• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66059
+
-

پرده‌برداری از وضعیت املاک شهرداری تهران

گزارش
پرده‌برداری از وضعیت املاک شهرداری تهران


حامد فوقانی/ خبرنگار
کار جلسه دیروز شورای شهر تهران پس از مدت‌ها، به تمدید وقت نکشید تا رأس ساعت 11، جلسه یکصد‌و‌پنجاه‌و‌پنجم‌ پایان یابد. این جلسه 2 دستور داشت که یکی از آنها به ارائه گزارش درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران طی بهار امسال‌ اختصاص داشت و مورد دیگر هم بررسی طرحی درباره املاک شهرداری از نظر صدور پروانه و دریافت پایان کار بود. البته سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورا اعلام کرد که در گزارش درآمدها و هزینه‌ها، تنها جدول بخش درآمدها به دست‌شان رسیده و هنوز اطلاعی از مصارف بودجه 3ماه‌ نخست سال98 ندارند.

فهرست درآمدها آمد؛ هزینه‌ها اما نه
اینطور که رسولی در جلسه روز گذشته عنوان کرد، طی ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال، درآمدهای شهرداری تحقق 95درصدی داشته است. او با بیان اینکه شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی سه‌ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 47هزار و 70میلیارد ریال اقدام کند، گفت: «در این 3ماه مبلغ 44هزار و 883میلیارد ریال معادل 95درصد تحصیل شده است. طی 3‌ما‌ه مذکور کسری عملکرد 2هزار و 187میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.» او اما در عین حال عنوان کرد که متأسفانه هزینه‌ای در گزارش دریافتی از شهرداری درج نشده است. رسولی همچنین جزئیات بیشتری را از این گزارش بیان کرد که به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید.

- 26هزار و992میلیارد ریال مبلغ وصولی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای= معادل 129درصد بودجه سه‌ماهه پیش‌بینی شده
- 740میلیارد ریال منابع حاصل از تملک دارایی‌های مالی= ۱.۶درصد‌ کل بودجه سه‌ماهه پیش‌بینی شده
- 77درصد سهم نقدی درآمدهای حاصله
- 23درصد سهم غیرنقدی درآمدهای حاصله
- 9800میلیارد ریال درآمد از تهاتر بدهی‌های معوقه دستگاه‌های دولتی با اسناد خزانه

پس از آنکه صحبت‌های رسولی پایان یافت، تعدادی از اعضای شورا به بیان نظرات خود درخصوص گزارش درآمدها و مصارف بودجه 3ماه‌ نخست امسال شهرداری تهران پرداختند. مجید فراهانی، یکی از اعضای شورا بود که گفت: «‌با وجود تحقق 95درصد منابع، ما شاهد کسری عملکرد 26درصدی در بخش درآمدها هستیم. شهرداری کسری عملکرد این بخش را از محل مازاد عملکرد 29درصدی واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (عوارض ساختمانی، مازاد تراکم مجاز و...) جبران کرده است.» حجت نظری نیز گفت: «باید گزارشی از سوی شهرداری تهران در این خصوص که چه میزان پارکینگ با این ردیف درآمدی تا‌کنون ساخته شده است، به شورا ارئه شود.» سیدمحمود میرلوحی هم بر این نظر بود که باید گزارش دقیق و علمی‌تر ارائه شود.  در نهایت رسولی طی تذکری اعلام کرد که فرایند نظام بودجه‌ریزی شهرداری تهران باید اصلاح شود زیرا هزینه‌ها به‌موقع در سیستم مالی ثبت نمی‌شود. این مسئله سبب شد تا محسن هاشمی هم بیان کند که تذکر رسولی جدی گرفته شود.



در جلسه دیروز شورای شهر تهران علی اعطا، مخبر کمیسیون معماری و شهرسازی به بیان کلیات طرحی درباره وضعیت املاک شهرداری تهران و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه آن پرداخت. او گفت: «‌در بررسی‌های انجام‌شده و آسیب‌شناسی در کمیسیون شهرسازی و معماری این نتیجه حاصل شد که تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های در تملک شهرداری تهران، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه و پروژه‌های مشارکتی بدون دریافت پروانه عملیاتی ساختمانی، ساخته شده‌اند و یا پس از اتمام عملیات ساختمانی گواهی‌های لازم برای آنها صادر نشده است. شهرداری خود را مکلف به اخذ پروانه‌های ساختمانی نمی‌داند، به همین علت برای ساختمان‌های در تملکش پروانه دریافت نمی‌کرده است.» اعطا با بیان اینکه در بحث پروژه‌های مشارکتی در همین راستا مشکلات مالی ایجاد شده، افزود: «مشکل جایی بروز می‌یابد که پروژه مشارکتی بوده و یا شهرداری قصد داشته ساختمان‌های تحت تملک خود را بفروشد و مباحث حقوقی، مالی و در نتیجه بی‌رغبتی خریداران بروز می‌یابد؛ به‌عنوان مثال، در منطقه7 شهرداری تهران بنای خانه استاد لُرزاده قابل ذکر است. در حریم این خانه تاریخی، ساختمانی 7 الی 8 طبقه بدون هرگونه پروانه ساخت‌وساز، ساخته شده که اگر مسیر قانونی خود را طی می‌کرد، هرگز اجازه ساخت‌وساز داده نمی‌شد. » او گفت که به همین‌خاطر طی طرحی شهرداری تهران به اخذ پروانه و گواهی برای ساختمان‌های تحت تملک خود ملزم شده و باید در بازه زمانی مشخص گزارش عملکرد مصوبه را به شورای شهر ارائه دهد. این موضوع در بحث دارایی‌های شهرداری موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شود.

بر پایه این گزارش، 2مخالف و موافق در باب این موضوع صحبت کردند. در این بین محسن هاشمی، ‌رئیس شورای شهر تهران به‌عنوان مخالف گفت: «با یک بررسی اجمالی می‌توان گفت این طرح بیش از 2500هزار ساختمان بزرگ در شهرداری را شامل خواهد شد که حتما متراژ این ساختمان‌ها نیز از چند میلیون مترمربع ‌عبور می‌کند. بخشی از هزینه‌های صدور پروانه به شهرداری و بخشی از آن به سایر نهادها مثل آموزش و پرورش یا بیمه‌های اجتماعی می‌رسد. این در حالی است که در این طرح نه هزینه‌های شهرداری تهران دیده شده است و نه هزینه‌ای که باید به سایر نهادها داده شود. شهرداری تهران هم‌اکنون بدهی چند‌ده‌میلیاردی دارد، حال با آوردن این طرح، هزینه‌های چند‌صد‌میلیاردی را نیز بر دوش شهرداری خواهید گذاشت؛ بنابراین بعید است چنین بودجه‌ای را داشته باشیم.» در نهایت اما کلیات طرح الزام شهرداری به تعیین‌ تکلیف پروانه عملیات ساختمانی و گواهی پایان کار کلیه ساختمان‌های در تملک شهرداری تهران با 17رأی موافق به تصویب رسید و جزئیات آن و ارائه پیشنهادهای مربوطه به جلسه بعدی موکول شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید