• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66197
+
-

رکورد تولید کلزا در گلستان

با وجود خسارت‌ سیل به مزارع،  کلزاکاران استان بیشترین میزان تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند

کلزاکاران گلستان با وجود خسارت ناشی از از بارش باران، جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی اسفند پارسال و ابتدای فروردین سال جاری در بخش زیادی از مزارع زیر کشت این محصول، امسال هم مانند ۳ سال اخیر رکورد تولید کشوری این دانه روغنی را برای خود نگه داشتند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته کلزاکاران گلستان از ۵۷ هزار هکتار کلزا، ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت کرده و به صورت تضمینی به دولت فروخته بودند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گزارشی از آخرین وضعیت برداشت کلزا گفت: کلزاکاران تاکنون ۱۶۴ هزار و ۳۵۷ تن دانه روغنی کلزا تولید و به مراکز خرید تضمینی در استان تحویل دادند که در نتیجه آن، رکورد تولید این محصول در کشور توسط کلزاکاران گلستانی شکسته شد.

«مختار مهاجر» افزود: چند روز گذشته دولت ۹۸ درصد از طلب کلزاکاران گلستان را به حساب آنان واریز کرد.

«آمنه جمشیدی رودباری» معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم گفت: در سال زراعی جاری ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفت ولی بارش شدید باران و آبگرفتگی به ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارها خسارت وارد کرد.

امسال نرخ تضمینی خرید هر کیلوگرم کلزا توسط شورای اقتصاد ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال با افت 2 درصد غیر مفید و ۱۰ درصد رطوبت تعیین شده است.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم بیان کرد: امسال در ۷۷ هزار هکتار از زمین‌های استان، کلزای قابل برداشت وجود داشت.

«علی موسی خانی» اظهار کرد: فقط ۵۰ تا ۴۰ هکتار از زمین‌های زیر کشت کلزا در استان باقی مانده که عملکرد تولید در این سطح حدود ۱۰۰ تن است.

به گفته وی، پرونده برداشت کلزا از زمین‌های زیر کشت گلستان تا چند روز آینده به طور رسمی بسته خواهد شد.

«حمید رضا علی‌محمدی» مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان هم گفت: 2 مرکز خرید تضمینی کلزا در شرق استان و در کلاله و مراوه‌تپه فعال نگه داشته شده تا کشاورزان محصول خود را برداشت و تحویل این مراکز دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید