• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66208
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qN23
+
-

بازار کهنه قم بازسازی می‌شود

معاون عمرانی استاندار: برای بازآفرینی بازار کهنه و نو قم، باید تعامل لازم با میراث فرهنگی کشور صورت گیرد

گزارش
بازار کهنه قم بازسازی می‌شود

 بازار نو وکهنه قم در آستانه فرسودگی و تخریب کامل قرارگرفته است که این موضوع نشان از بی‌توجهی دوسویه دستگاه‌های متولی و مالکان واحدهای تجاری دارد.
به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: برای بازآفرینی بازار کهنه و نو قم، باید تعامل لازم با میراث فرهنگی کشور انجام و ۵۰ درصد از اعتبارات آن از طریق آنها تأمین شود. «محسن بهشتی» در جلسه ستاد بازآفرینی قم افزود: درصورتی‌که سهم ۵۰ درصدی میراث فرهنگی برای ساماندهی این بازار تأمین شود، ۵۰ درصد اعتبارات دیگر نیز از طریق منابع استانی و شهرداری تأمین خواهد شد.

وی اظهار کرد: وضعیت بازار کهنه و نو مطلوب نیست و بسیاری از ستون‌های تاریخی آن توسط مغازه‌داران تراشیده شده و از بین رفته است.
بهشتی بیان کرد: هرسال باید بخشی از اعتبارات بازآفرینی شهری به ساماندهی بازار نو و کهنه اختصاص پیدا کند. همچنین برای ساخت مکانی برای عرضه صنایع دستی محلی مناسبت‌تر از بازار کهنه و نو وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم اضافه کرد: در کنارکم‌کاری دستگاه‌های دولتی، مشارکت مالکان موجود در آن نیز به‌ شدت ضعیف است و این عرصه تاریخی در آستانه فرسودگی کامل و نابودی قرارگرفته است.

بهشتی افزود: برای ساماندهی بازار نو، باید تعامل سه‌جانبه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی صورت گرفته و وضعیت آن سامان داده شود.


اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی 

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: برای ساماندهی بازارکهنه قم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار تأمین و در این عرصه تاریخی هزینه خواهد شد.
«فهیمه فتاحی زاده» در این جلسه افزود: هر سال باید بخشی از اعتبارات بازآفرینی شهری به ساماندهی بازار نو و کهنه اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به طرح‌های بازآفرینی شهری گفت: پروژه ساخت درمانگاه امام علی النقی(ع) ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فتاحی زاده گفت: همچنین طرح بهسازی سه‌راه فاطمیه و ساخت مدرسه در منطقه شیخ‌آباد قم نیز از پروژه‌های جاری و فعال ستاد بازآفرینی شهری قم است.

فتاحی زاده با بیان مهم‌ترین مشکلات پیش روی ستاد بازآفرینی شهری قم اظهار کرد: آزادسازی پلاک و تملک عرصه‌ها مهم‌ترین معضل و مشکل در پیشبرد اهداف بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است.
وی اضافه کرد: ادامه بازآفرینی شهری در بازار کفاش‌ها، محله عشق علی، کوچه ۵ عمار یاسر، ادامه محله مسجد جامع و پامنار نیازمند آزادسازی و تملک است.


بازآفرینی محور بازار تا پایان سال

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: بازآفرینی محور بازار کهنه و نو، تکمیل محور گذر خان و ارتباط با بیت امام راحل به‌وسیله مسجد سلماسی نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
مدیر عامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) نیز در این جلسه عنوان کرد: بازآفرینی بازار کهنه، بازار نو و گذر خان به دلیل این‌که در بافت‌های تاریخی واقع‌شده موضوع حساسی است و باید با تعامل با میراث فرهنگی دنبال شود.

«علیرضا خاکی» تأکید کرد: ازآنجایی‌که محدوده بافت‌های تاریخی عرصه ثبتی بوده و از قوانین حقوقی و بین‌المللی برخوردار است، فقط امکان طاق‌سازی و کف‌سازی در آنها وجود دارد و اجرای طرح‌های اساسی بازآفرینی نیازمند ورود میراث فرهنگی است. وی بیان کرد: کف‌سازی بازار کهنه نیز به‌زودی به اتمام می‌رسد.
خاکی با اشاره به ‌ضرورت پیش‌بینی تدابیر ترافیکی و پارکینگ در طرح‌های بازآفرینی شهری گفت: تدابیر ترافیکی از پیش‌شرط‌های اصلی و مهم در بازآفرینی شهری است که پیش‌بینی نکردن آنها هزینه و زمان زیادی از شهرداری می‌گیرد.

براساس این گزارش، در استان قم، 1435 هکتار فرسوده و ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی وجود دارد. از مجموع ۱۲ هزار و ۹۳۲ هکتار از اراضی کل شهر، ۳۰ درصد آن معادل 4133 هکتار که ۷۱۵ هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.
بازار قم شامل بازار مسگرها، کفاش‌ها، راسته‌بازار و بازارچه حسین‌آباد است. این بازار از سوی بازار مسگرها به خیابان ۱۹ دی و از سمت بازارچه حسین‌آباد به خیابان طالقانی راه می‌یابد. یک قسمت از این بازار به دلیل ساخت خیابان از آن جدا شده وخود به بازار نو شهرت یافته است.

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال دارای ظرفیت‌های فراوان برای جذب توریست و گردشگر است. بازار کهنه در دو سوی هسته اولیه شهر قم یعنی محله عربستان و لب چال قرار دارد.


انجام 5 دوره مرمت در بازار کهنه

از سال ۱۳۸۰ تاکنون، 5 دوره مرمت در بازار کهنه این استان که یکی از بازارهای تاریخی است انجام‌شده. این مرمت‌ها در مقیاس‌های مختلف شامل ایجاد طاق‌های فروریخته، سبک‌سازی، حذف الحاق‌ها، استحکام‌بخشی، سفیدکاری و آجرفرش است. در این بازار کارگاه‌های صنایع دستی از جمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری، منبت‌کاری و غیره فعال است. این بازار که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید.


آماده‌سازی طرح محتوایی بازار کهنه 

معاون میراث فرهنگی قم گفت: طرح محتوایی ساماندهی بازار کهنه قم آماده است، اما نیازمند به‌روزرسانی است.
به گزارش مهر، «شاهین ایل بیگی» در این جلسه افزود: در زمینه بازآفرینی بحث فهرست بها مصوب شده است و واگذاری پروژه‌ها بر اساس فهرست بها مشکلی به دنبال نخواهد داشت.

وی اظهارکرد: اعتبارات تخصیص یافته برای بازآفرینی شهری مشخص نیست و برای بهسازی بافت تاریخی ریالی از اعتبارات استانی را دریافت نکرده‌ایم.
معاون میراث فرهنگی اداره کل بهزیستی قم اظهار کرد: پروژه‌هایی هستند که با مشارکت شهرداری و ستاد بازآفرینی شهری در حال اجراست، اما بحث اعتبارات صورت گرفته به این طرح‌ها مشخص نیست.

وی ادامه داد: باید مشخص شود که هر نهاد یا دستگاهی چه سقفی از اعتبارات را می‌تواند تخصیص دهد. استانداری هم قول مساعد داده که مبلغی را به ارزش یک میلیارد تومان از اعتبارات استانی به بافت تاریخی اختصاص دهد.
ایل بیگی اضافه کرد: باید تفاهم‌نامه‌ای با میراث فرهنگی کشور بسته شود تا اعتباراتی ویژه برای بازار قم اختصاص یابد. با توجه به این‌که بازار کهنه عرصه ثبتی است طرح مورد نظر برای این بازار باید از سوی میراث فرهنگی ارائه شود.

وی افزود: در زمینه بازآفرینی محدوده‌های بافت تاریخی تا سقف ۳ میلیون تومان به بازار قم اختصاص یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید