• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66250
+
-

طغیان کرم غوزه در مزارع پنبه گلستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال جمعیت زیادی از کرم غوزه در مزارع پنبه استان مشاهده شده و به گفته کارشناسان این میزان آفت پنبه در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

«کیانوش حق نما» در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: امسال با توجه به قیمت پنبه و شرایط آب و هوایی مناسب، 19 هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت پنبه رفت که نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است.

وی بیان کرد: امسال با توجه به جمعیت بی‌سابقه‌ کرم غوزه در اراضی پنبه اگر با آن مقابله نشود، شاهد خسارت شدید به مزارع پنبه استان خواهیم بود.

حق‌نما اضافه کرد: با توجه به این‌که زمستان سال گذشته، سرما و یخبندان چندانی نداشتیم، پیش‌بینی می‌کردیم که کرم غوزه به محصولاتی از جمله پنبه، گوجه، سویا و آفتابگردان خسارت وارد کند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به این‌که برای مقابله با این آفت باید ضمن پایش مستمر اراضی کشاورزی، به مبارزه شیمیایی و بیولوژی پرداخت، گفت: برای مقابله با آفت استفاده از تله‌های فرمونی و نوری، زنبور تریکوگراما، زنبور براکو، سموم بی‌تی و غیره در دستور کار قرار گرفت.

حق نما تصریح کرد: کشاورزان 3 تا 5 روز بعد از هر نوبت سم‌پاشی از مزارع خود بازدید کنند و در صورت وجود آفت، مجدد اقدام به سم‌پاشی کنند. 

وی با تاکید بر مبارزه تلفیقی با آفات اظهار کرد: فقط با استفاده از سموم شیمیایی نمی‌توان جمعیت آفات را کنترل کرد و باید استفاده از تله‌های فرمونی و نوری را هم در دستور کار قرار داد.
این مسئول گفت: کشاورزان برای دریافت اطلاعات کامل در این خصوص می‌توانند به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و مراکز خدمات کشاورزی در سطح استان مراجعه کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید