• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66238
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5Ylx
+
-

زمین‌های کوهستانی گیلان مستعد کشت زعفران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: 20 درصد از زمین‌های کوهستانی گیلان، مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران است.

به گزارش ایسنا «مسعود الماسی» گفت: استقبال اهالی برخی از مناطق کوهستانی گیلان از کشت زعفران، باعث شده سطح زیر کشت این محصول از 8 هزار متر‌مربع مزرعه‌های الگویی در 10 سال پیش، به حدود 18 هکتار افزایش یابد. 

وی افزود: 388 زعفرانکار گیلانی از این مزرعه‌ها، حدود 62 کیلوگرم زعفران باکیفیت تولید می‌کنند. 

الماسی بیان کرد: براساس قیمت‌گذاری‌های رسمی، هر کیلوگرم زعفران در بازار عمده‌فروشی 12 تا 15 میلیون تومان فروخته می‌شود؛ این در حالی است که طبق گفته زعفرانکاران گیلانی آنان زعفران‌های تولیدی خود را به دلیل کیفیت بالا، طعم و عطر خوب تا 24 میلیون تومان هم فروخته‌اند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به سابقه کشت این محصول در استان اشاره کرد و ادامه داد: در کتاب «زعفران ایران»، زعفران دیلمانی یکی از معروف‌ترین و مرغوب‌ترین زعفران‌های تولیدی ایران در 400 سال اخیر بوده است.

وی گفت: در حال حاضر در برخی مناطق کوهستانی سیاهکل، رودسر، املش و رودبار که شباهت آب و هوایی زیادی به اقلیم خراسان رضوی دارد، زعفران کشت می‌شود. همچنین در برخی از مناطق جلگه‌ای گیلان از جمله صومعه‌سرا هم زعفران کشت می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: اهالی برخی از مناطق کوهستانی گیلان می‌توانند به عنوان یک شغل جانبی، روی این کار حساب باز کنند و در زمین‌های اطراف خانه‌هایشان پیاز زعفران بکارند و از هر هکتار 3 تا 4 کیلوگرم محصول برداشت کنند. 

الماسی گفت: 3 سال پی در پی، 7 نمونه زعفران تولیدی گیلان را به آزمایشگاه مرجع زعفران خراسان رضوی فرستادیم که 3 فاکتور اصلی عطر، طعم و رنگ آن با شاخص‌های استاندارد زعفران این استان، مطابقت داشت. 

حتی در مواقعی، زعفران تولیدی مناطقی همچون سیاهکل و دیلمان، دارای کیفیتی به مراتب بهتر و بالاتر از زعفران شاخص خراسان رضوی بود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید