• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66190
+
-

هشدار خاموشی در شیراز

معاون شرکت برق:‌ روزها در وضعیت قرمز و شب‌ها در وضعیت نارنجی مصرف برق قرار داریم

انرژی
هشدار خاموشی در شیراز

با توجه به افزایش گرما و بالا رفتن مصرف برق در شهرها و روستاها، استان فارس در زمره مناطقی قرار دارد که چنانچه مصرف مدیریت نشود، ممکن است سهمیه‌بندی برق و خاموشی در روزهای آینده در انتظار مردم باشد.

به گزارش مهر، این در حالی است که با رواج یافتن استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های ماینر که نیازمند برق بسیاری است، این روند رو به افزایش گذاشته است.در این مورد، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان اعلام کرد: مصرف برق در آستانه وضعیت قرمز قرار دارد و چنانچه مردم همکاری نکنند، سهمیه‌بندی برق اجتناب‌ناپذیر است.

«محمدرضا منصوری صبا» با بیان این‌که میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی و گازی و ظرفیت تولید سهمیه‌بندی برای هر شرکت توزیع تعریف شده است افزود: طبق سهمیه‌ شیراز با توجه به رشد منطقی بین ساعت پیک مصرف همزمان که ۱۲ تا ۶ بعد از ظهر است، پیش‌بینی شده از ۱۲ مگاوات نباید عبور کنیم، زیرا بقیه استان‌ها و شهرها دچار کمبود برق مصرفی می‌شوند.


وضعیت قرمز در روز و نارنجی در شب

این مسئول با توجه به عدم رعایت شهروندان در مصرف برق بیان کرد: قطعاً روزها در وضعیت قرمز و شب‌ها  در وضعیت نارنجی قرار می‌گیریم.
وی با اعلام این‌که بیشترین مصرف برق در روز و ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۸ است ادامه داد: از نیم ساعت پیش از غروب آفتاب تا ۱۲ شب این روند ادامه دارد و شب‌ها در وضعیت نارنجی قرار داریم.
منصوری صبا مهم‌ترین وضعیت را در ساعت‌های پرمصرف روز دانست و گفت: روزها وضعیت مصرف برق بغرنج‌تر است. 

به گفته معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق شیراز، مردم در مصرف برق کمک نکردند. اگر مردم در هر کاری که انجام می‌دهند حدود ۱۰ درصد مدیریت مصرف کنند و در فاصله ساعت ۱۲ تا ۱۸ به ما کمک کنند، قطعاً وضعیت در ناحیه سبز می‌ماند و مجبور به اعمال خاموشی نخواهیم شد.وی درباره این‌که طی روزهای اخیر آیا اعمال خاموشی در مناطقی از شیراز داشته‌ایم گفت: همه شهرها سهمیه‌بندی داشته‌اند و چنانچه مردم شهری رعایت مصرف نکنند، دچار سهمیه‌بندی خواهند شد.

 ناچاریم خاموشی دوره‌ای بدهیم

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق شیراز با این حال اعلام کرد: سهمیه‌بندی خاموشی در شیراز از آنجا که اعمال نشده و به جایی اعلام نشده است، اما اگر مدیریت شبکه و دیسپاچینگ ملی به ما اعلام کند، از سقف مصرف عبور کرده‌ایم و موظفیم به سقف برسیم و چنانچه مردم کمک نکنند، ناچاریم مانند سال گذشته خاموشی دوره‌ای بدهیم.

 منصوری صبا در خصوص تماس‌های مردمی در مورد قطع برق در نواحی‌ای مانند بلوار امیرکبیر که ساعت‌ها ادامه داشت تصریح کرد: شاید مورد اعلام‌شده‌ای از پیش مبنی بر تعمیرات یا توسعه بوده، زیرا خاموشی ناشی از کمبود برق هنوز به شهر اعمال نشده است. ما هنوز خاموشی ناشی از مدیریت بار نکرده‌ایم و فقط فعلاً در مرحله خواهش از مردم و همشهریان هستیم که در مدیریت مصرف کمک کنند و اگر ۲ کولر در منزل یا محل کار دارند که می‌توانند یکی را خاموش کنند، بین ساعت ۱۲ تا ۱۸ آن را خاموش کنند.
وی خاموش کردن چراغ‌های اضافی و استفاده از نور طبیعی در طول روز را بخشی از مدیریت مصرف برق عنوان کرد که شهروندان می‌توانند به این کار کمک کنند.


بهترین زمان استفاده از وسایل پرمصرف

منصوری صبا با اشاره به این‌که شهروندان از وسایل پرمصرف در زمان اوج مصرف برق پرهیز کنند افزود: مردم اگر می‌توانند، کار با وسایلی مانند لباس‌شویی یا ظرف‌شویی را به بازه زمانی یک بامداد تا ۹ صبح محول کنند.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ توزیع برق شیراز تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم حتی یکی از خانه‌های شهروندان شیرازی بدون برق بماند، اما در صورت مصرف بیش از ظرفیت تولید، چاره‌ای جز برقراری توازن بین تولید و مصرف
 نداریم.

وی با توجه به این‌که شرکت توزیع برق شیراز متولی برق استان فارس و جنوب کشور است اعلام کرد: چنانچه شهروندان شیرازی و شهرستان‌های فارس رعایت مصرف برق را نکنند، قطعاً شهرهای جنوبی که نیازمند شدید برق هستند دچار مشکل خواهند شد.


۲۰ ساعت برق رایگان 

این مسئول از اجرای طرح تفاهم با کشاورزانی که با توزیع برق شیراز همکاری کنند خبر داد و گفت: در این طرح کشاورزانی که به جای ۲۴ ساعت در۴ ساعت پیک بار پمپ آبشان را خاموش کنند و مصرف کشاورزی نداشته باشند ۲۰ ساعت برق رایگان دریافت می‌کنند. معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ توزیع برق شیراز از کشاورزان دعوت کرد برای شرکت در این طرح با مراجعه به شرکت توزیع برق شیراز، کنتور ویژه آن را دریافت کنند.

منصوری صبا درباره جمع‌آوری ریسه‌های روشنایی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها در طول تابستان سال جاری اعلام کرد: امسال هم چنین روندی ادامه دارد و اگر مشاهده کنیم در مرحله اول تذکر می‌دهیم، اما در مرحله دوم بر اساس حکم دادستانی، آنها را جمع‌آوری می‌کنیم. وی با تصریح این‌که برق برای رفاه هموطنان است توصیه کرد: درست مصرف کردن به معنای مصرف نکردن نیست. مدیریت مصرف دقیقاً معادل سروقت و درست استفاده کردن از منابع است.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ توزیع برق شیراز درخصوص سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در مصرف برق مدیریت نکنند اعلام کرد: چنانچه این موضوع دیده بشود، با آن برخورد خواهیم کرد، اما بسیاری از سازمان‌ها و ادارات با ما همکاری می‌کنند.


جمع‌آوری کنتور مشترکانی که ارز دیجیتال استخراج می‌کنند

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ  شرکت توزیع برق شیراز در خصوص مقابله با مشترکانی که دستگاه‌های استخراج پول مجازی در منزل دارند یا با استفاده از برق کشاورزی و صنعتی اقدام به نصب کرده‌اند گفت: از نظر اداره برق کاملاً غیرمجاز است و هرجا این دستگاه‌ها مشاهده شود کلاً برق آن واحد قطع و کنتور جمع می‌شود.

«محمدرضا منصوری‌صبا» در مورد این‌که آیا تاکنون برخوردی در این خصوص شده است گفت: در شهر شیراز به‌ندرت بوده، اما جاهایی بوده که مقابله شده و اگر همچنان چنین مواردی دیده شود و گزارش مردمی داشته باشیم، قطعاً برخورد می‌کنیم.

وی از شهروندان درخواست کرد چنانچه با چنین دستگاه‌هایی در اماکنی روبه‌رو شدند، آن را به شماره ۱۲۱ شرکت توزیع برق شیراز گزارش کنند. معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ توزیع برق شیراز تصریح کرد: از نظر آیین‌نامه برق چنین دستگاه‌هایی مجاز نیستند و اجازه ندارند برقی را که متعلق به مصرف کشاورزی یا صنعتی و خانگی است صرف استخراج ارزهای مجازی کنند.

منصوری صبا جمع‌آوری کنتور برق مشترکانی را که استخراج ارز مجازی می‌کنند نیازمند حکم دادستانی ندانست و گفت: تعرفه برق مشترکان مشخص است و کاملاً در قراردادشان با این شرکت ذکر شده است که برای چه منظوری استفاده می‌کنند. بنابراین اگر برق کشاورزی است، باید صرفاً مورد استفاده کشاورزی قرار گیرد و لاغیر، در غیر این صورت اداره برق بر اساس قانون این اختیار دارد که ببیند مصرف دیگری به‌ویژه در استخراج ارزهای دیجیتال می‌شود یا نه. ما برخورد می‌کنیم و این اقدام ما کاملاً قانونی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید