• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66264
+
-

نظام مالیاتی خراسان رضوی حامی واحدهای تولیدی

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی : 15 هزار میلیارد ریال بدهی مالیاتی فعالان اقتصادی خراسان رضوی در حوزه تولید با هدف حمایت از آنها در اقساط بلندمدت تقسیم‌بندی شد

اقتصادی
نظام مالیاتی خراسان رضوی حامی واحدهای تولیدی

مرجان فرهمند | خراسان رضوی- خبرنگار:


 مالیات به‌ عنوان یکی از عمده‌ترین و مهم‌ترین تامین‌کننده‌های منابع مالی کشور حائز اهمیت است. نقش مالیات در سیاست‌های کلان اقتصادی و بسته اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی اقتصادی کشور به درآمدهای نفتی و تکیه بر درآمدهای داخلی است. از چند ماه گذشته که در استان خراسان رضوی مدل توسعه مثلث اقتصادی فرهنگی شروع و استان به 12 منطقه دسته‌بندی شد، تاکنون بیش از 50 سازمان، نهاد و شرکت مردمی محوریت توسعه مناطقی از استان را پذیرفته‌اند. اهداف شکل‌گیری مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را می‌توان به هدف اصلی تلاش برای مردمی کردن اقتصاد و ارتقای سطح معیشت جامعه در قالب یک الگوی تعاملی برشمرد. همشهری گفت‌و‌گویی با «یحیی یعقوب‌نژاد» مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید. 

 
فرار مالیاتی در استان خراسان رضوی

مالیات یک هزینه اجتماعی است که اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی متناسب با درآمد، ثروت و مصرف به منظور جبران قسمتی از هزینه‌های دولت پرداخت می‌کنند. در نظام مالیاتی کشور 3 پایه شامل مالیات بر درآمد، ثروت و مصرف وجود دارد. مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی می‌گوید: اگر فرض کنیم سهم 3‌درصدی استان از درآمدهای مالیاتی کشور برای فرارهای مالیاتی هم صادق باشد، میزان فرار مالیاتی در خراسان رضوی چیزی حدود 600 تا 700 میلیارد تومان است. از طرف دیگر، عدد تخمینی فرار مالیاتی استان بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است. این عدد دقیق و حساب‌شده نیست، بلکه برآورد متناسب از شرایط اقتصادی یک استان است. 

یعقوب‌نژاد درباره اظهارنامه‌های مالیاتی بیان می‌کند: سال گذشته ۲۰۴ هزار و ۶۱۲ فقره اظهارنامه مالیاتی و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۱۱ هزار و ۷۱۱ فقره اظهارنامه در استان دریافت شده است. همچنین 15 هزار میلیارد ریال بدهی مالیاتی فعالان اقتصادی خراسان رضوی در حوزه تولید با هدف حمایت از آنها در اقساط بلندمدت تقسیم‌بندی شد. وی با بیان این‌که حدود 55 درصد از هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تامین می‌شود، اظهار می‌کند: با توجه به‌ پیش‌بینی‌هایی که در برنامه سوم انجام دادیم، تا پایان برنامه سوم تمام هزینه‌های دولت از این محل تامین می‌شود و در صورتی که این موضوع تحقق پیدا نکند، نشان‌دهنده موفق نبودن ما خواهد بود. 

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی در خصوص نقش مالیات عنوان می‌کند: پرداخت مالیات سبب رشد اقتصادی می‌شود. مالیات سبب تعدیل ثروت، کاهش فاصله دهک‌های درآمدی و هدایت سلایق مصرف‌کننده به سمت مد نظر حاکمیت می‌شود. ما در نظام مالیات بر ارزش افزوده در برخی نقاط مالیات را آن‌قدر افزایش داده‌ایم که مصرف‌کننده کالا را مصرف نکند و یا در حداقل ممکن آن را مصرف کند. از نمونه این کالاها می‌توان به نرخ مالیات بر دخانیات و فراورده‌های نفتی اشاره کرد. وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز 6600 میلیارد ریال مالیات در استان خراسان رضوی وصول شده، در حالی که پیش‌بینی درآمد مالیاتی برای این مدت 8700 میلیارد ریال بود. 


مبالغ واریزی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها 

یعقوب‌نژاد بیان می‌کند: از آغاز اجرای قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان خرداد امسال ۳۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده به حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان واریز شده است.  وی خاطرنشان می‌کند: 7۸۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ به دهیاری‌ها و بقیه به شهرداری‌ها پرداخت شده است. مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی می‌افزاید: طی ۶ سال اخیر حدود 4300 میلیارد ریال مالیات پرداخت شده توسط صادرکنندگان کالا در این استان که معاف از مالیات بوده‌اند با ارائه اسناد به آنان برگشت داده شده است. 


حمایت از واحدهای تولیدی 

یعقوب‌نژاد در خصوص تعداد واحدهای تعطیل شده بیان می‌کند: اعتقاد ما این است که هیچ واحد تولیدی به دلیل پرداخت مالیات نباید تعطیل شود. بیشترین حمایت‌ها از فعالیت‌های تولیدی از جانب نظام مالیاتی صورت می‌گیرد و در کل استان واحدی وجود ندارد که به دلیل مالیات تعطیل شده باشد، زیرا مالیات مبتنی بر درآمد است. وی تاکید می‌کند: تمام اختیارات لازم را به مدیران شهرستانی واگذار کرده‌ام تا ادارات مالیاتی بتوانند به تشخیص خودشان از فعالیت واحدهای تولیدی حمایت کنند و مؤدی برای استفاده از بخشودگی‌ها مجبور نباشد به مشهد سفر کند. 15 هزار میلیارد ریال قسط‌بندی بدهی مالیاتی فعالان اقتصادی، 9800 میلیارد ریال تهاتر بدهی مالیاتی پیمانکاران با اوراق تسویه خزانه و استرداد 4300 میلیارد ریال به صادرکنندگان به دلیل معافیت مالیاتی جزو عملکردهای دوسالانه اداره کل است. 

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی می‌افزاید: در سال رونق تولید حمایت‌های مالیاتی را طبق اختیارات داده شده داشته‌ایم و اگر رونق تولید ایجاد شود، ثروت ملی هم افزایش می‌یابد. معتقدیم که نباید پول نفت صرف هزینه‌های جاری شود و به ‌گفته اقتصاددانان، بهترین راه درآمد در مالیات است. مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی با بیان این‌که همواره عدالت مالیاتی را در دستور کار قرار داده‌ایم و با فرار مالیاتی نیز مبارزه می‌کنیم، می‌افزاید: 43 درصد درآمدهای مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی و ۵۷ درصد دیگر هم اشخاص حقیقی هستند و رقم آن در حوزه‌های مختلف متفاوت است. در بحث معافیت‌ها نیز بیشترین سهم مربوط به فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری است و این گروه از فعالان از تاریخ بهره‌برداری به مدت ۱۳ سال مشمول ماده صفر مالیاتی هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید