• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66028
+
-

رشد ورود گردشگران خارجی از مرز شلمچه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خرمشهر گفت: از ابتدای سال جاری شاهد روند رو به رشد ورود گردشگران خارجی از مرز شلمچه هستیم که این موضوع اهمیت توسعه زیرساخت‌های جانبی در پایانه شلمچه و تاسیسات گردشگری منطقه آزاد اروند را به عنوان یکی از درگاه‌های اصلی‌ ورود گردشگران به کشور بیش از پیش نمایان می‌کند.

به گزارش ایسنا، «سجاد پاک‌گهر» بیان کرد: بررسی آمارهای ورود و خروج اتباع خارجی از مرز شلمچه که عمده آنان را عراقی‌ها تشکیل می‌دهند، حاکی از این است که در فروردین‌ سال جاری 107 هزار و 318 نفر، در اردیبهشت‌ 268 هزار نفر و در خرداد حدود 300 هزار نفر از مرز شلمچه وارد کشور شده‌اند. بر همین اساس می‌توان گفت در خردادماه به طور میانگین روزانه 10 هزار تبعه عراقی از مزر شلمچه وارد کشور شده‌اند.

وی با بیان این‌که بر اساس ارقام اعلام‌ شده، این آمار گاه روزانه به بیش از 15 هزار نفر نیز رسیده است، افزود: این آمارها نشان از روند رو به رشد استقبال اتباع عراقی از ورود به ایران از طریق مرز شلمچه و استفاده از ظرفیت‌های مختلف موجود در این منطقه و ایران دارد.

به گفته این مسئول، جمعیت اصلی‌ ورودی از مرز شلمچه را جمعیت موجود در استان همجوار با این مرز یعنی بصره تشکیل می‌دهد. رئیس اداره میراث فرهنگی خرمشهر ادامه داد: استان بصره با جمعیت حدود 3 میلیون نفر و مساحتی حدود 19 هزار کیلومتر مربع حدود 10 درصد از وسعت عراق را تشکیل می‌دهد و دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد محسوب می‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و افزایش جاذبه‌های مورد نیاز مردم آن‌، بازار مایحتاج این شهر را از آن خود کنیم.

پاک‌گهر همچنین گفت: نکته مهم را در این میان می‌توان اهمیت مرز شلمچه و منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از درگاه‌های اصلی ورود گردشگران به کشور دانست که از چند حیث از جمله ورود بدون روادید، وجود راه‌های ارتباطی شامل آبی، هوایی، جاده‌ای و ریلی و نیز قرارگیری در وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور دارای جذابیت‌هایی برای اتباع خارجی است.

وی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی کشور استفاده از ظرفیت ورود گردشگر ممکن است یکی از راه‌های برون‌رفت از تحریم اقتصادی باشد، افزود: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به جذب بیشتر گردشگران اقدام کرد. در صورت عقب ماندن از این قافله، چه‌بسا دیگر کشورهای موجود در منطقه گوی سبقت را از ما بربایند و به هدایت جمعیت گردشگران عراقی به کشور خود اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید