• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66026
+
-

آلبوم بختیاری «آواز پیشینیان» آماده انتشار شد

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان با اشاره به گردآوری موسیقی کهن بختیاری در این مرکز فرهنگی بیان کرد: ضبط موسیقی کهن بختیاری در آلبوم «آواز پیشینیان» با هدف ثبت این سبک موسیقی و حفظ و انتقال آن به نسل‌های آینده به پایان رسید.

«سجاد کوراوند» به ایرنا گفت: موسیقی بختیاری تنوع بسیاری دارد که با توجه به نوع موسیقی این منطقه، حدود 5 ساعت آواز بختیاری در این آلبوم گردآوری شده است. وی درباره محتوای آلبوم آواز پیشینیان اظهار کرد: موسیقی ایرانی «بلال» تاکنون آلبوم رسمی نداشته است. خاستگاه این نوع آواز بیشتر طوایف بختیاری در منطقه گرمسیر از جمله مسجدسلیمان و شیمبار و طوایف موری است.

کوراوند افزود: ترانه‌های محلی و بومی پایه تجربه موسیقی هر قوم به حساب می‌آیند که با مضمون غم و شادی، سور و سوگ، عشق و... خوانده شده‌اند. در واقع سرمایه اصلی موسیقی یک قوم، نغمه‌های بومی و فولکلور آن است. وی گفت: ضبط این آلبوم خرداد امسال آغاز شد و موعد انتشار آن نیز شهریور امسال خواهد بود. خوانندگان همکار در تهیه آن «عبدقلی شهبازی»، «سوخته‌رو صادقی» و «غلامشاه قنبری» هستند.


سبک «علوانیه» آلبوم می‌شود

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان در ادامه صحبتش از جمع‌آوری آوازها و موسیقی عربی مخصوص خوزستان هم خبر داد و گفت: «علوانیه» نام یکی از سبک‌های موسیقی ثبت‌شده به نام عرب‌های خوزستان است. نام این سبک از نام سراینده آن «علوان الشویع» گرفته شده است که در این سبک تخصص و تسلط داشت.

کوراوند ادامه داد: علوانیه به همراه ‌سازی به نام رباب که یکی از سازهای مورد استفاده در موسیقی عرب‌های خوزستان است، اجرا می‌شود. در این سبک موسیقی بیشتر اشعار حماسی و اخلاقی خوانده می‌شود. خواننده علوانیه در آوازهایش مردم را به شجاعت، صبر، گذشت، صله ‌رحم، پیکار با ظالم و یاری مظلوم دعوت می‌کند. به گفته مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان، سال گذشته نیز 2 آلبوم فولکلور «بی‌بی مریم» و «خوزسون» و یک آلبوم پاپ به نام «آهی گاهی» با حمایت و همکاری حوزه هنری استان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید