشناس بازار سرمایه با تشریح دو فرض درباره آینده قیمت دلار گفت: اگر قرار باشد قیمت دلاردر نرخ‌های فعلی ودر محدوده 11 هزارو 700 تا 12 هزار و 500 نوسان کند اتفاق خیلی خاصی در بازار سهام نخواهد افتاد و روند شاخص بورس کماکان مانند چند‌ماه گذشته خواهد بود و می‌تواند دوباره با فشار تقاضا مواجه شود.

آزادی ادامه داد: اما اگر قرار باشد که قیمت دلار سقوط کند آن موقع بازار قطعا با ریسک همراه می‌شود چرا که فروش شرکت‌ها کاهش می‌یابد و از طرف دیگر هزینه‌های تولید شرکت‌ها در سال جدید نیز افزایش می‌یابد و می‌تواند در روند سود‌سازی‌ شرکت‌ها اثر منفی بگذارد.

او در مورد پیش‌بینی‌اش از آینده قیمت دلار گفت: تمام محرک‌های بنیادی نشان می‌دهد که در حالت عادی قیمت دلار خیلی نباید نزول کند مگر آنکه عوامل مؤثر بر آن با تغییرات اساسی مواجه شود که ما هم‌اکنون از آن خبر نداریم. آزادی همچنین تأکید کرد:اگر بخواهیم از دیدگاه عمومی هم بازار را بررسی کنیم، بازار به یک دوره استراحت نیاز داشت چرا که بازار در طول چند‌ماه گذشته بدون اینکه استراحتی کرده باشد مدت‌ها رشد کرده و نزدیک به 100 هزار واحد رشد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید